کد خبر: ۴۲۸۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۲
آیت الله حائری:

روایت آیت الله حائری از دلایل انتخاب دکتر روحانی

آنها می­گفتند اگر ما نباشیم آقای روحانی به دور سوم کشیده می­شود و آن وقت پیروزی معلوم نیست از آن که باشد. اگر آنها فکر می­کردند ضرورت دارد متحد شوند متحد می­شدند. همان طور که طرف مقابل که خود را کم توان­تر می­دید متحد شد.
به گزارش شیرازه، آیت­ الله حائری نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت­گویی با مدیرمسئول «عصر مردم» در پاسخی تشریحی به این پرسش که چرا آقای روحانی انتخاب شد؟ گفت: این سؤال را آقای توکلی در مجلس پخته جواب داده و شما هم در روزنامه «عصر مردم» منعکس کردید. به همان جواب من بسنده می­کنم. تنها به مطلب از زاویه دیگری وارد می­شوم. ما از مدیریت فوق رهبری برخورداریم. این حرف من نیست. امام راحل به چنین امری معتقد بود. ایشان میفرمود ما به یک امری می­رسیم که مصلحت ضروری است و بایستی انجام شود. مدتها مقدمات آن کار را فراهم می­کردیم. زحمت­های زیادی بابت آن می­کشیدیم. اما در آخر چیزی ضد آن که می­خواستیم پیش می­آمد و برای ما موجب تأثر و نگرانی می­شد. مدتها از این مسأله می­گذشت. بعد مسایلی رخ می­داد و اتفاقاتی پیش می­آمد. می­دیدیم که آنچه به نظر ما یک ضایعه بود از دست رفتنش و یک فرصت خوبی بود به دست آوردنش، کاملاً ما در اشتباه بودیم:


اگر آنچه می­خواستیم، انجام شده بود چه عواقب ناگواری داشتیم و اکنون که عکس آن واقع شده چه فواید و نتایج ضروری و حیاتی به دست آورده­ایم. خوانندگان ممکن است از من بخواهند، مصداقی از این بیان کلی که امام فرموده نشان بدهم و این حق طبیعی ماست که مطالب را در دو مرحله بیاموزیم. مرحله کلیت و مفاهیم و مرحله تطبیق کلیات به مصادیق و این یک ضرورت در تعلیم و تربیت است. پزشکان در دانشگاه دوره مفاهیم را می­بینند بعد زیر نظر استاد در بیمارستان­ها بر بالین بیماران تطبیق مفاهیم به مصادیق را تجربه می­کنند و می­دانیم آنچه استخوانبندی پزشکی را محکم می­کند و نظرات یک پزشک را استوار می­کند دوره بالینی اوست که تطبیق مفاهیم به مصادیق است.
قول دادم مصداقی از آن مفهوم کلی که امام فرموده ارائه کنم. جنگ تحمیلی و اهداف ما در آن جنگ را همه می­دانید اما راحل و مردم به دنبال پیروزی بودند و شعار همیشگی ما جنگ جنگ تا پیروزی بود. جنگ جنگ تا رفع فتنه، جنگ تا آخرین خانه، تا آخرین نفر و تا آخرین قطره خون بود. این خواسته 8 ساله ما بود، اما آنچه شد در ابتدا آنچنان ناگوار بود که امام راحل فرمود من این جام کشنده­تر از زهر را سر می­کشم و مسئولیّت این کار را قبول می­کنم. من گفته بودم، جنگ تا آخرین خانه و آخرین نفر و اما الان می­گویم ما با صدام صلح می­کنیم و این صلح ما تاکتیکی نیست.

