کد خبر: ۳۶۲۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۷ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱

شهریه اجباری مدارس هم‌چنان پابرجا!

مدارس در غیاب ناظران آموزش و پرورش، تحت عناوین مختلفی از جمله کمک به انجمن اولیا و مربیان، آموزش زبان ، المپياد ، نجوم ، ربوكاپ و ... جیب های مردم را خالی و قانون ممنوعیت گرفتن شهریه در مدارس دولتی را عملا دور می زنند.  

شیرازه - باز هم با آغاز مدارس بحث داغ شهریه گرفتن از دانش آموزان در مدارس دولتی شروع شد، و باز هم سوالات تکراری، آیا شهریه گرفتن از دانش آموزان در مدارس قانونی است یا غیر قانونی؟    

بر اساس اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل‌ تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان‌ گسترش دهد. پس قانون صریحتا شهریه گرقتن را ممنوع کرده و آموزش و پرورش را ملزم می کند بدون پرداخت شهریه زمینه لازم برای تحصیل کودکان و نوجوانان را به عنوان وظیفه اصلی این سازمان، فراهم کند. اما باز هم شاهد آن هستیم که بسیاری از مدارس دولتی  بدون پرداخت شهریه دانش آموزان را ثبت نام نمی کنند و خانواده های بسیاری را دچار مشکل می کنند و در بعضی از موارد نادر به دلیل بضاعت مالی فرزند از تحصیل محروم می شود چرا که پرداخت چنین شهریه هایی برای خانواده مقدور نیست.

همچنین دستورالعمل اجرايي ثبت‌نام دانش آموزان در سال تحصيلي 92-91  که طي بخشنامه‌اي از سوي مشاور وزير و مديركل دفتر وزارتي به ادارات كل آموزش و پرورش استان هاي كشور ابلاغ شده، دريافت شهريه و هرگونه كمك هزينه تحصيل و نيز اخذ تعهد مالي به استثناي وجوه مربوط به بيمه و كتب درسي هنگام ثبت نام در مدارس دولتي ممنوع کرده، براين اساس، دريافت شهريه و اخذ تعهد هنگام ثبت نام در مدارس هيأت امنايي كه با رعايت آيين نامه مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش فعاليت مي كنند نيز ممنوع مي باشد. براساس اين گزارش، هزينه كلاس هاي فوق برنامه در طول سال تحصيلي كاملاً اختياري و بر عهده اولياست،

همچنین در این دستورالعمل آمده است، درمدارس غيردولتي ، دريافت هر گونه وجه نقد ، چك حامل و چك هاي مسافرتي ممنوع است و بايد وجوه دريافتي بابت شهريه به حساب مدرسه واريز و چك هاي صادره توسط اولياي دانش آموزان در وجه مدرسه صادر شود. حتی کمک های مردمی به مدارس غیردولتی، كاملاً داوطلبانه است و پرداخت آن توسط اوليا بايد پس از شروع سال تحصيلي از طريق حساب مدرسه انجام شود ، بنابراين دريافت هر گونه وجهي غير از شهريه مصوب در هنگام ثبت نام ممنوع مي باشد.


شیرازه این موضوع را پی گیری و با تعدادی از پدر و مادرانی که برای ثبت نام فرزندشان به مدارس دولتی آمده بودند صحبت کرده، آنها ابراز می داشتند، اوضاع در مدارس چه دولتی و چه خصوصی کاملا متفاوت بوده و این مدارس در غیاب ناظران آموزش و پرورش، تحت عناوین مختلفی از جمله کمک به انجمن اولیا و مربیان، آموزش زبان ، المپياد ، نجوم ، ربوكاپ و ... جیب های مردم را خالی و قانون ممنوعیت گرفتن شهریه در مدارس دولتی را عملا دور می زنند.

 

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
رامین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۱
0
دیگه مدارس دولتی و خصوصی معنا نداره همشون مثل هم هستند تا پول ندی ثبت نام نمی کنند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۱
0
اگه قانون هست پس چرا کسی رعایت نمی کند

چرا مسئولان نظارت نمی کنند