کد خبر: ۳۹۳۴۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۲

دو چهره از قالیباف: قوت در گفتار، ضعف در گفتمان

وی بیش از یک سال است که شبکه های حمایتی خود را در کشور تشکیل داده و زودتر از هرکسی به عرصه انتخابات ورود کرده است، رفتارها و سخنان اخیر وی نشان می دهد که رقیبی برای خود در عرصه نمی بیند

شیرازه- محمدباقر قالیباف یکی از سه ضلع ائتلاف پیشرفت است که از ابتدا سیگنال هایی مبنی بر عدم پایبندیش به میثاق ائتلاف بیشتر از سایرین به گوش می رسید. وی بیش از یک سال است که شبکه های حمایتی خود را در کشور تشکیل داده و زودتر از هرکسی به عرصه انتخابات ورود کرده است، رفتارها و سخنان اخیر وی نشان می دهد که رقیبی برای خود در عرصه نمی بیند و چنین می پندارد که مسیر رسیدن به پاستور کوتاه است.
قالیباف شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح برنامه های خود پرداخت.
وی در آغاز برنامه علت حضور خود در انتخابات را ادای دین به مردم عنوان کرد و گفت: آمده است تا به مدیریت یکنواخت خسته‌ و بسته پایان دهد و خون جدیدی به مدیریت کشور تزریق کند.
وی از تلاش دولتهای گذشته تلویحا قدردانی کرد تا نشان دهد که خیلی به دنبال سیاه نمایی اوضاع فعلی نیستٰ، اما هرچه گفتگو به جلوتر رفت، قالبیاف در نقد عملکرد -البته بدون نام بردن از شخص خاصی- مسئولین سنگ تمام گذاشت.
شهردار تهران شاه بیت سخنان خود را همچون چند روز اخیر به بازگرداندن آرامش و ثبات به مردم عنوان کرد و با آگاهی از این موضوع که مجلس نرخ ارز را شناور مدیریت شده تصویب کرده است، وعده داد: با تثبیت نرخ ارز و کنترل نقدینگی فعلی، مبارزه با گرانی های روزمره و پرهیز از تصمیمات خلع الساعه آرامش را طی دو سال به مردم باز می گرداند. و حتی قول داد که مردم 6 ماهه اثار آن را در زندگی خود مشاهده کنند.
فرمانده سابق نیروی انتظامی اما نگفت که  افسار بخش اعظمی از گرانی های اخیر به دست باندهای قدرت و ثروت است و مبارزه با سلطان ها چقدر مشکل؟! به طوری که احمدی نژاد با آن چابکی و شجاعتش نتوانست از پس این سلاطین برآید!
وی در بخش سیاست خارجه گرچه تقسیم خوبی از سیاست خارجی نظام و دستگاه دیپلماسی کرد، اما  برنامه ای که نشان دهد که قالیباف  دراین حوزه مهم صاحب چه گفتمان و چه نوع عملکردی خواهد بود نشان نداد و به عنوان مثال، مبارزه با امریکا را در کار خلاصه کرد. سوال مجری برنامه گفتگوی خبری در خصوص موضوعاتی مثل رابطه با آمریکا، بیداری اسلامی نیز از سوی قالیباف بی جواب ماند.
وی که در این حوزه دو رقیب در انتخابات دارد، فرصت را مغتنم شمرد و گفت: وضعیت فعلی سیاسیت خارجه محصول عملکرد کسانی است یا در گذشته مسئولیت داشتند یا فعلا در دبیرخانه شورای امنیت ملی انجام وظیفه می کنند.

نقدهایی که به صحبت های محمدباقر قالیباف وارد است:

قالیباف هرچه در موضوعاتی مانند سیاست خارجی از ضعف هایی برخوردار است، ولی نشان داد در حوزه اجرا و عملیات با تمسک به سابقه و گذشته خود می تواند موفق ظاهر شود.

بیشترین شبهه و سوالات در خصوص قالیباف به نحوه هزینه کرد در تبلیغات وی است. انتخابات 84 و هزینه های سرسام آور (به گفته وی بیش از 3 میلیاردی) نشان می دهد که آقای شهردار برای پیروزی در رقابت حاضر است خوب پول خرج کند. بررسی وضعیت رسانه های داخل کشور نشان می دهد بیش از 50 سایت خبری به صورت سازماندهی شده سنگ محمد باقر قالیباف را به سینه می زنند.

