کد خبر: ۴۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۲

نشست تشکل های دانشجویی با اعضای منتخب شورای چهارم شهر شیراز

به رغم اینکه از تمام 21نفر اعضای منتخب شورای چهارم شهر برای شرکت در این نشست دعوت شده بود، تنها هفت نفر از مدعوین در این نشست حاضر شدند.
به گزارش شیرازه، 10 تشکل دانشجویی هفته گذشته با ارسال نامه ای به اعضای منتخب شورای چهارم شهر شیراز از آنان برای شرکت در نشستی مشترک دعوت کردند. به رغم اینکه از تمام 21نفر اعضای منتخب شورای چهارم شهر برای شرکت در این نشست دعوت شده بود، تنها هفت نفر از مدعوین در این نشست حاضر شدند. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر حضور مسئولان در دانشگاه و شنیدن مطالبات دانشجویان، جای تامل است که آن دسته از اعضای شورای شهر که در این جلسه غائب بوده اند، این عدم حضور خود و بی توجهی نسبت به خواسته دانشجویان را چگونه توجیه خواهند کرد؟ به گزارش شیرازه مشروح نشست تشکل های دانشجویی با اعضای منتخب شورای شهر شیراز به شرح زیر است:
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی طرح‌های خود درمورد مسائل شهری را به شورای جدید ارائه دهند
زهرا یقطین در این نشست گفت: دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی طرح‌ها و برنامه‌های خود درمورد مسائل شهری را به شورای جدید ارائه دهند.
عضو منتخب شورای چهارم در پاسخ به دانشجویان درخصوص انتخاب شهردار تصریح کرد: علاوه بر شاخص‌های عمومی که لازم است شهردار کلان‌شهر شیراز داشته باشد، برنامه‌های وی در حوزه‌های غیرعمرانی از قبیل مسائل شهروندی، آسیب‌های اجتماعی و تحقق سومین حرم اهل بیت(ع) مورد نظر شورا قرار دارد. وی با اشاره به درخواست دانشجویان مبنی بر اینکه توزیع متوازن خدمات در همه مناطق شهر و محرومیت زدایی در هدف96 مورد توجه باشد، تاکید کرد: برنامه هدف 96 شورای شهر شیراز نیز براساس مطالعات و نیازهای روز انجام شده و البته قرار بود تصویب آن به شورای چهارم موکول شود. برخی نقایص در برنامه هدف96 برطرف می‌شود.یقطین افزود: توجه به مناطق جدید ملحق شده به شیراز، لزوم پیشرفت بر مبنای آموزه‌ها و تعاریف اسلامی و توزیع متوازن خدمات در اولویت شورا قرار دارد.
اگر منتقدان طرح کارشناسی ارائه دهند، افراد غیر متخصص از عرصه خارج می شوند
غلامعلی ترابی نیز یکی دیگر از مدعوین بود که تحقق عدالت را تنها در سایه آموزه‌های اسلام دانست و گفت: بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه شهری به سبب آن است که دانشگاه‌ها و حوزه‌های ما هنوز در زمینه مسائل مدیریت شهری و مسائل شهروندی محتوای بومی تولید نکرده‌اند. این عضو منتخب شورا تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید به میدان آمده و نگریستن به مسائل شهروندی از پنجره غیر اسلامی را پایان دهند تا شورا و شهرداری برای مدیریت شهر طرح‌های کاربردی و علمی بومی داشته باشند.وی با اشاره به انتقاد دانشجویان از مشاوران پیشین شهرداری و شورا، از دانشجویان و دانشگاهیان خواست که طرح‌ها و ایده‌های خود را به صورت مدون به شورا ارائه دهند زیرا اگر منتقدان طرح کارشناسی ارائه دهند، افراد غیرمتخصص از عرصه خارج می شوند و استاندارد طرح‌ها بالا می‌رود.
پخش مذاکرات شورا در رادیو در دست بررسی است
منعی برای برای حضور خبرنگاران  در جلسات علنی شورا وجود نخواهد داشت
تذروی نیز درپاسخ به دانشجویان درخصوص پخش زنده جلسات علنی شورا از رادیو گفت: پخش مستقیم مذاکرات شورای این شهر از رادیو قابل بررسی است. ما با این کار موافق هستیم، باید نظر صداو سیمای فارس را در این رابطه پرسید اگر دانشجویان این کار را دنبال کنند ما حرفی نداریم.خواسته دانشجویان مبنی بر شفافیت تصمیمات شورا و پخش مذاکرات از رادیو را  بررسی می کنیم.
وی در پاسخ به یکی از دانشجویان در خصوص ممنوعیت ورود خبرنگاران به شورا که در جلسه منتخبین شورای جدید با استاندار بیان شده بود، این موضوع را رد کرد و گفت: آن قضیه مربوط به جلسات غیرعلنی است. هیچ منعی برای حضور خبرنگاران به جلسات علنی شورا وجود نخواهد داشت. در ادامه دانشجویان از اعضای شورا خواستند که مانند جلسات علنی مجلس زمینه ای فراهم شود که مردم نیز با نام نویسی قبلی متناسب با فضای فیزیکی جلسه در جلسات علنی حضور یابند. اعضای شورا قول دادند که اجرایی شدن این درخواست را پیگیری کنند.

