کد خبر: ۳۵۵۷۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۱

ما هم‌چنان با مجتمع‌های تجاری مخالفیم

کلنگ پروژه تجاری، فرهنگی تفریحی مشیر با حضور تعدادی از مسئولین زده شد.

شیرازه - یادداشت زیر را یکی از خوانندگان محترم شیرازه به بهانه کلنگ‌زنی پروژه تفریحی تجاری در خیابان مشیر ارسال نموده است که عینا در ادامه می‌آید:


دیروز شاهد کلنگ زنی پروژه تجاری، فرهنگی تفریحی مشیر شیراز واقع درخیابان مشیر شرقی با حضور تعدادی ازنمایندگان مجلس بودیم. این پروژه که به قول شهردار منطقه دو، بزرگ‌ترین پروژه تجاری شهر شیراز خواهد بود،سینما، شهربازی، سالن بولینگ، رستوران،پارکینگ، کارواش، هایپرمارکت درآن پیش‌بینی شده است.

احداث مجتمع تجاری در دروازه کازرون ، ساخت چند زیرگذر و روگذر در قسمت جنوب شهر ، نو سازی بافت فرسوده و گسترش فضای سبز در بافت فرسوده شهری  و اقداماتی از این دست میتواند اتفاق میمون ،مبارک و مایه امیدواری باشد، حداقل دراین سطح که مثل سابق سرمایه گذاری درشمال شهر نیست و حرکت جهشی که شیراز را به سمت غرب متمایل می‌کرد، کند خواهد شد. با احداث پروژه تجاری، فرهنگی تفریحی مشیر درقلب شهر به نوعی محرومیت زدایی دراین منطقه اتفاق می افتد و میتواند تاثیرات فرهنگی،اجتماعی و بهداشتی مناسبی دراین منطقه داشته باشد.

اما همه می دانیم امسال که سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است فارس و کلان شهر شیراز، از نظر  صنایع مادر و کارخانجات صنعتی و تولیدی و همچنین اشتغال پایدار، به شدت با مشکل مواجه است و در خصوص نرخ بیکاری نیز  وضعیت بدی را داراست. این را هم میدانیم که اشتغال پایدار در گرو حمایت از سرمایه گذاران بخش تولید، صنعت و همچنین اتمام طرح های نیمه تمام است.

در شهر شیراز مدتی است که  عده ای سعی به آباد کردن و توسعه شهر به سبک غربی را دارند که بنا به فرموده ی رهبر  انقلاب ، قرار است سومین حرم اهل بیت (ع) باشد. اکنون وضعیت سومین حرم اهل بیت درایران طوری است که رشد قارچ گونه مجتمع های تجاری در شهر شیراز، بر میزان مصرف گرایی در میان شهروندان این کلان شهر، دامن زده است. این مساله بیشتر از آن که باعث سرمایه گذاری شود، سرمایه بری را موجب شده است.

به طوری که شروع سال ” حمایت از کار و سرمایه ایرانی” هم با طلوع هایپر استار همراه بود، هرچند بعضی از مسئولین امارهای محیرالعقول از اشتغال زایی این مجتمع دادند اما واقعیت همان موضع ایت الله ایمانی امام جمعه محترم شهر شیراز است . ایشان معتقد اند متاسفانه در شیراز و استان فارس به لحاظ ویژگی هایی كه دارد اغلب سرمایه گذاری ها به سمت امور تجاری و بازرگانی و در نهایت دلالی و پیله وری سوق پیدا می كند تا سرمایه گذاری برای تولید.

به نظر می رسد روند احداث مجتمع های تجاری علی رغم مخالفت گسترده مردم، دانشجویان و دلسوزان شهر با شتاب هرچه بیشتر درحال گسترش است به طوری که ساخت مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی زند ،مجموعه گردشگری واقع در ارتفاعات دراک در غرب شهر شیراز با مساحت هزار و 200 هکتار با سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کل کشور  و چند طرح دیگر درنوبت هستند.

ما مخالف سرمایه گذاری نبوده و نیستیم، اما مخالف سیاست هدایتی مسئولین و نمایندگان سابق و حال هستیم و معتقدیم  هدایت و حمایت از سرمایه ها به سمت برج سازی و ساخت مجتمع های تجاری در راستای حمایت از سرمایه ایرانی و رشد پایدار و اشتغال مستمر نیست.

اما واقعیت این است که شیراز از مجتمع های تجاری اشباع شده و به قول ایت الله ایمانی فضاهاي تجاري در شيراز شش برابر نياز جامعه توسعه يافته است . پس بهتر است مسئولین شهر از جمله شهردار شیراز که خود معتقد است ساخت مجتمع تجاری هیچگونه تاثیری در تولید ندارد و باید برای توسعه اشتغال افزایش تولید را مدنظر قرار داد، بیشتر از این به بهانه حمایت از سرمایه گذاری درشهر مجوز به احداث برجهای تجاری چند طبقه ندهند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ح
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۱
0
یه سوال: توسعه شهر مشهد ( نه استان خراسان رضوی) به عنوان اولین حرم اهل بیت ( واسه شمایی که با شعار سومین حرم اهل بیت جلوی هر کاری و پیشرفتی می ایستید) چجوری صورت گرفته؟! این همه مجتمع تجاری, تفریحی و هتل و ... چی هستند؟ صنعت توریسم یعنی چی؟ افزایش اقامت مسافران در شیراز به چه شکل میسره؟
محمد رحمانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۱
0
اقامت مسافر چه ربطی به مجتمع تجاری داره.اگر شما رصد کرده باشید صدای همه دلسوزان اولین حرم اهل بیت هم درامده ومعتقدند داره پایتخت معنوی ایران به پایتخت تجاری تبدیل میشه!
ح
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۱
0
@ محمد رحمانی:



ربطش اینه که اگر کسی تا دیروز فقط واسه زیارت و دیدن اماکن تاریخی به شیراز سفر می کرده, با ساخته شدن مجتمع های تجاری, خرید رو هم در بسته سفر خودش قرار میده و این باعث میشه مثلا یک روز بیشتر در این شهر بمونه و یک روز بیشتر پول نصیب هتل دار, راننده تاکسی, رستوران دار و ... بشه. به عبارت دیگه شهروندان پول دارتر میشن. همونجوری که امروز اگر کسی به مشهد ( اولین حرم اهل بیت: این رو تاکید دارم مخصوصا واسه شمایی که دائم از سومین حرم اهل بیت خرج می کنید!) واسه رفتن به الماس شرق, شاندیز, پارک آبی و ... برنامه داره و پول به جیب ساکنان مشهد تزریق می کنه. مسئله خیلی ساده و روشنه! بالاخره در طول تاریح همون مکه - با اون عظمت معنویش - چهارراه تجارت بوده. پیامبر اسلام (ص) هم کار تجارت رو انجام میداده. الکاسب حبیب الله! شنیدید حتما! تجارت و کسب هم محل تجارت می خواد که میشه همین مجتمع های تجاری. منتهی طبق معمول ما نیاز به فرهنگ سازی و آموزش داریم...



این بحث درازه که اگر شیرازه مایل باشه یه مطلب واسش می فرستم!