کد خبر: ۴۴۱۷۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۲
نماینده مردم شیراز درمجلس:

استانداری فارس جایگاه تقسیم غنائم نیست/استاندار فارس نباید کینه‌ای و حاشیه‌ساز باشد

در تمام استان‌ها همیشه افرادی هستند که به مسائل کلان اهمیت نداده و دغدغه کار مردم را ندارند و بر سر مسائل کوچک تا مدت‌ها ذهن و فکر استاندار را درگیر می‌کنند، در این موارد استاندار نباید شأن خود را پایین بیاورد بلکه باید از این مسائل به نفع امور کلان صرفنظر کند.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، جعفر قادری اظهار داشت: بخشی از مشکلات فارس به دور بودن از پایتخت مرتبط است چرا که استان‌های نزدیک‌تر به راحتی می‌توانند از ظرفیت‌های سیاسی و اداری کشور استفاده کرده و نیروهای بیشتری در دولت و وزارتخانه‌ها داشته باشند.

وی افزود: استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی و خراسان اگر چه مانند فارس از مرکز سیاسی اداری کشور دور هستند اما مزیت‌هایی نیز دارند که توانسته‌اند جایگاه خود را بهبود ببخشند.

قادری ادامه داد: در این استان‌ها جناح‌ها و جریانات سیاسی به طور کامل تفکیک شده هستند و نگرش‌ها و تمایلات آنها دقیق مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: مرزبندی شفاف نیروهای سیاسی در یک استان و اینکه به طور دقیق مشخص باشد چه کسی چپ و چه کسی راست است مزایایی دارد از جمله اینکه اگر جناح اصولگرا حاکم باشد نیروهایی که باید با مجموعه اصولگرایی همراه کنند مشخص و در زمان اصلاح‌طلبان نیز افرادی که بتوانند با دولت وارد تعامل شوند آماده کار هستند.

فارس یک استان سیاسی نیست

قادری اضافه کرد: این نقیصه در استان فارس ایجاد مشکل کرده و با وجود اینکه بیان می‌شود فارس استانی سیاسی است به معنای دقیق این استان سیاسی نیست که اگر بود بسیاری از مسائل قابل حل می‌شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 بیان کرد: نیروهای سیاسی در فارس شفافیت مواضع و دیدگاه ندارند و همین امر باعث شده که در دولت‌های مختلف جایی برای نیروهای این استان باز نکنند.

وی ابراز داشت: در استان‌های سیاسی طرفین با وجود اختلاف آرا در بحث استان خود اشتراک دارند و با رعایت قواعد بازی سیاسی در هر دولت رایزنان معتدل و مورد توافق از جناح همگرا با دولت را انتخاب کرده و به تهران می‌فرستند تا امتیاز بگیرند.

توصیف‌کننده نیاز نداریم تغییر‌دهنده می‌خواهیم

قادری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ایام نزدیک به تغییر و تحولات افرادی پیدا می‌شوند که مشکلات را بیان می‌کنند اما راه حلی ندارند.

وی تصریح کرد: این افراد به سبب تکرار مسائل و مشکلات در توصیف شرایط اشراف و تبحر دارند اما ساز‌و‌کاری برای فعلیت بخشیدن به توانمندی‌ها نداشته و تغییری در وضعیت این استان ایجاد نمی‌کنند.

قادری ادامه داد: فارس نباید از استان‌های متوسط رو به پایین محسوب شود بلکه باید به سمت استان‌های متوسط بالای جدول برود.

به گفته وی، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فارس به راحتی می‌تواند مانند گذشته آن را در ردیف سه تا چهار استان برتر کشور بنشاند.

استراتژی توسعه از گذشته دور در فارس صحیح نبوده است

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از گذشته استراتژی توسعه که برای فارس انتخاب شده صحیح نبوده است.

وی افزود: محور توسعه فارس بیشتر به سمت بخش کشاورزی متمایل شده در صورتی که این بخش از نظر اشتغال، درآمد سالانه و شاخص‌های توسعه‌ای نسبت به بخش خدمات و صنعت کم بازده‌تر است.

قادری ادامه داد: یکی از مشکلات فارس نیز نیروهای تخصصی آن است که باید در جایگاه‌های مدیریتی، اجرایی، نمایندگی و ... قرار می‌گرفتند تا در حوزه‌های مختلف فارس را وارد رقابت در سطح ملی می‌کردند.

استاندار باید به جایگاه خود شان بدهد نه اینکه با این جایگاه شان پیدا کند

وی یادآور شد: بنابراین مقدمات استاندار فارس باید فردی باشد که بتواند در داخل استان مجموعه مدیران را راهبری کند و در سطح ملی نیز یک چهره شناخته شده باشد تا توان به کارگیری و استفاده از توانمندی‌های کشور را داشته باشد.

