کد خبر: ۳۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱

رکن اصلی اقتصاد مقاومتی مردم هستند

استاندار فارس گفت: مردم رکن اصلی اقتصاد مقاومتی را تشکیل داده و آن را به پیش می‌برند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس حسین صادق‌عابدین امروز در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط حساس کشور و تاکید مقام معظم رهبری بر اتخاذ شیوه‌های اقتصاد مقاومتی در پیشبرد امور چه برنامه‌های در این زمینه دارید، اظهار داشت: بخش عمده از بحث اقتصاد مقاومتی بعد ملی دارد و تصمیمات در سطح ملی گرفته شده و در استان‌ها نیز در مورد راهکارها برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌شود.

وی افزود: رکن اصلی اقتصاد مقاومتی مردم هستند که باید از شرایط موجود مطلع باشند و چگونگی هزینه‌ها، امکانات و مشکلات را بدانند.

استاندار فارس ادامه داد: بر این اساس سعی ما بر این بوده است که در این استان اطلاع‌رسانی‌های لازم را صورت دهیم، به گونه‌ای که این اطلاع‌رسانی منطبق با واقعیت و شفاف باشد و همچنین در جامعه التهاب ایجاد نکند.

مدیر ارشد اجرایی استان فارس اضافه کرد: بخش قابل توجهی از اقتصاد مقاومتی، اطلاع‌رسانی شفاف، به‌هنگام و مناسب با وضعیت کشور و فارس است.

وی تصریح کرد: در همین زمینه در استان رویکردهای جدیدی تعریف شد چرا که با رویکردهای گذشته عده‌ای در استان انتظارشان این بود که همواره دست کمک به سوی دولت دراز باشد و دولت نیز در حد توان برای حل مشکل کمک کند.

نماینده دولت در استان فارس اضافه کرد: ما از روز اول نیز گفتیم که اگر مبنای حرکت تفکر دولت‌محوری باشد در استان اتفاق ویژه‌ای نمی‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: تأمل در وضعیت استان‌های موفق نشان می‌دهد که دلیل موفقیت آنها کمک بیشتر دولت نبوده بلکه این‌گونه استان‌ها با تکیه بر داشته‌های خود از ظرفیت‌هایشان اعم از منابع مادی و استانی استفاده کرده‌اند.

صادق‌عابدین ادامه داد: برای اینکه بنا بر اقتصاد مقاومتی بتوانیم در فارس نیز از اعتبارات دولتی بی‌نیاز شویم، ضرورت داشت که به توان بخش خصوصی اتکا کرده و شرایط را برای فعالیت آن مهیا کنیم.

استاندار فارس گفت: ابهام‌زدایی از فعالیت بخش خصوصی در استان فارس رویه‌ای بود که در پیش گرفتیم و در حال حاضر به تدریج نگاه‌ها به فعالیت بخش خصوصی مثبت می‌شود.

وی افزود: بخش خصوصی را باید همراه کشور بدانیم چرا که اگر در این بخش عده‌ای نیز به دنبال سودجویی باشند قانون آن را بر نمی‌تابد.

به گفته این مسئول، زمانی که توان مردم در کنار توان دولت قرار گیرد کارهای بزرگی انجام می‌شود.

صادق‌عابدین تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی ظرفیت و امکانات دولت نسبت به گذشته کمتر می‌شود و این مردم هستند که باید امکانات خود را به میدان بیاورند و در آبادانی، توسعه و فعالیت‌های مختلف حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: یک نمونه در این زمینه کمک خیران استان برای زلزله آذربایجان‌شرقی بود که حدود نیم میلیارد تومان جمع‌آوری شد.

مقام ارشد اجرایی استان فارس ادامه داد: این نمونه کوچک نشان می‌دهد که اگر از مردم بخواهیم و شرایط را فراهم کنیم در بدترین شرایط بهترین نتیجه را می‌گیریم.

استاندار فارس گفت: کارگروهی در این استان برای بررسی اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است و در جلسه شورای اداری به مدیران کل ابلاغ کردیم که بر روی این موضوع کار کنند و راهکارهای خود را ارائه دهند تا یک برنامه کلی تدوین شود.

وی تصریح کرد: کار که جلو می‌رود از تعارفات و مکاتبات فاصله گرفته و ضرورت‌ها خود را نشان می‌دهند و چاره‌ای نمی‌ماند جز اینکه با مدیریت مبتنی بر اقتصاد مقاومتی جامعه را مدیریت کنیم.