 وی درخصوص انتخاب شهردار نیز خاطرنشان کرد: به نظر من شهردار فعلی حداقل نیمی از کارهایی را که باید انجام می‌داده، انجام داده و این نسبت به گذشته بسیار خوب است اما ای کاش در شیراز به استاندارد افرادی مانند قالیباف و فتاح برسیم. این گفته وی با انتقاد برخی دانشجویان مواجه شد که قالیباف را فردی تکنوکرات خطاب کردند و اینکه حاکمیت تکنوکرات‌ها و متخصصان بی‌تعهد و مشاوران غرب‌گرا در پروژه‌های شهر شیراز باید پایان یابد.

تذروی ادامه داد: شورا در راستای تحقق عدالت اجتماعی طرح‌هایی دارد اما این را بدانید که ما وامدار هیچ‌کس نیستیم و اگر شهرداری بهتر از پاک فطرت پیدا کنیم، اقدام لازم را انجام می‌دهیم.
 وی تصریح کرد: جنوب شهر را نباید تنها در مسائل مادی آن دید بلکه صمیمیت و آرامشی که در برخی از خانواده‌های این مناطق وجود دارد، آرزوی بالاشهری‌ها است. البته مدیریت شهری وظیفه دارد در ارائه خدمات عدالت را رعایت کند. این سخنان تذروی بار دیگر با اعتراض دانشجویان مواجه شد که لذت بردن از صمیمیت و جمع خانوادگی صمیمی در پایین شهر را توجیهی غیرقابل قبول در خدمت نکردن به مردم این مناطق دانستند.

نمایندگان حاضر از تشکل‌های دانشجویی تاکید کردند که برخی از هزینه‌های اضافی در مناطقی مانند مرفه نشین به امور ضروری نقاط محروم شیراز اختصاص یابد. لزوم برنامه محوری در شورا، ساخت بزرگراه و روگذر برای رونق یک مجتمع تجاری توسط شهرداری و شورا، تغییر ایستگاه قطار برای رونق همان مجتمع و از رونق افتادن دروازه قرآن و نصب بنرهایی با مضامین نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری که بر خلاف توصیه‌های ایشان است، از جمله مواردی بود که دانشجویان در این نشست عنوان کردند.

تذروی مجددا در پاسخ به انتقادات دانشجویان گفت: اقداماتی که در مورد برج تجاری خلیج فارس، زیتون و برخی موارد دیگر اتفاق افتاد، در یک مقطع ویژه و به سبب نیازی بود که شهرداری به نقدینگی داشت. وی خطاب به دانشجویان گفت: این جمع حاضر نیز نماینده تمام دانشجویان و شهروندان نیستند و باید توجه داشته باشید که به هر حال تمام شهروندان در شهر سهم دارند و هر برنامه‌ای باید با جلب مشارکت همگان به پیش رود.