قادری همچنین گفت: استاندار فارس باید به این جایگاه شأن ببخشد نه اینکه با رسیدن به جایگاه استانداری تازه شأن و جایگاه پیدا کند.

وی تصریح کرد: کسوت استانداری فارس جایگاه تقسیم غنائم نیست که برخی به دنبال آن هستند که از این طریق اقتداری پیدا کرده و رشد و نمو داشته باشند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: افرادی که برای این جایگاه حساب باز کرده یا جیبی دوخته‌اند تا از طریق رسیدن به آن به جایی برسند باید بدانند که این نوع نگاه ظلم و اجحاف در حق مردم فارس است.

استاندار فارس باید بلند‌تر از مدیران کل ادارات باشد

وی بیان کرد: استاندار مطلوب فارس باید نسبت به مسائل مدیریتی اشراف داشته باشد به حدی که توسط مجموعه مدیران استان، 18 نماینده و 70 امام جمعه پذیرفته شود و در سطح ملی نیز وجهه داشته باشد.

به گفته وی، فارس در شرایط فعلی استانداری می‌خواهد که سلامت نفس داشته و به حدی از دنیا چشیده باشد که وقت توسعه این استان به مسائل اخلاقی و مالی تلف نشود.

دارا بودن مقبولیت اجتماعی برای فعلیت بخشیدن به توان بخش خصوصی، قدرت اقناع و تعامل با طیف‌های سیاسی و بزرگان دیگر مواردی بود که قادری برای یک استاندار مطلوب برشمرد و گفت: استاندار فارس اگر در سطح وزارت تا حداقل معاونت استانداری تجاربی داشته باشد بهتر می‌تواند مسائل را مدیریت کند.

وی خاطرنشان کرد: استاندار از سویی باید به حدی انگیزه داشته باشد که برای کار وقت بگذارد و تحرک لازم را داشته باشد و بتواند در 30 شهرستان و در همچنین پایتخت در تردد باشد.

استاندار فارس نباید کینه‌ای و حاشیه‌ساز باشد

دارا بودن نگاه کلان مدیریتی دیگر شرط لازم برای استاندار فارس بود که قادری به آن اشاره کرد و افزود: استاندار مطلوب نباید بر سر مسائلی مانند انتخاب فرماندار و شهردار و مسائل جزئی درگیر شده و احساس شخصی را در روند فعالیت‌ها دخالت دهد بلکه باید با قدرت گزینش مناسب این امور را به معاونان خود تفویض کند.

وی ابراز داشت: در تمام استان‌ها همیشه افرادی هستند که به مسائل کلان اهمیت نداده و دغدغه کار مردم را ندارند و بر سر مسائل کوچک تا مدت‌ها ذهن و فکر استاندار را درگیر می‌کنند، در این موارد استاندار نباید شأن خود را پایین بیاورد بلکه باید از این مسائل به نفع امور کلان صرفنظر کند.

قادری در ادامه گفت: یک مدیر نباید تنها نگاه مهندسی به مسائل داشته باشد بلکه باید در مقام یک متفکر به تاریخ پاسخگو بوده و در دوره مسئولیت خود چند کار کلان، پروژه بزرگ و واحدهای بزرگ صنعتی ایجاد کرده و از ظرفیت مدیران و سرمایه‌گذاران با نگاه‌ها و سلایق مختلف در راستای خدمت به مردم استفاده کند.

به دنبال استاندار چشم‌گو نیستیم

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این گفت‌وگو همچنین گفت: من به عنوان نماینده مجلس به دنبال این نیستم که فردی ضعیف‌تر از خود را استاندار کرده تا بتوانم به وی امر و نهی کنم.

وی تصریح کرد: ما باید به دنبال افرادی قوی‌تر از خودمان باشیم که حتی اگر از ما حرف‌شنوی نداشته باشد اما بتواند کار را پیش ببرد و با دلیل بر مواضع خود بایستد به نفع فارس است.

وجود شخصیتی مانند آیت‌الله ایمانی یک فرصت است

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: یک مشکل که در استان فارس وجود دارد و تصمیم‌گیری‌ها را سخت‌تر می‌کند این است که در استان‌هایی مانند اصفهان 80 درصد جمعیت استان در شعاع 40 تا 50 کیلومتری مرکز آن استان است.

وی افزود: نزدیک بودن مراکز جمعیتی به مرکز تصمیم‌گیری از نظر فرهنگی و جامعه‌شناختی نوعی اجماع و همگرایی ایجاد می‌کند، در فارس اما جمعیت در پهنه سرزمینی توزیع شده و سخت است که در مورد موضوعی بین لار و لامرد با اقلید و آباده یا ممسنی و کازرون با فسا و داراب همگرایی ایجاد کرد.