به اعتقاد صادق‌عابدین، رهنمودهای اساسی مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی، تجربیات سایر استان‌ها و الزامات ملی اقتصاد مقاومتی در کنار ابتکارات و خلاقیت استانی کمک می‌کند که کشور از این پیچ عبور کند و تهدیدها بدل به فرصت شود.

وی درباره اینکه آیا اقتصاد مقاومتی همان ریاضت اقتصادی است که اکنون در برخی کشورهای اروپایی توصیه و اجرا می‌شود، اظهار کرد:  بنابر شرایط کشور در بسیاری از زمینه‌ها باید ریاضت اقتصادی را تجربه کنیم و در هر جای دنیا زمانی بحران اقتصادی به وجود می‌آید یکسری ریاضت‌های اقتصادی را اعمال می‌کنند.

صادق‌عابدین برای گفته خود چنین شاهد آورد که به یاد دارم 20 سال پیش در آسیای جنوب شرقی بحران اقتصادی به وجود آمد یکی از وزاری این کشورها که تصدی وزارتخانه‌ای با محدوده وظایف چهار وزارتخانه ما را بر عهده داشت به همراه دو نفر به ایران آمده بود.

وی افزود: آن زمان بنده در وزارت خارجه مسئولیتی بر عهده داشتم، این وزیر می‌گفت که دولت ما تصویب کرده است تا سفرهای خارجی را کاهش دهیم.

استاندار فارس ادامه داد: لازم است که ما نیز در سفرهای خارجی و در هزینه‌کردهای زائد، در ساخت و ساز ساختمان‌های دولتی، در امکانات و ظرفیت‌های فیزیکی ریاضت اقتصادی را لحاظ کنیم اما در بخش‌های فرهنگی، عمرانی و علمی باید بنا بر اولویت‌بندی برنامه‌ها را ادامه دهیم.

وی افزود: سرعت رشد فزاینده علم در کشور نباید به دلیل محدودیت‌های مادی کند شده و ظرفیت‌هایی که برای تولید علم نیاز است باید تمام و کمال تامین شود.

به گفته صادق‌عابدین، ریاضت اقتصادی در هزینه‌های جاری دولت است اما شاید نسبت به گذشته افزایش هزینه‌کرد را نیز در بخش تولید علم و پژوهش، فناوری‌های جدید و الزامات خودکفایی شاهد باشیم.

استاندار فارس در مورد ابهاماتی که در آمار اشتغال‌زایی عنوان می‌شود و اینکه خاتمی رئیس جمهور پیشین اعلام کرده بود که آمارهایی که در دولت نهم و دهم در زمینه اشتغال منتشر می‌شود کاذب است، گفت: مقاصد سیاسی که برخی افراد در این اظهارنظرها دنبال می‌کنند برای مردم به طور کامل مشخص است و نیازی به پاسخگویی نیست.

وی افزود: ما در برابر مسئولان کشور و دولت که برای اشتغال هدف‌گذاری کرده‌اند پاسخگو هستیم و اعداد و ارقام را بارها اعلام کرده‌ایم.

صادق‌عابدین خاطرنشان کرد: در فصل گذشته 18 درصد بیکاری را در فارس داشتیم که نسبت به گذشته حدود چهار درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی موجود تحقق هدف‌گذاری‌های بخش اشتغال را دشوارتر کرده است زیرا زمانی که اعتبارات عمرانی کاهش یابد و سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی کمتر شود اشتغال نیز از این موضوع متاثر می‌شود.

صادق‌عابدین اضافه کرد: باید در نظر داشت که دولت در سال‌های اخیر اقدامات ارزشمندی را در ایجاد اشتغال داشته است که البته هیچ‌گاه چندان که باید عنوان نشده است و تنها هرگاه مشکلی پیش می‌آید برخی افراد به سرعت آن را بزرگنمایی می‌کنند.

وی افزود: انتقادها در بسیاری از اوقات از سر دلسوزی برای مردم و نظام نیست بلکه موج‌سواری برای کسب مطالبات سیاسی مد‌نظر است.

به گفته صادق‌عابدین، مردم خوب فهمیده‌اند که چه کسانی راست می‌گویند و دولت بنا ندارد که وقت خود را به این انتقادات اختصاص دهد بلکه باید وعده‌ها و قول‌هایی که به مردم داده را با سرعت و قدرت پی بگیرد.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان