کد خبر: ۴۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۲ مهر ۱۳۹۲

آزادی اظهار نظر از افتخارات جمهوری اسلامی است

رئیس جمهوری اسلامی کشورمان آزادی اظهار نظر را جزء افتخارات کشور و دانشگاه‌های جمهوری اسلامی دانست و گفت: چنین آزادی برای اظهار نظر در همه کشورها وجود ندارد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی کشورمان که صبح امروز در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران سخن می گفت با بیان اینکه دانشگاه تهران حلقه وصل سنت آموزشی گذشته و جدید است گفت: در آغاز کار این دانشگاه به ویژه علوم انسانی اساتید بزرگی بودند که از حوزه‌های علمیه به این مرکز بزرگ هجرت گزیدند.

دانشگاه تهران حلقه وصل سنت آموزشی گذشته و جدید

رئیس‌جمهور ادامه داد: در گذشته  نسل‌هایی چون شهید مطهری و بهشتی و بعد طلابی چون بنده توانستیم از این مرکز علمی بهره ببریم و دانشگاه تهران به عنوان مرکزی که نه تنها تولید علم کرد بلکه احساس مسئولیت سیاسی و اجتماعی را نیز در جامعه دیروز و امروز نشر داده و خواهد داد، شناخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: این مراسم متاسفانه با تاخیر آغاز شد اما امید است که در سال‌های آینده در زمان خود و مناسبش آغاز شود و این مراسم به معنای آغاز پربرکت برای مسیر علم و دانش باشد.

روحانی با اشاره به قرائت دو بیانیه دانشجویی در مراسم امروز گفت: برای من بسیار زیبا بود که دو بیانیه از دو گروه دانشجویی قرائت شد این دو بیانیه چون هر دو حرف دل خود را در نوشتاری اعلام کردند بسیار زیبا بود.

آزادی اظهار نظر در همه کشورها وجود ندارد

وی تاکید کرد: آزادی اظهار نظر جزو افتخارات کشور و دانشگاه‌های ما است، چنین آزادی اظهار نظر در همه کشورها نیست و این جزء آثار و افتخارات انقلاب اسلامی است.

نقد دولت نعمت بزرگی برای دولتمردان است

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه نقد دانشجویان همان قدر زیبا است که حمایت آنان و مگر نقد حمایت نیست، گفت: نقد از دولت و دولتمردان نعمت بزرگی است که باید در برابر آن سر فرود آوریم و بدانیم نقد دلسوزانه نه تنها برای دولت که برای کشور می‌تواند ثمرات بسیار ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: درست است که دانشگاه مرکز حزب نیست و فعالیت یک دانشجو در دانشگاه و فعالیت سیاسی و اجتماعی که حق اوست، به عنوان یک حزب محسوب نخواهد شد، دانشجو از منظر یک سیاست‌مدار نمی‌خواهد به مسائل بنگرد، دانشگاه و دانشجو به مثابه یک عالم و اندیشمند و روشنفکر به مسائل اجتماعی و سیاسی نگاه می‌کند، یادمان نرود که رسالت اصلی دانشگاه، تولید علم و فناوری است، البته همانطور که دانشگاه شهروند متخصص را می‌سازد و تحویل جامعه می‌دهد، شهروند مشارکت‌جو و آگاه را نیز تحویل جامعه می‌دهد.

روحانی تصریح کرد: از این منظر است که باید دانشجویان عزیز ما به مسائل سیاسی و اجتماعی به معنای عام آن، آگاه و آشنا باشند، مقصود از سیاست، تنها بحث‌های سیاست داخلی یا سیاست خارجی نیست، مقصود من از حضور دانشگاه و دانشجو و اساتید در مسائل سیاسی و اجتماعی یعنی حتی حضور و فعالیت در بحث محیط زیست، مسائل فرهنگی جامعه و البته حضور و فعالیت در زمینه سیاست داخلی و خارجی و مسائل اقتصادی است.

به گفته وی همانطور که ما می‌گوییم، اقتصاد دانش بنیان و رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاکید و اصرار دارند، چه اینکه امروز مرکب پیشرفت جهان، علم و دانش است که توانا بود هرکه دانا بود.

