کد خبر: ۴۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۲
آينده مبهم بازار مسكن

بازار بي‌اعتنا به وعده‌هاي مسئولان براي ثبات قيمت مسكن مهر

اين روزها سري اگر به بنگاه‌هاي معاملات املاك بزنيم با اين جمله بسيار مواجه مي‌شويم كه "فايل براي فروش نداريم". اين جمله‌اي است كه در روزهاي اخير با فونتي نسبتاً درشت روي شيشه بنگاه‌هاي املاك توي ذوق مي‌زند...
به گزارش شیرازه به نقل از تابناک، وزير راه و شهرسازي امسال نيز مي‌گويد هيچ گونه افزايش قيمتي در ساخت واحدهاي مسكن مهر نخواهيم داشت؛ سخني كه سال گذشته نيز بيان كرد اما در ماه‌هاي مياني سال ناگزير به تأييد مصوبه‌اي خلاف اين گفته شد و با افزايش قيمت مسكن مهر موافقت كرد.

علي نيكزاد با اشاره به اينكه 4 ميليون و 300 هزار واحد مسكن مهر در دولت نهم و دهم ساخته شده است افزود: تا كنون 2 ميليون و 650 هزار واحد مسكن مهر به متقاضيان واگذار شده است و امسال افزايشي در قيمت مسكن مهر شاهد نخواهيم بود.

گفتني است، سال گذشته نيز با وجود تأكيد مسئولان بر عدم افزايش قيمت مسكن مهر، قيمت اين مسكن براي متقاضيان از طرف دولت افزايش داده شد.
انبوه سازان: از عدم افزايش قيمت استقبال مي‌كنيم

اين خبر اما با وجود كوتاهي‌اش به سرعت با استقبال انبوه سازان مواجه شد و رئيس انجمن سراسري انبوه‌سازان كشور گفت: در حال حاضر 80 هزار واحد مسكوني طرح مهر توسط انبوه‌سازان در شهر پرديس در حال ساخت است.

ايرج رهبر در واكنش به اظهارات وزير راه وشهرسازي كه از عدم افزايش قيمت مسكن مهر در سال جاري خبر داده بود، با اشاره به اين‌كه انبوه‌سازان از ثبات قيمت مسكن مهر استقبال مي‌كنند، افزود: با توجه به روند مناسب ساخت‌و سازها، خرداد امسال 15 درصد يعني حدود 12 هزار واحد از پروژه‌هاي مسكن مهر پرديس به متقاضيان واگذار خواهد شد.

وي با يادآوري اين‌كه بازار ساخت‌وساز مسكن در وضعيت مطلوبي به سر مي‌برد، تصريح كرد: واحدهاي مسكن مهر با قيمت مصوب وزارت راه و شهرسازي ساخته مي‌شود، به عبارت ديگر ساخت هر متر مربع بر اساس نرخ مصوب حدود 320 هزار تومان هزينه دارد.

وي ادامه داد: بر اساس دستورالعمل افزايش قيمت وزارت راه و شهرسازي در خصوص پروژه‌هاي مسكن مهر و احتساب هزينه‌هاي مربوط به آسانسور، ساخت هر متر مربع مسكن مهر بين 370 تا 390 هزار تومان هزينه در بردارد كه رقم مناسبي براي انبوه‌سازان است.

رئيس انجمن سراسري انبوه‌سازان كشور با مثبت ارزيابي كردن وضعيت ساخت‌و سازهاي مسكن در خصوص پيش‌بيني اين بخش در سال 92، گفت: با توجه به اين‌كه بازار مصالح ساختماني در ثبات به سر مي‌برد و پروژه‌هاي مسكن مهر نيز به متقاضيان واگذار مي‌شود، بنابراين حداقل در چند ماه ابتدايي سال اتفاق خاصي در بازار مسكن روي نخواهد داد و اين بخش از ثبات نسبي برخوراد خواهد بود.

ركود، حاكم بلامنازع بازار
در همين حال اما به نظر مي‌رسد آنچه در بازار مسكن مي‌گذرد بي‌توجه به وعده‌هاي مسئولان است. اين روزها سري اگر به بنگاه‌هاي معاملات املاك بزنيم با اين جمله بسيار مواجه مي‌شويم كه "فايل براي فروش نداريم". اين جمله‌اي است كه در روزهاي اخير با فونتي نسبتاً درشت روي شيشه بنگاه‌هاي املاك توي ذوق مي‌زند.

بنا بر اين گزارش، در 45 روز گذشته بازار مسكن به علت افزايش بي‌سابقه قيمت‌ها در پاييز و زمستان سال گذشته در ركود به سر برد، تا آن‌جاكه آمار معاملات مسكن در مقايسه با سال پيش از آن يعني 90 حدود 60 درصد كاهش يافت. ركودي كه به گفته فعالان بازار مسكن عامل بخشي از آن افزايش قيمت از سوي مالكان به دليل رشد نرخ تورم در سال گذشته بود.