باید در شیراز شهردارانی در قد و قواره تهران داشته باشیم
محمدرضا هاجری، دیگر عضو شورای چهارم در پاسخ به انتقاد دانشجویان حاضر درخصوص انتخاب شهردار اظهار کرد: آنچه آقای تذروی بیان کردند مثال بود یعنی باید در شیراز شهردارانی در قد و قواره تهران داشته باشیم. هاجری افزود: بیش از ۷۰ درصد درآمد شهرداری از سه منطقه که بالاشهر خوانده شده، تامین می‌شود و شهروندان آن مناطق انتظار دارند پولی که می‌دهند را در مناطق خود ببینند.
هاجری درخصوص لزوم پاسخگویی به افکار عمومی و توجه به درخواست های دانشجویان گفت: ما در شورا آمادگی داریم حتی اگر سایر اعضای شورا هم موافق نباشند همین جمع هفت نفره از اعضای شورا هر سه ماه یک بار در همین جمع دانشجویی حضور پیدا کنیم و انتقادات و پیشنهادات شما را بشنویم.
مسئول مستقیم برخی موارد و معضلات، شهرداری نیست
سید احسان اصنافی در این نشست عنوان کرد: منطقه 9 شهرداری شیراز با 102 هزار نفر جمعیت، 8.3 میلیارد تومان عوارض داده یعنی با هفت درصد جمعیت شیراز سه درصد کل عوارض را تامین کرده است. از نظر هزینه‌ای که خود شهرداری برای خیابان‌کشی و کارهای داخل شهرداری منطقه انجام داده، 6.6 میلیارد تومان در این منطقه هزینه شده که معادل 12 درصد هزینه کل شهرداری شیراز است.

وی افزود: این هزینه‌ها، تنها هزینه‌های خدماتی است و مواردی مانند پل و ... را در این بحث نیاورده‌ایم، چراکه در حوزه معاونت‌های شهرداری است.

اصنافی تاکید کرد: بیشترین سرانه نفر از درآمد عوارض در منطقه9 بوده و بعد از آن منطقه هشت (بافت تاریخی) و سپس منطقه یک و رتبه چهارم به منطقه شش رسیده و منطقه دو نیز ضعیف‌ترین منطقه شهرداری بوده است.
 عضو منتخب شورای شهر گفت: قبلاً می‌گفتند 50 درصد درآمد شهرداری از عوارض منطقه یک بوده، 16 درصد منطقه چهار و 13 درصد از منطقه شش، یعنی 80 درصد درآمد شهرداری از این سه منطقه بوده است. در این زمینه باید توجه داشت که تنها 27 درصد از درآمد سال 90 شهرداری از عوارض بوده و با همین شیوه اختصاص بودجه نیز باید حدود 70 درصد بودجه شهرداری را به عموم مردم در تمام مناطق اختصاص داد.

اصنافی تصریح کرد: قانون شهرداری شرح وظایف را مشخص کرده و به عنوان مثال متولی بحث کارتن‌خواب‌ها بهزیستی است و شهرداری 170 میلیون تومان برای ساخت اردوگاه و ... هزینه کرده است اما زمانی که متولی مستقیم امر پای کار نباشد، شهرداری به خاطر اینکه ضابط قضایی نیست، نمی‌تواند کار بزرگی انجام دهد.

اصنافی تاکید کرد: بخشی از بدنه شورا در شهرداری کار نکرده و با مسائل شهری آشنایی ندارند و لازم است یک دوره شش ماهه بگذرد تا این اعضا بر کار مسلط شوند. به عنوان مثال برخی از اعضا در مورد مبحث اشتغال سخن گفته‌اند، در حالی که شورای شهر در حال حاضر پارلمان شهری نیست و مدیریت واحد شهری نداریم.

عضو منتخب شورای چهارم شهر شیراز عنوان اضهار کرد: دستگاه‌ها در مقابل شهرداری و شورا پاسخگو نیستند و شورا متولی اشتغال یا آسیب‌های اجتماعی نیست، اگر چه می‌تواند در این مسائل موثر باشد.