دانشگاه و دانشجو باید مدیریت آینده ما را بر عهده بگیرند

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با یادآوری اینکه قدرت در دنیای امروز در سایه علم و دانش است، متذکر شد: بی‌تردید دانشگاه و دانشجو باید مدیریت آینده ما را بر دوش گیرد، اقتصاد آینده و سیاست آینده ما را بر دوش گیرد، افتخار می‌کنم بخشی از دولت تدبیر و امید از اساتید به نام دانشگاه‌های ما هستند که امروز بار مسئولیت را در دولت بر عهده گرفته‌اند.

وی بر همین اساس تصریح کرد: تنها اقتصاد نباید دانش‌بنیان باشد بلکه سیاست و فرهنگ ما هم باید دانش‌بنیان باشند، سیاست داخلی ما هم باید دانش‌بنیان باشد، دولت مدرن یعنی دولت دانش بنیان؛ در تمام رشته‌ها و در تمام بخش‌ها، علم و دانش باید حاکم باشد.

حاکم شدن علم دانش در دانشگاه‌ها در صورت وجود محیط آزاد نقد

رئیس‌جمهور تاکید کرد: علم و دانش زمانی می‌تواند حاکم باشد که در دانشگاه‌های ما محیط آزاد نقد و اندیشه و اظهارنظر باشد.( تشویق حضار)

وی ادامه داد: این موضوع باعث سرشکستگی یک دولت است که دانشجویش و یا استادش به خاطر بهانه‌جویی‌های عده‌ای دم فرو بندد و نتوانند اظهار نظر کنند، دانشگاه جای بیان اظهارنظر است، در دانشگاه یک زبان را بیشتر نمی‌پذیریم و آن زبان علم، خرد و عقلانیت است.(تشویق حضار)

چرخه تولید علم فقط نوشتن مقاله ISI نیست

وی بر همین اساس متذکر شد: در دانشگاه باید با آزادی آکادمیک در کنار اجرای قانون آکادمیک باشد تا بتوانیم به تولید علم،‌دانش و حکمت بپردازیم؛ تنها هم علم و دانش برای کاربرد و ساخت و ساز نیست، علم و دانش باید بتواند خلاقیت، تحلیل و فکر علمی را در جامعه به ارمغان بیاورد،آثار تحلیل و فکر علمی برای آینده کشور حتی گاهی از فناوری هم بیشتر است، سخن گفته شد که دانشگاه و مراکز علمی پژوهشی در کشور ما در مسیر پیشرفت قرار دارد که البته این موجب افتخار ماست، اما می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که چرخه علم، دانش و تولید علم و فناوری فقط مقاله ISI نیست.( تشویق حضار)

«حتی اگر نویسنده همه این مقالات با خون دل و بیدار ماندن شب آنها را نگارش کرده باشد تا چه رسد به آنکه دلاری، پولی و مسائلی به مقاله‌ای منتهی شود. حتی اگر همه مقالات هم دقیق باشد که انشاءالله اینطور است ولی باید بدانیم مقاله علمی یک حلقه کوچک از علم و فناوری است و ما باید همه حلقه‌های علم و فناوری را تکمیل کنیم.»

روحانی با ذکر این نکته که باید خودمان را به خوبی با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، توضیح داد: حلقه علم و فناوری از ایده شروع می‌شود و به تحقیق منتهی می‌شود، تحقیقات به نمونه فناوری منتهی می‌شود و آن نمونه هم به توسعه فناوری منتهی می‌شود و توسعه فناوری هم به سمت صنعتی شدن حرکت می‌کند، بازار می‌یابد و بالاخره تبدیل به ثروت یا قدرت ملی می‌شود.

وی گفت: تنها به مقالاتی دل خوش نکنیم که گاهی برخی از آن مقالات نه تنها حتی مشکل فناوری و دانش کشور ما را نیز حل نمی‌کند بلکه گاهی مشکل دیگران را حل می‌کند؛ البته همه این سخنان به آن معنا نیست که بخواهم بگویم مقاله نوشتن بی‌ارزش است، یا بگویم همین زنجیره واحدی هم که امروز به آن افتخار می‌کنیم را کنار بگذاریم،


انتهای پیام/

نظرات بینندگان