کد خبر: ۳۹۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۲
شهردار شیراز خبر داد

احداث مسیر دوچرخه‌سواری در رودخانه خشک شیراز

شهردار شیراز از احداث پارک طولی و مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در مسیر رودخانه خشک این شهر خبر داد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، علیرضا پاک‌فطرت  در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: سعی داریم که از ظرفیت بالقوه‌ و مساحت رودخانه خشک، بهترین استفاده را برده و در مسیر رودخانه که طول قابل توجهی دارد مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی با ایمنی بالا ایجاد کنیم.

وی افزود: فضای سبز در طول مسیر و در نهایت آب ملایم و دائمی به صورت یک پرده در طول رودخانه در نظر گرفته شده تا شاهد یک منظر شهری زیبا در طول رودخانه باشیم که البته این موضوع با همکاری متولیان و مسئولان مربوطه قابل انجام است.

پاک‌فطرت ادامه داد: عملیات کلنگ‌زنی سد تنگ سرخ سال گذشته انجام شد و همان زمان شهرداری جاده دسترسی را تمام کرد و تحویل سازمان آب منطقه‌ای داد و هم‌اکنون پیمانکار گرفته شده و کار در حال انجام است.

این مسئول اضافه کرد: بر اساس توافقی که کرده‌ایم قرار است 50 درصد را شهرداری و 50 درصد دیگر را دولت تقبل کند، که ما پیشقدم شده‌ایم و سهم شهرداری بر اساس درخواست پیمانکار سازمان آب به مرور پرداخت می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که عملیات اجرایی سد تنگ سرخ به مدت سه سال تمام شود تا رودخانه به طور اساسی سامان یابد.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: رودخانه خشک توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری شیراز از محل سد در منطقه شش تا شرقی‌ترین نقطه آن در شرق شیراز در حال طراحی است.

ساماندهی رودخانه، رفع معضلات فرهنگی و زیست‌محیطی

این مسئول تصریح کرد: موارد مختلفی در این طراحی دیده شده، اما هدف اصلی از ساماندهی رودخانه خشک رفع معضلات زیست‌محیطی و نیز مسائل مختلف فرهنگی آن است.

پاک‌فطرت ابراز داشت: مسیرهای سواره موجود یعنی کنارگذرها نیز قابلیت این را دارد که استفاده بهتری داشته باشد و همچنین می‌توان پارکینگ‌هایی برای کمک به مرکز شهر نیز در این طرح تعبیه کرد.

با ساخت سد احداث پل ضرورت ندارد

وی ادامه داد: هزینه ساخت پل بر روی رودخانه بسیار است و هنگامی که برای ساخت سد هزینه چند میلیاردی می‌کنیم ساخت پل به صرفه نیست چرا که زمانی ساخت پل لازم به نظر می‌رسید که رودخانه وحشی بود.

پاک‌فطرت اضافه کرد: اکنون که با ساخت سد حتی در زمستان نیز آب قابل ملاحظه‌ای از رودخانه عبور نمی‌کند می‌توان با تقویت و بهسازی کنارگذرها شرایط مناسب‌تری را برای عبور مرور به وجود آورد.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: مجموعه منحصر به فردی در اطراف سد به وجود می‌آوریم که اقلیم متفاوتی را برای شهر شیراز ایجاد کند.

این مسئول ادامه داد: عبور خودروها اگر بر روی زمین باشد بسیار بهتر است، زیرا از روی پل آلودگی شدید صوتی ایجاد کرده و با وجود اماکن اداری و مسکونی و بیمارستان‌ها در مسیر کاری صحیح تلقی نمی‌شود.

وی اذعان داشت: مهم‌ترین موضوع رویکرد ما در تحول در رودخانه خشک، مسائل فرهنگی و احیای منظر شهری است ضمن اینکه رینگ‌های متعدد ترافیکی که به طور متوازن در شهر در حال طراحی و اجرا است شهر را از ساخت پل بر روی رودخانه بی‌نیاز می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان