کد خبر: ۳۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱

قادری:بودجه 92 را بدون تعیین قیمت دلار ببندیم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است که نظام ارزی ایران شناور مدیریت شده است و قیمت گذاری برای دلار در بودجه غیر منطقی است.

به گزارش شیرازه به نقل از نامه نیوز،با توجه به نوسانات هفته های اخیر در بازار ارز، تعیین قیمت دلار در لایحه بودجه سال 92 کل کشور بحث داغ این روزهای محافل اقتصادی است.

دولت بر اساس قانون حداکثر تا 15 آذر ماه زمان دارد تا لایحه بودجه کل کشور در سال 92 را برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه کند. اما فارغ از تاخیر های دولت در ارائه لایجه بودجه موضوعی که این روزها به واسطه نوسان بازار ارز مطرح شده این است که قیمت دلار در بودجه سالانه کل کشور در سال 92 چند تومان تصویب می شود؟

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره نوسانات روزهای اخیر بازار ارز و کاهش قیمت دلار گفت: دلیل کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر روشن است و اضافه شدن گروه 6 به مرکز مبادلات ارزی تاثیر چشمگیری در کاهش بهای ارز داشته است و فعالان اقتصادی در این گروه هم اکنون دغدغه ای برای واردات کالاها ندارند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حضور دلالان در بازار ارز باعث بروز برخی نوسانات شده بود که برخورد انتظامی با دلالان مانع از افزایش نوسانات شد و این موضوع  تاثیر فراوانی در کاهش قیمت دلار از هفته جاری تا کنون داشته است.

وی با یادآوری این که در حالت عادی صادرات نفت ایران کاهش پیدا کرده و دریافت ارزی نسبت به گذشته کم شده شد، گفت: مسئولان با تمام این مسائل می توانند با برنامه های مختلف همچون کاهش واردات کالاهای لوکس ارز مورد نیاز برای واردات را تمین کرده و از بروز نوسان در بازار جلوگیری کنند.

قادری ادامه داد: در طول 10 روز گذشته تقاضای واقعی برای خرید ارز در بازار افزایش پیدا نکرد بلکه تقاضای سفته بازی بود که افزایش پیدا کرده بود که این موضوع نیز تحت تاثیر مسائل مختلفی همچون بی اعتمادی مردم به سیاست ها و مدیریت های اقتصادی دولت است.

این نماینده مجلس با بیان این که قیمت دلار حقیقتا1226  تومان نبوده است، تصریح کرد: قیمت ارز خارجی به وسیله تفاوت تورم داخلی و تورم خارجی و نرخ بهره وری تعیین می شود و هم اکنون تورم خارجی و نرخ بهره وری پایین و تورم داخلی بالا بوده است و تفاوت این دو شاخص سالانه زیاد می شود و بر همین اساس قیمت ارزهای خارجی نیز افزایش پیدا می کند.

قادری افزود: دولت در سال های گذشته با روش های مختلفی همچون عرضه ارز نفتی توانسته بود بازار را کنترل کند اما هم اکنون که ارز نفتی کاهش پیدا کرده است قیمت ها افزایش یابد.ولی مهم بحث ثبات قیمت ارز است و خیلی بالا رفتن قیمت ها ممکن است تورم را ایجاد کند و هزینه واردات را بالا ببرد ولی توسعه صادرات غیر نفتی را فراهم می کند ولی برای این که از پیامدهای منفی تغییرات نرخ ارز در امان بمانیم دولت باید اطمینانی به فعالان اقتصادی بدهد که قیمت ارز ثابت می ماند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با یادآوری این که نظام ارزی ایران شناور مدیریت شده است و نباید در بودجه قیمت دلار تعیین شود، گفت: تعیین دلار 1226 تومانی اشتباه بود و در بودجه باید بگوییم از محل فروش نفت مبلغی را برای کمک به بودجه در نظر بگیریم و اگر قیمت نفت بالا بود با فروش کمتری این مبلغ محقق می شود و اگر قیمت نفت پایین بود با فروش بیشتری این مبلغ تامین شود و مازاد آن باید به صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی برود و بر همین اساس قیمت گذاری برای دلار در بودجه غیر منطقی است.

نظرات بینندگان