کد خبر: ۴۵۸۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲
با کاهش شمار بازدیدکنندگان صورت گرفت

پاکسازی نقوش برجسته سنگی تخت جمشید

با اتمام نیمه نخست سال و کاهش شمار بازدیدکنندگان، کاخ آپادانا و کاخ شورای تخت جمشید پاکسازی شد.

به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مسئول حفاظت و مرمت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اظهار داشت: به طور معمول هر ساله پیش از شروع بارندگی و مرطوب شدن هوا، نقوش برجسته تخت جمشید و از جمله کاخ آپادانای تخت جمشید پاکسازی و خاک‌زدایی می‌شود.

شهرام رهبر اضافه کرد: به دلیل تردد بسیار بالای بازدیدکنندگان در نیمه نخست سال، گرد و خاک ناشی از راه رفتن و قدم زدن آنان در محوطه، بر روی نقوش نشسته و آن را با لایه‌ای از غبار می‌پوشاند که هرچند انجام غبارروبی و خاک‌زدایی در اکثر نقوش برجسته تخت جمشید حائز اهمیت است اما این ضرورت در بخش‌هایی از این میراث جهانی که در زیر سایه‌بان قرار دارند بیشتر احساس می‌شود.

وی با اشاره به تأثیرگذاری وزش بادهای غالب، در توضیح و تبیین خاک‌زدایی نقوش چنین استدلال کرد که وزش باد و جابه‌جایی مستمر هوا، از جمله عواملی است که گرد و خاک موجود بر روی نقوش را می‌زداید و این امر بیشتر، آن دسته از آثار و نقوشی را در بر می‌گیرد که در فضای باز قرار دارند.

این مسئول ادامه داد: این در حالی است که نقوشی که در زیر سایه‌بان‌ها قرار دارند، به دلیل پناه بودن از وزش باد و جابه‌جایی هوا، بیشتر پذیرای گرد و غبار محیطی هستند، از این رو ضرورت پاکسازی نقوش برجسته پلکان شرقی آپادانا و پلکان شمالی کاخ شورا که سالم‌ترین و باارزش‌ترین نقوش را در خود جای داده و تنها بخشی از تخت جمشید است که در زیر سایه‌بان قرار دارد بیشتر احساس می‌شود.

رهبر در ادامه با تأکید بر اهمیت غبارروبی نقوش در راستای حفظ این آثار، هدف از این اقدام را حفظ منظری نقوش و توجه به مقوله آسیب‌شناسی آن برشمرد و گفت: ممکن است در خاک نشسته بر روی نقوش، ذرات شیمیایی وجود داشته باشد که در اثر واکنش با رطوبت هوا، ترکیبات اسیدی تولید کند.

این مسئول در ادامه گفت: این ترکیبات اسیدی هر چند ضعیف، به دلیل مجاورت با نقوش برجسته‌ای که جنس سنگ آن‌ها آهکی است، باعث تخریب سطحی آن می‌شود.

وی همچنین با اشاره به تخصصی بودن غبارروبی از نقوش تصریح کرد: مطلوبیت این کار با به کارگیری افراد متخصص و آموزش‌دیده‌ای که گاهی از استادکاران مرمت‌کار هستند و همچنین استفاده از ابزارهای مناسب، تحقق می‌پذیرد.

به گزارش فارس، در مراحلی از کار نیز دانشجویان و کارشناسان رشته حفاظت و مرمت در تمیزکاری نقوش برجسته با گروه حفاظت و مرمت مجموعه تخت جمشید همکاری دارند.

در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید، پاکسازی نقوش از آلودگی‌ها که شامل مواردی از جمله گردوخاک، فضولات پرندگان، حشرات و ... است، در دو مرحله از سال و در ماه‌های اردیبهشت و مهرماه انجام می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ایرانا اریامهر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۲
0
سپاس گزارم....
زنده باد ایران!!!