کد خبر: ۳۸۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
سه خدمت جدید به خدمات درمانی درمانگاه امام رضا(ع) اضافه شد

افتتاح اولین مرکز جامع تکامل کودکان جنوب کشور در شیراز

بيشترين رشد هوشي در کودکان قبل از سن هشت سالگي است و اولين سال هاي زندگي در رشد و تکامل، نقش بسيار مهمي دارد. کودکاني که در اين دوران مورد بي توجهي قرار گيرند در معرض ناتواني يا تأخير در تکامل قرار خواهند گرفت بنابراين سال ها و ماه هاي اوليه زندگي مهم ترين سال هاي سرمايه گذاري براي توسعه انساني است.
به همت دانشگاه علوم پزشکي شيراز سه خدمت جديد به خدمات درمانگاه امام رضا(ع) اضافه شد. افتتاح اولين مرکز جامع تکامل کودکان در جنوب کشور در درمانگاه امام رضا(ع) يکي از خدمات مذکور بود. اين مرکز با حضور رئيس دانشگاه و جمعي از اعضاي هيئت علمي و مسئولين افتتاح گرديد.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي شيراز در آئين افتتاح اين مرکز خاطر نشان کرد: از آنجاکه درمانگاه امام رضا(ع) و درمانگاه شهيد مطهري ملجاء و پنگاهگاه مردم فارس و استان هاي مجاور است، حمايت از اين دو درمانگاه از استراتژي هاي مهم دانشگاه علوم پزشکي شيرازاست.

وي در خصوص خدمات اين مرکز توضيح داد: نظام غربالگري در تمام شهرها و روستاهاي فارس آغاز شده است وتمامي نوزادان از دو ماهگي غربالگري مي شوند. بر اين اساس اگر مشکلي در رشد و تکامل کودکان مشاهده شود، در مرحله اول به پزشک خانواده در روستاها و شهرها ارجاع داده مي شوند و در مرحله بعد به پزشک معين که معمولا متخصص کودکان در همان شهر هستند ارجاع داده خواهند شد.

ايمانيه افزود: اگر مشکل حل نشد ونياز به درمان هاي پيشرفته بود،در سطح سوم به پزشک متخصص در اين مرکز ارجاع داده مي شوند. با تشخيص زود هنگام 80 درصد اختلالات رشد و تکاملي کودکان قابل پيشگيري است. رئيس دانشگاه علوم پزشکي گفت: کلينيک جامع اختلالات تکاملي کودکان، يک کار نرم افزاري است و احتياج به سخت افزار ندارد. تيمي متشکل از پزشکان مغز و اعصاب کودکان، روانشناس کودکان و ... فعاليت مي کنند.

محمدهادي ايمانيه گفت: علاوه بر اين مرکز تکامل، مرکز مانيتورينگ درمانگاه نيز با اعتباري بالغ بر 150 ميليون تومان راه اندازي شد.

وي ادامه داد: در سال گذشته جمعيت زيادي به درمانگاه امام رضا مراجعه کرده اند به همين خاطر اين سيستم براي ايجاد امنيت بيشتر و جلوگيري از دستبرد و سرقت که در مجامع شلوغ شايع است، راه اندازي شده است.

ايمانيه خاطرنشان کرد با توجه به خدمات فوق تخصصي قلب کودکان در اين درمانگاه دستگاه اکوکارديوگرافي مخصوص تشخيص بيماري قلبي کودکان در اين مرکز تهيه شده که تامين اين دستگاه حدود 150 ميليون تومان هزينه داشت.

يک ريال سرمايه گذاري در توسعه تکامل کودک؛ بازگشت 7 تا 17ريال بازگشت سرمايه

مدير سلامت جمعيت و خانواده علوم پزشکي شيراز هم با بيان اينکه شواهد و مستندات علمي نشان مي‌دهند که سال هاي اوليه عمر در شکل گيري شخصيت، هوش و رفتار اجتماعي بسيار تعيين کننده است، گفت: بيشترين رشد هوشي در کودکان قبل از سن هشت سالگي است و اولين سال هاي زندگي در رشد و تکامل، نقش بسيار مهمي دارد. کودکاني که در اين دوران مورد بي توجهي قرار گيرند در معرض ناتواني يا تأخير در تکامل قرار خواهند گرفت بنابراين سال ها و ماه هاي اوليه زندگي مهم ترين سال هاي سرمايه گذاري براي توسعه انساني است.

دکتر فريبا مرادي گفت: در کشور ما با توجه به برنامه هايي که در زمينه کاهش مرگ و مير و نيز ارتقاي سطح سلامت و شاخص هاي رشد داشته ايم، توجه بيش از پيش به ارتقاي تکاملي کودکان (برنامه ECD) اجتناب ناپذير مي نمايد.

وي گفت: شواهد نشان مي دهند در دنيا حدود 200 ميليون کودک زير پنج سال از رسيدن به حداکثر پتانسيل تکاملي خود باز مي مانند و عمده ترين عوامل آن ها قابل پيشگيري و مداخله مي باشد. دکتر مرادي گفت: غربالگري کودکان و شناسايي کودکان نيازمند به کمک مي تواند منجر به کاهش نابرابري ها و دسترسي به عدالت در سلامت گردد.

وي افزود: به ازاي هر يک ريال سرمايه گذاري در توسعه تکامل کودک؛ 7 تا 17 ريال بازگشت سرمايه در توسعه منابع انساني خواهيم داشت.

مدير سلامت جمعيت و خانواده علوم پزشکي شيراز اضافه کرد: با اجراي برنامه غربالگري تکامل کودکان در استان کليه کودکان از سن دو ماهگي براساس برنامه بسته خدمتي مراقبت کودک سالم و در مرحله بعد با استفاده از تست هاي غربالگري تکامل کودکان در مقاطع مختلف مورد ارزيابي قرار گرفته و در صورت نياز، با ارجاع به متخصصان مربوطه تشخيص قطعي آنها مطرح و مداخلات مورد نياز شروع خواهد گرديد.

شايان ذکر است؛ مطالعات در سطح دنيا نشان داده است که شيوع اختلالات تکامل کودکان حدود 10-12 درصد است که فقط 2-3 درصد بدون انجام برنامه هاي غربالگري در جوامع تشخيص داده مي شود در حالي که اجراي برنامه هاي غربالگري تکامل منجر به شناسايي و مداخله زود هنگام بيش از 80 درصد موارد مي گردد. در اين برنامه توجه ويژه اي به کودکان در معرض خطر ابتلا به اختلالات تکاملي، از جمله کودکان نارس، کم وزن و کودکان بستري در بخش هاي مراقبت هاي ويژه نوزادان شده است.

انتهای پیام/523

نظرات بینندگان