اين در حالي بود كه از نيمه‌ اسفند سال 91 شرايط بازار مسكن دچار تغيير و تحولاتي شد و در يك اقدام كم‌سابقه مالكان اقدام به ارائه تخفيف‌هايي بين 2 تا 5 درصد براي فروش ملك خود كردند. اما اين رويه كه تا چند روز پيش هم ادامه داشت نتوانست تاثير چنداني در رونق بخشيدن به خريد و فروش مسكن بگذارد.

در حالي كه اكثر مردم همچنان در انتظار ثبات بازار مسكن براي خريد خانه به سر مي‌برند كه جريان جديدي در اين بخش در حال شكل‌گيري است. ماجرا از اين قرار است كه از اوايل هفته جاري مالكان ديگر حاضر به فروش واحد مسكوني نيستند و ملك خود را از فايل فروش خارج كرده‌اند تا آسمان مسكن مانند فصل بهار ابري باشد.

آينده مبهم بازار مسكن
يكي از مشاوران املاك پايتخت در خصوص وضعيت فعلي بازار مسكن به تسنيم، گفت: نبود چشم‌انداز روشن از بخش مسكن باعث شده تا مالكان از ترس افزايش قيمت در سال‌جاري تمايلي به فروش ملك خود نداشته باشند.

اصغري افزود: اكثر افرادي كه تا چند روز پيش حاضر به ارائه تخفيف‌هاي تا 10 درصدي براي فروش بودند، به بنگاه‌هاي املاك مراجعه كرده و ملك خود را از فايل فروش خارج مي‌كنند.

وي با تاكيد بر اين‌كه بازار مسكن در سردرگمي بدي به سر مي‌برد، خاطرنشان كرد: با توجه به اين‌كه به‌طور طبيعي در فصل بهار و تابستان تقاضا براي مسكن به شدت افزايش مي‌يابد، پيش‌بيني مي‌شود وضعيت نامناسبي را براي بازار مسكن در ماه‌هاي آينده خيلي مناسب نباشد.

اصغري ادامه داد: با توجه به اين‌كه در حال حاضر خانه‌اي براي خريد وجود ندارد در ماه‌هاي آتي تعادل عرضه و تقاضا به هم مي‌خورد و افزايش قيمت‌ها در بخش مسكن محتمل به نظر مي‌رسد.
اين فعال بازار مسكن خاطرنشان كرد: دولت بايد برنامه‌هايي را براي ساماندهي بازار مسكن اجرا كند، هر چند امروز هم دير است اما مي‌توان تا حدودي از تبعات منفي وضعيت كنوني بازار مسكن پيشگيري كرد.

توپي كه به ديوار شوت شد
يك كارشناس اقتصاد مسكن نيز با پيش‌بيني وضعيت نامناسب براي بازار مسكن به تسنيم، گفت: پس از افزايش حدود 200 درصدي نزخ ارز در سال گذشته، قيمت مسكن بين 30 تا 40 درصد افزايش يافت كه اين ميزان افزايش طبيعي و قابل پيش‌بيني بود.

بيت‌الله ستاريان افزود: معمولا 9 ماه تا يكسال طول مي‌كشد تا اتفاقات بازارهاي اقتصادي روي بازار مسكن تاثير بگذارد، از اين رو در ماه‌هاي آينده بايد منتظر نوسانات قيمت مسكن در كشور باشيم.
وي با اشاره به اين‌كه همين انتظار باعث شده تا مالكان واحدهاي مسكوني را از فايل فروش خارج كنند، تصريح كرد: راه‌حل مقطعي در بازار مسكن تاثيري ندارد، به عبارت ديگر دستوري كردن بخش مسكن نتيجه كوتاه مدت و گذرا دارد.

اين كارشناس اقتصاد مسكن با تاكيد بر اين‌كه مسكن بازار بزرگي است بايد برنامه‌هاي درازمدت حداقل 5 ساله براي آن تدوين شود، گفت: دولت نهم و دهم نتوانست اقدام چنداني براي بخش مسكن انجام دهد، اميدواريم دولت جديد بتواند با تغيير ساختارهاي كنوني، بازار مسكن كشور را به تعادل برساند.

به گفته وي، برنامه‌ها و اقدامات سال‌هاي اخير دولت مانند توپي بوده كه به ديوار شوت شده و در بازگشت با سرعت و شدت بيشتري بازار مسكن را دچار مشكلات جديد كرده است.

نظرات بینندگان