کد خبر: ۳۴۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۱

خدائیان؛نباید چیز محرمانه ای از مردم داشته باشیم

خدائیان با اشاره به نظارت اجتماعی گفت: این نوع نظارت توسط مردم انجام می شود، کشور ما با اتکا به رای مردم به وجود آمده از این رو کارگزاران وکلای مردم هستند و نباید چیز محرمانه ای از مردم داشته باشیم.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر،ذبیح الله خدائیان سه شنبه شب در همایش تقویت نظارت درون سازمانی با بیان اینکه فساد عبارت است از استفاده از موقعیت و شغلی عمومی برای منفعت شخصی، بیان کرد: زمانی که فردی از وقتش در خدمات رسانی استفاده نمی کند یا کسی که از رانت سیاسی و اقتصادی و... استفاده مالی کند فساد رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه بهترین نوع نظارت خودکنترلی است، بیان کرد: این نوع نظارت توسط شخص براعمال و رفتار صورت می گیرد که بسیاری از مدیران کمتر به این موضوع بها می دهند و فقط بر روی نظارتهای دستگاهی درون یا برون سازمانی تکیه دارند.

رئیس کل دادگستری استان فارس بر لزوم توجه به موضوع خود کنترلی تاکید کرد و گفت: در سالهای اخیر موضوع فساد همه گیر شده و به کشور خاصی اختصاص ندارد بلکه به یک معضل جهانی تبدیل شده و بر این اساس مبارزه با آن نیز در دستور کار سازمانهای بین المللی قرار گرفته است.

خدائیان همچنین به نظارت اجتماعی نیز اشاره کرد و افزود: این نوع نظارت توسط مردم انجام می شود، کشور ما با اتکا به رای مردم به وجود آمده از این رو کارگزاران وکلای مردم هستند و نباید چیز محرمانه ای از مردم داشته باشیم.

وی با تاکید بر ایجاد زمینه برای نظارت مردمی نیز بیان کرد: یک اصل وجود دارد، اینکه اطلاعاتی که در اختیارمان است به مردم تعلق داشته و براین موضوع در قوانین تاکید شده به همین دلیل دولت باید زمینه نظارت مردمی و سازمانهای مردم نهاد را فراهم کند.

رئیس کل دادگستری استان فارس ادامه داد: اگر پرسنل احساس کنند زیر نظارت مردم هستند و جراید و رسانه ها بر عملکرد آنها نظارت دارند بسیاری از مفاسد به وقوع نمی پیوندد.

خدائیان بر لزوم توجه به بحث شفافیت در امور اشاره کرد و افزود: فساد در محیط های تیره و تار به وقوع می پیوندد بر این اساس قانون تکالیفی مشخص کرده که یکی از این موارد قانون انتشار و دسترسی به اطلاعات است و دولت مکلف شده آیین نامه آن را ظرف شش ماه به تصویب برساند.

نظرات بینندگان