قادری تصریح کرد: با این شرایط فارس، حضور آیت‌الله ایمانی به عنوان نماینده ولی فقیه یک نعمت است که ایشان از نظر علمی، تخصصی، کمالات اخلاقی، انسانی و تجربیات مدیریتی یک وزنه هستند و نگاه فراجناحی به جریانات در این وضعیت موزاییکی یک فرصت است.

وی اضافه کرد: از این نظر استاندار مطلوب فارس باید بداند که آیت‌الله ایمانی می‌توانند محور وحدت این استان باشند و این موضوع یک فرصت تلقی می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در گذشته استاندارانی ضعیف این محوریت را تضعیف کرده و باعث شدند جریانات و گروه‌ها و ستادها هر کدام مسیر متفاوتی در پیش گرفته و آسیب بسیاری از این ناحیه متوجه فارس شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در ادامه اظهار داشت: با توجه به شعار اعتدال دولت نه نیروهای تند اصلاح طلب باید وارد کار شوند و نه نیروهای تند اصولگرا که اگر این موضوع در انتخاب استاندار با حفظ محوریت اتحاد رعایت شود به طور قطع نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

معطلی بیش از حد در انتخاب‌ها به سبب نبود ساز و کار حزبی است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در یک نظام حزبی پیش از پیروزی در انتخابات افراد برای پست‌ها و سمت‌های مختلف تربیت و توجیه شده و بلافاصله پس از پیروزی به سر کار خود می‌روند.

وی افزود: در حال حاضر به سبب نبود یک ساز و کار حزبی در زمان تغییر قدرت تا مدت‌ها افراد مختلف به رایزنی‌های علنی و پنهانی پرداخته و گاهی جامعه بسیار معطل می‌شود.

قادری ادامه داد: در دوره رئیس جمهور پیشین اگر چه رئیس قوه مجریه به اصولگرایان نزدیک‌تر بود اما از ساز و کار حزبی پیروی نمی‌کرد و این امر در مورد بیشتر روسای جمهور صدق می‌کند.

وی تصریح کرد: در یک ساز‌و‌کار حزبی یک جریان پشت فرد منتخب است و تصمیم‌گیری جمعی باعث می‌شود که مسائل عقلائی‌تر رقم بخورد و در زمان اشتباه یک جریان پاسخگو باشد.

به گفته وی، در دولت‌های به اصطلاح مستقل سیستم شخص‌محور باعث می‌شود که در زمان اشتباه چالش و هزینه بسیاری به نظام تحمیل شود.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
احمق
-
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۲
2
حرف هاي متين شما در دوره هاي قبلي كشف نشده بود يا اينكه دنبال ثبت و ضبطش نبوديد؟
بچه شهر
با حرف های متین این آقا در مجلس در قسمت بعدی ریاست استان فارس به طور کامل به استان های همجوار الحاق خواهد شد با تشکر فراوان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۲
2
قادری با فریب دیگر نماینده ها جل دواداره کل لارستان را گرفت او نمی خواهد که دکتر انصاری لاری استاندار شود در زمان استانداری انصاری لاری متروی شیراز کلید خورد مجتمع بزرگ خلیج فارس شیراز را آقای انصار ی سرمایه گذار آنرا برای شیراز تشویق نمودند راه آهن شیراز را او کلنگ زد اما قادری این را نمی خواهدقادری فقط به فکر لامرداست
مهناز
چاكريم
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۲
1
با سلام آقای قادری از نمایندگان نخبه فارس است که به حق از حق استان دفاع می کند حرف های ایشان کاملا منطقی است و نگاه فراجناحی و کلان برای استان دارند.و ایشان نامی از فرد خاصی نبردندو در پاسخ شما باید بگویم کدام کارنامه درخشان در زمان آقای انصاری بوده؟ ایشان در زمان استانداری فقط سیاسی فکر می کردند و سیاسی عمل می کردند.اصلاح طلبان فارس کجا هستند که در کابینه ما جایی نداریم؟ و.... آیا اتصال استان از طریق لامرد به خلیج فارس برای استان کار کوچکی است که شما کوته بین هستید آقای محترم
مهناز
برو بابا جمع كن طرف مي خواد فراجناحي استان فارس را بين استان هاي ديگه تقسيم كنه
فارسی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۲
2
استان فارس به دریا نگو بگو لامرد به دریا خودتان راگول بزنید چرا از طریق شهرستان مهر به دریا وصل نمی کنید چند روستا از نی ریز به کرمان می دهند آقای قادری تکان نمی خورد او فقط به فکر لامرد است این کلاه سر مانمیرود
مهناز
قربون مرامت لوطي
فقيري
Finland
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۲
1
دكتر قادري بايد اول جواب حمايت هاي بي حد و حسابش از احمدي نژاد را بدهند بعد براي دولت جديد تعيين تكليف كنند
مهناز
زدي تو خال داداش