کد خبر: ۳۶۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۲۵ مهر ۱۳۹۱

کاهش 40درصدی آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های فارس

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس از کاهش 40 درصدی آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های استان خبر داد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، سید کاظم بردبار اظهار داشت: در شش ماه نخست امسال 455 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی فارس دچار حریق شده‌اند که این میزان آتش‌سوزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: بر اساس آمارهای موجود در سال 89 مساحت وسیعی از عرصه‌های منابع طبیعی فارس دچار آتش‌سوزی شد و لطمه بسیاری به این عرصه‌ها وارد آمد.

به گفته بردبار، بیشترین سطح آتش‌سوزی‌ها در سال 89 در سطح 3 هزار و 746 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان با 217 مورد اتفاق افتاده که با مقایسه میزان آتش‌سوزی‌ها، در سال جاری از کاهش قابل توجهی برخوردار بوده است.

این مسئول همچنین حجم عملیات گشت و مراقبت و پیشگیری از حریق در سال 91 را 150 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: در سال جاری 900 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای انجام عملیات اطفای حریق در منابع طبیعی اختصاص یافته که عمده آن صرف خرید لوازم و تجهیزات شده است.

مدیرکل منابع طبیعی فارس گفت: با توجه به گستردگی سطح عرصه‌های منابع طبیعی در فارس، ستاد حوادث غیرمترقبه باید مبنای اعتبار اطفای حریق در منابع طبیعی را پررنگ‌تر ببیند.

وی با بیان اینکه صعب‌العبور بودن برخی مناطق در فارس که دارای پوشش مرتعی و جنگلی است، نیاز به بالگرد و پوشش هوایی در اطفای حریق را دو‌چندان می‌سازد، تصریح کرد: بر اساس ماده 47 قانون حفاظت، حمایت و بهره‌برداری از جنگل‌ها، در وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع تمام ارگان‌ها و ماموران لشکری، کشوری و شهرداری‌ها موظف به کمک و همکاری هستند اما بر اساس مستندات، در آتش‌سوزی‌ها کمک و همکاری مردم بسیار چشمگیر و کارساز بوده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی فارس افزود: خشک شدن چشمه‌های طبیعی در ارتفاعات، تداوم خشکسالی در چند سال اخیر، بی‌مبالاتی افراد در استفاده از تفرج‌گاه‌ها مهم‌ترین دلایل آتش‌سوزی‌ها در فارس بوده است.

این مسئول اضافه کرد: دخالت و حضور انسان در عرصه‌های منابع طبیعی و بی‌دقتی در استفاده از این موهبت الهی منجر به بهم زدن محیط زیست و آسیب دیدن عرصه‌های منابع طبیعی می‌شود.

وی گفت: بیشترین سطح آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی در روزهای پایانی هفته و ایام تعطیلات به وقوع پیوسته است.

بردبار اضافه کرد: پیشگیری از آتش‌سوزی‌های طبیعی نیاز به آموزش، ترویج و فرهنگ‌سازی دارد که نقش رسانه‌ها در این بخش بیشترین سهم را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: نزول بارش‌های بهاره، پوشش وسیع علوفه‌های یکساله و فرا رسیدن گرمای زودرس از دیگر عواملی است که منجر به آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های فارس می‌شود.

مدیرکل منابع طبیی استان فارس در ادامه از شهروندان خواست وقوع هرگونه آتش‌سوزی و تخریب مراتع را به تلفن 120 شهرستان‌ها اطلاع دهند.

به گزارش فارس، استان فارس با برخورداری از مساحت 17 درصدی سطح جنگل‌ها، بیشترین وسعت جنگل را بین استان‌های کشور دارا است.

 

برچسب ها: کاهش ، شیرازه ، انش سوزی
نظرات بینندگان