اصنافی تصریح کرد: باید دقت کرد که طرح‌های شهری در زمینه‌ها و ابعاد غیر مستقیمی اثر می‌گذارند اما این اثرگذاری نباید به معنای تحمیل مسئولیت در حیطه‌های غیرمرتبط به شهرداری باشد.

وی عنوان کرد: پنج شهرک در اطراف شیراز وجود داشته که متولی آن بخشدار مرکزی بوده جمعیت این مناطق در چهار سال اخیر 10 برابر شده و از 700 نفر به 8 هزار نفر رسیده در حالی که هیچ امکانات و بستر خدماتی نیست و بر ساخت‌و‌سازها نیز نظارتی نشده است. شیب کوچه‌ها به گونه‌ای است که در وسط آن فاضلاب جمع می‌شود و یا کوچه‌هایی دارند که قیف مانند بوده و عرض ورودی آن پنج متر و عرض انتهای آن 10 متر است.

 اصنافی ادامه داد: اکنون با الحاق این پنج شهرک در فرصتی شش ماهه یا هفت ماهه می‌گویند چرا کوشکک به این وضع افتاده است، در حالی که این مسائل را باید از بخشداری مرکزی پرسید. ضابطه بخشداری با شهرداری متفاوت است و در این زمینه معضل جدی در خیابان‌کشی و گازکشی و ... وجود دارد. شهردار منطقه مربوطه می‌گوید 12 میلیارد تومان در همین منطقه مورد بحث هزینه کرده است.

عضو منتخب شورای چهارم شهر شیراز در پایان ابراز کرد: ما هنوز در شورا مستقر نشده‌ایم و با تایید مشکلاتی که مردم دارند، باید تکرار کنیم که مسئول مستقیم برخی موارد و معضلات، شهرداری نیست.

شورا تمام پیشنهادات انتخاب شهردار برای شهر شیراز را به دقت مطالعه می‌کند
ابراهیم شعرا، یکی دیگر از اعضای منتخب در این نشست عنوان کرد: کسانی که برای انتخاب شهردار پیشنهادی دارند آن را به شورا ارائه دهند و مطمئن باشند که شورا با بررسی دقیق عملکرد، توانمندی و سوابق افراد این موارد را در تصمیم‌گیری خود لحاظ می‌کند.

وی با اشاره به سخنان دانشجویان درمورد محرومیت‌ها و فقر در برخی مناطق شهری افزود: کل نارضایتی مردم به مسائل شهری باز نمی‌گردد و برخی موارد در خارج از حیطه مسائل شهری است.
شعرا ادامه داد: بیشتر اعضای منتخب شورا با مسائل جنوب شهر آشنا هستند و حتی رای خود را از همان مردم گرفته‌اند و وظیفه دارند به آنان خدمت کنند.

وی اضافه کرد: ما در برنامه و اهداف خود توجه به مناطق کم‌برخوردار را به عنوان اولویت مطرح کرده و توزیع متوازن، حل معضل بافت تاریخی و توجه به معماری اسلامی را با برگزاری همایش‌ها و استفاده از نظرات کارشناسان فن دنبال می‌کنیم.

شعرا خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه اجرایی چهارساله شورا در دست تدوین است و پس از تکمیل موارد آن به اطلاع مردم رسانده می‌شود.

وی با تایید برخی از انتقادات دانشجویان درمورد برج‌سازی‌های افسارگسیخته در شهر شیراز گفت: توجه به ساخت مسکن مطابق با آموزه‌های اسلامی و حل برخی مشکلاتی که به واسطه مرتفع‌سازی‌های بی‌ضابطه در گذشته ایجاد شده، در اولویت شورا خواهد بود.

شعرا درمورد برخی سخنان دانشجویان درخصوص لزوم ساده‌زیستی، صداقت با مردم نیز ابراز داشت: وضعیت دریافتی اعضای شورا از قوانینی تبعیت کرده و اگر برخی اعضا در دستگاه‌های دیگر شاغل باشند، از همان دستگاه به شورا مامور شده و حقوق خود را نیز از دستگاه مربوطه دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/523/4
نظرات بینندگان