کد خبر: ۳۶۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۱ مهر ۱۳۹۱

قادری: دولت نقدینگی را به سمت زیرساخت‌ها سوق دهد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: برای تعدیل نرخ ارز دولت باید قوانین مصوب مجلس در زمینه تولید را به طور کامل اجرا کند و نقدینگی‌ها را به سمت تولید سوق دهد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس،جعفر قادری اظهار داشت: راه‌حل مشکل افزایش نرخ ارز این است که دولت بخش قابل توجهی از نقدینگی را به سمت زیرساخت‌ها و تولید سوق دهد و با ایجاد بستر برای سرمایه‌گذاری‌های جدید، اشتغال بیشتر، کاهش واردات و درآمد و ارز‌آوری افزون‌تر را رقم بزند.

وی افزود: بحث ارز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد چرا که ارز نیز مانند هر کالای دیگر تابع عرضه و تقاضا است.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، مجموعه عواملی که بر روی عرضه و تقاضا اثر می‌گذارد تعیین‌کننده نرخ ارز است.

قادری ادامه داد: در شرایط فعلی در عرضه ارز محدودیت‌هایی وجود دارد چرا که به علت تحریم‌ها و محدودیت‌های صادرات نفت، میعانات گازی، پتروشیمی و صادرات غیر نفتی، ارز تحصیلی کاهش پیدا کرده و عرضه کمتر ارز به بازار را شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر بعضی از افرادی که پیش از این از کانال‌های مختلف ارز تحصیل می‌کردند زمانی که انتظار داشتند در آینده عرضه ارز دولتی کم شود آنها نیز عرضه خود را کاهش دادند.

قادری تصریح کرد: در بحث تقاضای ارز نیز به تدریج تنوع بیشتری در تقاضا ایجاد شده است و افزایش حجم سفرهای زیارتی، تفریحی، علمی و تقاضا برای نیازهای دانشجویی و واردات مواد اولیه، واردات ماشین‌آلات و ... در به هم خوردن عرضه و تقاضای ارز تاثیر داشته است.

به گفته وی، با رونق تولید، افزایش ارز‌آوری و کاهش نیاز به کالای وارداتی تقاضای ارز در جامعه نیز کاهش می‌یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اثر بلند‌مدت سوق نقدینگی به سمت تولید ماندگار است اما در کوتاه مدت نیز تقاضای سفته‌بازی را با ایجاد اطمینان در بازار کاهش می‌دهد.‌

وی ادامه داد: اگر این اطمینان در صاحبان نقدینگی ایجاد شود که با سرمایه‌گذاری در زیر‌ساخت‌ها و بخش‌های تولیدی سود مطمئنی را تحصیل می‌کنند دلیلی ندارد که ارز خریداری کنند.

قادری ادامه داد: راه‌اندازی بازار بورس ارز که در آن حواله ارزی خرید و فروش شده و حساب‌های سپرده ارزی افتتاح شود نیز در تعدیل نرخ ارز موثر است چرا که مانع آن می‌شود که ارز در دست مردم در گاوصندوق‌ها باقی بماند و از طریق بانک دوباره به تولید بازگردد.

به گفته این نماینده مجلس، ثبات در سیاست‌ها و کنترل اظهارات سیاسیون در زمینه حفظ ثبات بازار ارز نیز مورد توجه است.

به اعتقاد قادری، اظهارنظرهای فاقد جنبه علمی در بازار التهاب ایجاد کرده و مشکل را افزون می‌کند.

وی اضافه کرد: لازم است اجماعی در اظهارنظرهای موثر در بازار صورت گیرد و در شرایط فعلی جنبه اقتصادی اظهارنظرها نیز سنجیده شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در شرایط فعلی، سیاست تسهیل در برابر سیاست تحریم موثر است.

قادری تسهیل مورد نظر خود را تشریح کرد و افزود: باید با باز کردن بستر و زمینه برای فعالان بخش خصوصی و عمل به قوانین بهبود فضای کسب و کار، استفاده از حداکثر کالای ساخت داخل و اجرای کامل سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی مشکل را حل کنیم چنانکه ترکیه و برخی کشورهای دیگر در این زمینه مشکلات بیشتری نسبت به ما داشتند و با ابزارهای اقتصادی آن را حل کردند.

وی تصریح کرد: ما نیز اگر بخواهیم مشکل ارز را حل کنیم به راحتی و بدون نیاز به معجزه با تکیه بر ابزارهای علم اقتصاد می‌توانیم از این مرحله عبور کنیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بخشی که تشکیل‌دهنده تقاضای ارز بوده و در بازار مشکل ایجاد کرده تقاضای سفته‌بازی برای ارز است.

به گفته وی، سفته‌بازی برای ارز به انتظارات جامعه و پیش‌بینی آینده وابسته است به این معنی که اگر بازار انتظار داشته باشد در آینده عرضه ارز اضافه نشود تقاضای فردا را به امروز موکول می‌کند.

وی ادامه داد: تولید‌کننده و تمام مجموعه‌هایی که تقاضای ارز دارند به خاطر پیش‌بینی بدبینانه از بازار آینده ارز تقاضای خود را افزایش می‌دهند و از سوی دیگر عده‌ای نیز برای حفظ قدرت خرید زمانی که می‌بینند نقدینگی آنها در بازارهای دیگر سود مورد نظر را میسر نمی‌کند، بازار ارز را در شرایط فعلی مطمئن‌تر می‌یابند.

عضو کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس افزود: زمانی که نقدینگی به سمت بازار ارز سوق پیدا کرده و دولت نتواند نقدینگی‌های جامعه را به سمت تولید هدایت کند مشکل مضاعف می‌شود.

نظرات بینندگان