کد خبر: ۴۱۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۲

تاخیر 68 درصدی دولت دهم در تحقق یک وعده

19 تیرماه سال گذشته كلنگ ساخت پل خلیج فارس به زمین زده شد؛ اگرچه گفته می‌شد پل خلیج فارس تا پایان دولت دهم ساخته خواهد شد اما آخرین اخبار حاکی از پیشرفت 32 درصدی این پروژه عظیم است...
به گزارش شیرازه به نقل از تابناک،  19 تیرماه سال گذشته، كلنگ ساخت پل خلیج فارس به زمین زده شد؛ پلی حدودا 20 کیلومتری که قرار است بزرگ‌ترین جزیره غیر مستقل جهان یعنی قشم را به سرزمین اصلی‌اش، یعنی ایران وصل کند. اگرچه گفته می‌شد پل خلیج فارس تا پایان دولت دهم ساخته خواهد شد اما آخرین اخبار حاکی از پیشرفت 32 درصدی این پروژه عظیم است.

پل خلیج فارس بخشی از شبكه ارتباطی خلیج فارس است که در نزدیكی بندر لافت در حال ساخت است و بعد از احداث آن، جزیره قشم با اتصال زمینی به سرزمین اصلی 1500 کیلومتر از قلمرو جمهوری اسلامی ایران از طریق ریل و جاده به کریدورهای بین‌المللی و شبکه جهانی حمل کالا و مسافر در آسیا و اروپا متصل شده و بدین ترتیب تحول بزرگی در اقتصاد كشورمان و به‌ویژه در قشم ایجاد خواهد شد.

تاریخچه ساخت پل
سال 1351 دولت وقت تصمیم گرفت با توجه به مساحت 1500 کیلومتری جزیره قشم و موقعیت آن در خلیج‌فارس و تنگه هرمز، این جزیره به سرزمین اصلی متصل شود. انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و برخی عوامل دیگر از جمله کمبود اعتبار، باعث شد تا اجرای این طرح، چندین بار به تعویق بیفتد تا این‌‌که در سال 90 و بعد از گذشت حدود 40 سال، عملیات اجرایی آن با اعلام برندگان مناقضه پل آغاز شد.

برآورد بودجه احداث پل خلیج‌فارس شامل مسیرهای رفت و برگشت خودرو و ریل قطار، توسعه اسكله بندر كاوه و بزرگراه برای متصل كردن تمامی این مسیرها به یكدیگر، حدود 650 میلیون یورو است كه تامین 15 درصد آن بر عهده دولت بوده و 85 درصد آن از طریق فاینانس تامین می‌شود.

مشخصات فنی پل
این پل با سازه فلزی ـ بتنی با 6 عدد پایلون با فاصله 360 متر و عرض 39 متر با ارتفاع 25 متر از سطح آب دریا در حال ساخت است. با ساخت این پل، امکان تردد قطار و وسائط نقلیه از طریق پیش‌بینی یک خط آهن، چهار باند اتومبیل (رفت و برگشت)، امکان عبور تاسیسات زیربنایی از طریق پل و همچنین امکان عبور شناور از زیر پل ایجاد خواهد شد.

مهم‌ترین مزایای احداث پل
شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل خلیج فارس و با تکیه بر چهار پروژه بندر، پل، بزرگراه و ریل، مسیری را با مبدا جدید از قشم در کریدور ترانزیت شمال ـ جنوب ایجاد می‌کند و در مرحله دوم با احراز نقش انبار بزرگ تجاری منطقه، مرکزیت توزیع و پخش کالا (HUB) را به عنوان جانشین کشورهای حاشیه خلیج فارس بر عهده خواهد گرفت.

کاهش هزینه‌های حمل و نقل حداقل به میزان 30 درصد، کاهش زمان سیر کالا به میزان 40 درصد، تبدیل بندر کاوه در قشم و بندر شهید رجایی در بندرعباس به کم هزینه‌ترین بنادر ساحلی ایران، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از قشم، منافع اقتصادی و ثبات سیاسی، کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات به خاطر وجود شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌اى، برخی مزایای احداث این پل است. از سوی دیگر چنانکه وعده داده شده است، با ساخت این پل، زمان جابجایی قشم ـ بندرعباس حداکثر 15 دقیقه طول خواهد کشید.

حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در قشم، قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا و شناسایی ظرفیت توان صادرات کالا برای کشور، افزایش درآمد سرانه ساکنان و دست‌اندرکاران اقتصادی، کاهش فقر و افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی، افزایش درآمد سازمان منطقه آزاد به واسطه رشد فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مرتبط و افزایش تمایل مسافران براى سفر به قشم از دورترین نقاط داخلی و حتی خارج از کشور نیز به عنوان دیگر مزایای احداث این پل عنوان شده‌اند.

وعده‌ای دیگر از دولت که محقق نشد
اسفندیار حیدری‌پور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در اردیبهشت ماه سال گذشته اعلام کرد که ساخت پل خلیج فارس طبق وعده رییس جمهوری تا پایان دولت دهم به اتمام خواهد رسید. در حالی که حیدری‌پور اتمام این پروژه را تا پایان دولت دهم ممکن می‌دانست، اکنون و در حالی که تنها چند روزی از عمر دولت دهم باقی است، ساخت این پل ـ بنا به اعلام حیدری‌پور ـ تنها 32 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به نظر می‌رسد باز هم مسئولان در وعده دادن بی احتیاطی کرده یا اکنون بخشی از وعده‌های خود را به دست فراموشی سپرده‌اند و ساکنان جزیره قشم و فعالان اقتصادی منطقه، حالا باید تا زمان نامعلومی برای طی مسیر قشم ـ بندر عباس در 15 دقیقه، صبر کنند...

انتهای پیام/
نظرات بینندگان