رد شدن از موضوع ائتلاف با یک پوزخند توهین به مردم است. شهردار تهران پیش از این ها گفته بود که اگر این ائتلاف (پیشرفت و عدالت) به هم بخورد بایستی در دینداری ما شک کرد. اما در گفتگوی تلوزیونی او با توجیه این که فضای انتخابات عوض شده عنوان کرد که سه نفر اعضای ائتلاف تا آخر می مانند و هرکس که پیروز شد از ظرفیت بقیه استفاده می کند!

انتهای پیام/523
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۲
0
چطور میشه به افرادی که رنگ عوض می کنند اعتماد کرد؟؟
دوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۲
0
سلام از بین این همه کاندیدا که نقد های زیادتری نسبت به قالیباف دارند چرا شما اینقدر قالیباف رو میزنید ....
سید هاشمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۲
0
فیلم استفاده از اتوبوسهای تهران وکرج درهمایش قالیباف در قم موجود است
ایا شروع تبلیغات و سفرها از یک سال قبل خلاف قانون و قدرت طلبی نیست؟
اقای رضایی هم امروز در مناظره اعتراف کردند از شش ماه پیش مسافرت به شهرهای مختلف را شروع کرده
ایا اینها میخواهند پاسدار قانون اساسی باشند؟
بهتر است قانون مداری را از مرد اخلاق و قانون جلیلی یاد بگیرند
حامیان جلیلی استان فارس
http://jalele1392.blogfa.com/
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۲
0
آیا آقای قالیباف ضعف هم دارد؟
بررسی کوتاه ذیل همه چیز را روشن میکند:

تونل توحید 159 میلیارد تومن هزینه داشت
آیا نباید حداقل فکری برای تهویه هوای داخل تونل در این پروژه 159 میلیاردی میکردند؟

مساله این نیست که چرا چند تهویه نگذاشتند، هرچند که به خاطر این بی برنامگی چندین موتورسوار هموطن در آنجا دچار سانحه شدند و جانشان را از دست دادند.

مساله اصلی سیستمی است که قالیباف و معاونینش دارند، اگر سیستم قالیباف درست باشد، اول اجرا نمیکند تا بعد از ساخت بفهمد مشکلاتی از قبیل تهویه دارد

وقتی سیستم مدیریت ایشان برپایه اجرای سریع و به بهره برداری رساندن های دهن پر کن و تبلیغاتی است قطعا به اصول اساسی طراحی و کارآمدی پروژه ها کم توجهی میشود

ایشان همه هم و غمش این بوده که زودتر افتتاح کند و فورا رسانه های مطبوعاتی خودشان و بعضا شبکه تهران یا سایر شبکه ها هم مصاحبه ای بکنند که بله جناب آقای قالیباف چه پروژه ها که اجرا نکرده و نمیکند.

مشکلات زیادی وجود داشت و دارد که با گذشت 8 سال از مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران همچنان حل نشده باقی مانده است

یک مثال بارز بحث رشوه خواری در شهرداری است

شما ببینید در شهرداری هنوز فساد اداری حل نشده، اینهمه رشوه خواری! که پیمانکاران مجبور به پرداخت آن هستند هنوز حل نشده.

وقتی پروژه ای را به پیمانکار میدهند فرضا به قیمت یک میلیارد تومن، و پیمانکار از این یک میلیارد مقدار زیادی را باید به عنوان رشوه به کارکنان رده پایین و بعضا مدیران میانی شهرداری پرداخت کند (والا اینقدر سنگ جلوی پایش می اندازند که پشیمان شود) خب این پروژه یا ناقص و غلط و غیر اصولی اجرا میشود ( برای جبران هزینه ها ) و یا اینکه اساسا امکان اجرای آن با مبلغ کمتر از یک میلیارد تومن هم وجود داشته ( همان مقداری که به عنوان رشوه باید پرداخت شود را از یک میلیارد تومن کم کنید تا مبلغ واقعی لازم برای پروژه به دست آید )

حالا خودتان برای انبوه پروژه های کم هزینه تر و همچنین پروژه های بسیار بزرگتر در حد و اندازه 160 میلیارد تومن و بیشتر هم محاسبه کنید که در مجموع چه مبلغ کلانی صرف فساد اداری میشود و نه صرف خود پروژه

در یک کلام:

قالیباف فساد اداری شهرداری را کمتر نکرد، و سوال اینجاست که چرا؟

و پاسخ احتمالی هم اینجاست:

چون درمان فساد اداری شهرداری زیاد به چشم شهروندان و توده مردم نمی آمد و فقط پیمانکاران و دست اندر کاران آنرا لمس میکردند و بیشتر همین پروژه ها بود که به چشم می آمد و امکان تبلیغات وسیع و مانورهای دهن پرکن رسانه ای در موردش بود

والله اعلم بذات الصدور