کد خبر: ۴۴۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۲

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای چه کسانی خواهند بود؟

ما در حال بررسی این موضوع هستیم و من نمی‌توانم اسامی را اعلام کنم چرا که این اسامی باید نهایی شود و به توافق برسد.
شیرازه-مرضیه افخم در ادامه جلسه سخنگویی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکره‌ای بین دکتر روحانی و وزیر امور خارجه انگلیس صورت خواهد گرفت، گفت: فقط ملاقات‌ها و گفت‌وگوهای وزرای امور خارجه کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت انگلیس خواهان روابط با ایران است، افزود: دولت انگلیس با شروع کار دولت یازدهم ضمن تبریک به دکتر روحانی خواستار برقراری ارتباط شدند و ما متناسب با مقررات و قوانین داخلی خود این موضوع را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری از تحلیلگران معتقدند که طرح روسیه با کمک ایران بوده و روسیه در حال حاضر با این طرح مدیون ایران است و این یک موفقیت بزرگ برای کشورمان به حساب می‌آید، اظهار داشت: قطعا تحلیل‌های مختلفی در این خصوص بیان شده است و نمی‌توان در این تریبون از تحلیل‌های مختلف صحبت کرد اما جمهوری اسلامی ایران همواره نقش بی‌بدیلی در منطقه داشته و یکی از بازیگران بسیار تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه بوده و همواره دیدگاه مثبت خود را برای همه اعلام کرده است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اینکه منطقه دچار جنگ شود مخالف بوده و مواضع خود را درباره این موضوع اعلام کرده است و طبیعتاً گفت‌وگوها در مورد حل بحران سوریه با کشورهای مختلف ادامه خواهد داشت و کشورهای مختلف و نهادهای حقوقی و بین‌المللی نیز همواره به نقش موثر ایران در  منطقه تاکید دارند و این موضوع قابل کتمان نیست.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فیلمی در یوتیوب پخش شده است که مطابق آن تروریست‌های سوری ادعا کردند که ایران کمک نظامی به سوریه می‌کند افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچگونه حضور نظامی در سوریه نداشته است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای دکتر ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با چه افرادی دیدار خواهند کرد، ادامه داد: آقای دکتر ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدارها و گفت‌وگوهایی خواهند داشت، که گروه کارشناسی ما در حال پیگیری این موضوع است و متناسب با زمان اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد اظهارات وزیر خارجه مصر علیه کشورمان افزود: تحولات در مصر به عنوان یکی از مهمترین کشورهای جهان اسلام بسیار مهم بوده و همواره در حال بررسی آن هستیم و ما همواره به این موضوع اعتقاد داریم که ادعاهایی که علیه ایران مطرح می‌شود غیرواقعی بوده چرا که جمهوری اسلامی ایران معتقد است هر کشوری باید بتواند مشکلات خود را حل کند و جمهوری اسلامی ایران همواره عدم مداخله در امور داخلی مصر را دنبال می‌کند و ما امیدواریم با خویشتن‌داری و طی مراحل دموکراسی سیستم مردم سالاری در مصر صورت گیرد و ادعاهایی که مطرح می‌شود غیرواقعی است.

وی تاکید کرد: ایران امیدوار است که مصر جایگاه منطقه‌ای خود را پیدا کند و ظرفیت خود را  به خوبی به کار گیرد.

افخم همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای چه کسانی خواهند بود، افزود: ما در حال بررسی این موضوع هستیم و من نمی‌توانم اسامی را اعلام کنم چرا که این اسامی باید نهایی شود و به توافق برسد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پوتین خواستار سفر به ایران و ملاقات دوباره با دکتر روحانی شده است، افزود: در حاشیه اجلاس شانگهای در بیشکک پوتین دیداری با دکتر روحانی داشتند و همانطور که مطلع هستید ایشان اعلام کردند که قصد سفر به ایران را دارند و فعلا خبری در این زمینه نداریم.

افخم در پاسخ به سوالی در مورد سابقه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: همکاری‌های ایران و آژانس در سوابقی که نشان می‌دهد بسیار بی‌نظیر بوده است و ما همواره در حد مطلوبی این همکاری‌ها را ادامه خواهیم داد و معتقدیم که این همکاری‌ها بایستی بدون اشکال‌تراشی و ایجاد بهانه‌جویی ادامه پیدا کند تا از این موضوعات به دور باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما اظهار کردید که ایران حضور رسمی نظامی در سوریه ندارد یعنی آیا ایران حضور غیررسمی نظامی هم در سوریه ندارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ حضور نظامی در سوریه ندارد و تنها مواضع خودش را بحث کمک‌های انسانی به سوریه و تلاش برای پیشگیری از جنگ و اقداماتی که شرایط را پیچیده‌تر می‌کند می‌داند و تحولات باید کنترل شود و این یکی از مواضع اصولی ایران در مورد سوریه است.

وی تاکید کرد: بحران سوریه بایستی با راهکارهای سیاسی حل و فصل شود و ما همواره خواهان این موضوع هستیم چرا که همواره  همانطور که در میان افکار عمومی اعلام کردیم  نگرانی‌هایی در مورد گروه‌های تکفیری وجود دارد و در واقع آنها یکی از مشکلات اساسی منطقه هستند و ایران برای ارسال کمک‌های انسانی به سوریه همواره اعلام آمادگی کرده است و بخش‌هایی از آن نیز در حال انجام است. 

وی همچنین در مورد نامه اوباما به روحانی تاکید کرد: همانطور که قبلا گفتم نامه دریافت شده است و تنها پیام تبریک بوده است.

افخم در مورد  لحن آمریکا با ایران افزود: متاسفانه دولت آمریکا هنوز زبان تهدید را به کار می‌برد که این موضوع نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و دولت آمریکا باید سیاست‌های خودش را در مورد این موضوع تغییر دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد توقیف کشتی ایرانی در هند افزود: بخش‌هایی‌ از این موضوع با پرداخت مبالغ صورت گرفته است و ما در حال سازوکارهای بانکی برای این موضوع هستیم و امیدواریم با همکاری بانک‌های هندی این مساله حل و فصل شود و کشتی ایرانی بتواند بازگردد.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان