کد خبر: ۳۸۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
مشورت براي اداره شهر نبايد به اعضاي شورا محدود شود

راهبرد طلايي شوراها ارتباط مستمر با نخبگان

شوراهاي اسلامي شهر و روستا، تبلور روحيه مشورت اجتماعي هستند كه بايد در عمل هم به همين مهم ختم شود. به بيان ديگر، اعضاي شوراها پس از انتخاب شدن با آراي شهروندان، نبايد رسيدگي به نيازهاي شهروندان را فقط به مشورت اعضاي شورا با همديگر در صحن شورا محدود كنند بلكه رسالت مشورت‌خواهي اعضاي شورا بايد در سطح جامعه و در ميان لايه‌هاي گوناگون اقشار اجتماعي جاري و ساري شود. ساده‌تر اگر بيان كنيم بايد بگوييم كه شوراهاي اسلامي شهر و روستا براي حل معضلات شهري و رسيدگي به موضوعات مورد نياز مردم بايد با خود مردم به ويژه نخبگان فكري- عملي و كارشناسان حوزه‌هاي گوناگون در مشورت مستمر و ارتباط تنگاتنگ باشند. 

پذيرفتن اصل متعالي «مشورت» به اين معناست كه «همه چيز را همگان دانند»؛ اگر چنين نگرشي بر شوراها حاكم باشد بي‌ترديد از تخصص‌هاي گوناگون نخبگان فكري- عملي و كارشناسان صاحب ايده، براي اداره هر چه بيشتر امورات شهري بهره مي‌گيرند. در حقيقت، باخت بزرگ براي اعضاي شوراها زماني اتفاق مي‌افتد كه از مردم و شهروندان فاصله بگيرند و ميان خودشان و نخبگان و حتي «منتقدان عملكرد شورا» فاصله ايجاد كنند. 

براي تقريب به ذهن مي‌توان اينگونه گفت كه رسالت اصلي يك نماينده مجلس «قانونگذاري» است و اگر از اين تكليف اصلي خود دور شود عملاً ديگر نمي‌شود به او عنوان يك نماينده را اطلاق كرد و يا وظيفه يك رئيس‌جمهور «اجراي قوانين» است كه اگر به جاي پرداختن به تكليف اصلي خود، مثلاً به قانونگذاري اقدام كند ديگر يك رئيس‌جمهور نيست زيرا هر عنوان و جايگاهي تعريفي دارد كه براي تحقق اهداف تعيين شده، بايد در مسير آن تعريف قدم بردارد؛ بر اين اساس، ماهيت و رسالت شوراها «مشورت كردن» است كه اگر از اين تكليف و كارويژه اصلي خود فاصله بگيرند عملاً ديگر شورا محسوب نمي‌شوند. از اين رو، اتاق اعضاي شوراها بايد روي همه به ويژه نخبگان و افراد داراي طرح و ايده براي اداره هر چه باكيفيت‌تر شهر باز باشد. 

ترافيك شهري، حمل و نقل عمومي، خدمات شهري، برنامه‌هاي اجتماعي و فرهنگي، سلامت و بهداشت شهروندي و شهر، محيط‌زيست شهري، فضاي سبز و زيبا‌سازي محيط، شهرسازي و بافت فيزيكي شهر، امور عمراني و زير ساخت‌هاي شهري، اصلاحات ساختاري، قوانين شهري، ترويج هنر متعالي در شهر و ده‌ها مورد ديگر از جمله محورهاي فعاليت شوراهاست كه تمركز بر اين مسائل گسترده و تخصصي، نيازمند اين است كه در وهله نخست، خود اعضاي شورا صاحب تخصص، ايده و طرح باشند و در وهله دوم، اعضاي شورا در طول دوران خدمت خود در شوراهاي اسلامي، ارتباط تنگاتنگ و مداومي با نخبگان و صاحبنظران داشته باشند.
منبع: روزنامه جوان
نویسنده :
دكتر محمد ودود حيدري
نظرات بینندگان