مدتها گذشت صدام که به دست ما از بین نرفت و با قبول صلح از طرف ما مغرور شد. به کویت حمله برد. در حالی  که با مسئولین جمهوری اسلامي مکاتبه را آغاز کرده بود و بین صدام و آقای هاشمي در سال 69 مکاتبه­های متعددی انجام شد که آخرینآن 27/5/69 است. در این نامه­ها کاملاً روشن می­شود که چرا مقام معظم رهبری به ما می­گفت: امام آقای هاشمي را زیاد دوست می­دارد هر وقت ایشان به سفر می­رود برای او قربانی می­کند و وقتی برمی­گردد، قربانی دیگری به عنوان شکرانه انجام می­دهد و این کار را برای احدی غیر از ایشان نمی­کند. ایشان امتیازات فوق­العاده­ای در این مکاتبات گرفت عراق را به پشت مرزها برگرداند، تمام اسرا را آزاد کرد و در عین حال حمله به کویت را هم محکوم کرد و چاه­های به آتش کشیده را خاموش نمود، وقتی صدام از این دو کار گله کرد ایشان پاسخ داد که معنای صلح ما با هم این نبود که به وظایف خودمان عمل نکنیم.


اگر آنچه ما می­خواستیم در 8 سال که گرفتن بغداد بود انجام شده بود، آیا رفتار جهانیان با ما غیر از رفتارشان با صدام وقتی که کویت را گرفته بود می­شد؟ این همان جام کشنده­تر از زهر بود که نتیجه­اش اعلام رسمي سازمان ملل بر بیگناهی ایران و آغازگری جنگ به وسیله صدام بود. ما می­خواستیم بغداد را فتح کنیم. خیلی بالاتر از بغداد را فتح کردیم و آن دل­های انسان­های اهل عالم بود. در دل­ها به روی ما گشوده شد. پرده پندار غلط از پیش چشم اهل عالم کنار رفت در انتخابات اخیر، آقای روحانی با عنوان شعار اعتدال و تعامل با دیگران روی کار آمد. انعکاس این پیروزی اجماع را که قریب الاتفاق بود.

 چیزی نمانده بود که اجماع دولت­ها را اسراییل و آمریکا و انگلستان به دست آوردند. اما با این رویداد مردم آمریکا و حتی نمایندگان آنها به سمت اجماع بر ضد آنچه اسراییل برای آن تهیه مقدمه کرده بود حرکت کردند.

این مدیریت فوق رهبری است که ما را اداره می­کند. رهبر و مردم را با هم مدیریت می­کند. علامت این مدیریت فوق رهبری من حیث و لا یحتسب بودن آن است. خداوند می­فرماید «هر کس تقوای خدا را در زندگی شعار و برنامه خود قرار دهد خدا برای او راه خروج از مشکلات قرار می­دهد و از جایی که فکر نمی­کند، به او روزی می­دهد.» چه کسی فکر می­کرد انتخابات به دور دوم کشیده نشود؟ چه کسی فکر می­کرد آقای قالیباف نفر اول نباشد؟ دلیل آن هم این بود که اصولگرایان تا آخر ماندند که نفر دوم باشند و در دور بعدی با آقای قالیباف رقابت کنند.

 آنها می­گفتند اگر ما نباشیم آقای روحانی به دور سوم کشیده می­شود و آن وقت پیروزی معلوم نیست از آن که باشد. اگر آنها فکر می­کردند ضرورت دارد متحد شوند متحد می­شدند. همان طور که طرف مقابل که خود را کم توان­تر می­دید متحد شد.

و یک نکته هم پیش آمد که دو نفر از کسانی که نزدیک به حذف سیاسی شدن بودند با دو سطر عبارت که نوشتند این پیروزی برای کاندید آنها به دست آمد. و دیدیم که آنچه از آن کراهت داشتیم به وجود آمد و این آیه ظاهر شد. عسی ان تکره شیئاً و یحصل الله فیه خیراً کثیرا. بسیاری می­گویند کابینه مسن­ها و از آن کراهت دارند. خیر کثیر در آنچه این عده از آن دلزده هستند این است که: شاعر می­گوید:

مرد خردمند هنرپیشه را

عمر دو بایست در این روزگار

تا به یکی تجربه اندوختن

با دگری تجربه بردن به کار

کابینه با این تجربه­ها اشتباهات جوانان را اصلاح کند.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲
0
چه تحليل بي خودي.