کد خبر: ۳۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱

غرب چگونه می تواند ننگ این سخنان را پاک کند ؟

نگاه مادی، زور محور و لذت محور نسبت به انسان و جایگاه معنوی او ، همواره به زیان خود انسان منجر شده و در این میان زن به عنوان موجود ضعیف تر بیش از دیگران مورد نگاه های تحقیر آمیز و ستمگرانه قرار گرفته است . قسمتهایی از سخنان مشهور ترین اندیشمندان غربی به زن را مرور می کنیم و در آخر تنها یک جمله از پیامبر گرامی اسلام با قدمت 1300 ساله در زمان جاهلیت عرب می آوریم ، قضاوت با شما.

به گزارش شیرازه به نقل از پیام زینب :

سقراط ( فیلسوف بزرگ یونانی قرن 5 ) : وجود زن ، بزرگترین منشأ انحطاط بشری است .

ارسطو (فیلسوف یونان باستان ، قرن 4) : زن چیزی نیست مگر مرد ناکام ، خطای طبیعت و حاصل نقصی در آفرینش .

وجود زن منشأ بحران و انهدام جهان است ، زن به مانند درخت مسمومی است که از بیرون زیبا می نماید ولی وقتی گنجشکها آن را می خورند بی درنگ می میرند خدا زن و برده را آفرید تا به مرد خدمت کنند.

فیثاغورث ( دانشمند یونانی قرن 6 ) : اصل خوبی وجود داشته و نظم و نور ومرد را آفریده و نیز اصل بد ، که آشوب ، تیرگی و زن را آفریده است .

افلاطون ( یکی از بزرگترین فلاسفه جهان در آتن ، قرن 5 ) : از میان امور نیکی که به سبب آن ها باید خدایان را سپاس گذارد نخست این است که خدایان من را آزاد آفریده اند نه برده و دوم اینکه من را مرد خلق کرده اند نه زن .

مونتسکیو( از رهبران آزادی اندیشه فرانسه ، قرن 18 ) : زن ها  در زندگی خانوادگی باید تابعی از مرد باشند . برخلاف عقل و طبیعت است که زن ها ارباب خانه باشند.

برتولت برشت ( نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر و شاعر آلمانی ، قرن 19 ) : باید از زنان استفاده کرد و هنگامی که مقصودت را برآوردند دورشان انداخت .

سنت آگوستین ( از تأثیر گزارترین فیلسوفان و اندیشمندان مسیحیت ، قرن 16 ) : زن حیوانی است که نه استقامت دارد و نه استوار است .

توماس آکونیاس ( پرآوازه ترین دانشمندمسیحی قرون وسطی ) : زن با نخستین مقصود طبیعت یعنی کمال جویی منطبق نیست ، بلکه با دومین مقصود طبیعت یعنی گندیدگی ، فرتوت بودن و بدشکلی انطباق دارد.

آندرسکی : برای سوختگی آتش و مارگزدیدگی ، می توان علاجی به دست آورد ولی پیدا کردن راه علاجی برای خاصیت تندی و زنندگی اخلاق زن ، غیر ممکن است.

توماس فالر : زن باید فقط سه بار خانه اش را ترک کند ؛ 1. غسل تعمید 2. ازدواج 3. آرمیدن عروس

آرتور شوپنهاور ( فیلسوف آلمانی قرن 18 ) : زن حیوانی است با گیسوان بلند و افکار کوتاه .

فروید ( پایه گذار رشته روانکاوی ، اهل اتریش ، قرن 19) : اصولاً زن پایین تر از مرد است بدبختی و بیچارگی زن زمانی تسکین می یابد که بتواند پسری به دنیا آورد.

سن توماس ( بزرگترین فیلسوف قرون وسطی ، اهل ایتالیا) : زن ( چیزی نیست ) به جز موجودی تصادفی و ناقص و نوعی مرد ناقص .

ناپلئون ( نخستین امپراطور فرانسه ) : زن نباید اندیشه اش با نوری از ته دل دنیا روشن شود . دختر و زن از خصوصیات شهروندی محروم هستند.

ژان ژاک روسو (فیلسوف و نویسنده فرانسوی – سوئیسی ، قرن 18 ) : هر گونه آموزش زن باید توسط مرد باشد و زن برای آن ساخته شده که تسلیم مرد باشد و بی عدالتی های او را تحمل کند.

برتراند راسل ( فیلسوف مشهور انگلیسی قرن 19 ) : زن دروازه جهنم و ام الفساد است . از این رو ، باید از فکر زن بودن خویش شرمنده باشد و به خاطر لعنتی که به این جهان آورده مدام ، در توبه و نوحه به سر برد . باید از لباس خود شرمنده باشد ، زیرا یادگار سقوط است .

نیچه (فیلسوف بزرگ آلمانی ، قرن 19 ) : زن قادر به دوستی نیست ، زنان ،  گربه ، پرنده و در بهترین حال گاو باقی می مانند.وقتی نزد زن می روی شلاق را فراموش نکن .

 

رسول اکرم (صلی الله علیه وآله ) : بهترین فرزندان شما ،  دختران هستند.( مکارم اخلاق ،ص 219)

 

منابع :

شخصیت و حقوق زن در اسلام ، مهدی مهریزی

جایگاه و منزلت زن در ملل جهان ، ابوطالب کاویانی

ناچیز شمردن زن در درازنای روزگاران ، کیاندخت ، نورافروز

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان