کد خبر: ۳۵۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۱

تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و مسکن مهر

پرونده تحقیق و تفحص از «بانک مرکزی» که هفته گذشته از سوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم کلید خورد با تحقیق از «پروژه مسکن مهر» و «وزارت راه و شهرسازی» وارد فاز جدیدی می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از دنیای اقتصاد، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده مردم شیراز روز گذشته اعلام کرد: این تحقیق و تفحص کل مسکن مهر، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی را در بر می‌گیرد. او نوع زیرساخت‌های مسکن مهر، مکان‌یابی و نحوه واگذاری ساخت به پیمانکاران، را از جمله محورهای این تحقیق و تفحص عنوان کرد.
یک هفته پیش، غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصمیم این کمیسیون برای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به دلیل بدهی بزرگ بانک مسکن خبر داد. طرحی که گفته شده پس از تعطیلات سه هفته‌ای مجلس، تقدیم هیات رییسه خواهد شد.


محورهای طرح تحقیق و تفحص
جعفر قادری اما درباره جزئیات این طرح گفت: تحقیق و تفحصی از کل مسکن مهر در دستورکار این کمیسیون است که در واقع این تحقیق و تفحص هم بانک مرکزی و هم وزارت راه و شهرسازی را در بر می‌گیرد.
قادری در گفت‌وگو با فارس، اظهارکرد: ‌این تحقیق و تفحص در رابطه با مسکن مهر بوده و از سوی اکثر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به امضا رسیده است.
وی ادامه داد: بیش از 53 درصد خطوط اعتباری که بانک مرکزی برای بانک‌ها باز کرده است، در اختیار بانک مسکن گذاشته شده ‌و اکنون بانک مسکن یکی از مقروض‌ترین بانک‌ها به بانک مرکزی است. این موضوع سبب بالا رفتن پایه پولی شده و نقدینگی را در کشور افزایش می‌دهد که این موضوع یکی از محورهای تحقیق و تفحص است.
نماینده شیراز تصریح کرد: همچنین در برخی از شهرها در ساخت مسکن مهر افراط شده، به صورتی که بدون وجود داوطلبی برای این مسکن‌ها، خانه‌های بسیاری در قالب مسکن مهر ساخته می‌شود که این موضوع نیز یکی دیگر از محورهای تحقیق و تفحص است.
قادری افزود: نحوه واگذاری ساخت مسکن‌ها به پیمانکاران نیز یکی دیگر از محورهای تحقيق و تفحص است چراکه در این واگذاری‌ها به برخی افراد حرف و حدیث‌هایی وجود دارد همچنین محور دیگر این تحقیق و تفحص به نحوه و کیفیت ساخت مسکن مهر مربوط است.
به گفته وی، نوع زیرساخت‌های مسکن مهر و انتخاب مکان‌هایی برای ساخت این مسکن‌ها از دیگر موارد تحقیق و تفحص است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه این تحقیق و تفحص از کل مسکن مهر است، گفت: در واقع این تحقیق و تفحص هم بانک مرکزی و هم وزارت راه و شهرسازی را در بر می‌گیرد یعنی در بحث مسکن مهر موضوع وام‌ها و استقراض بانک مسکن به بانک مرکزی مربوط می‌شود و دیگر محورهای این تحقیق و تفحص مربوط به وزارت راه و شهرسازی است.

نظرات بینندگان