کد خبر: ۴۶۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۵ آبان ۱۳۹۲

«کوشکک» در باتلاق گل و لای + تصاویر

«بسیاری» از مردم و «برخی» از کودکان از میزبانی باران شادمان نخواهند شد چرا که عده‌ای از مردم شهر ما هستند یا خانه ندارند یا خانه‌هایشان سقفی ندارد و یا اگر خانه‌هایی مسقف داشته باشند، کوچه‌هایی دارند که اجازه لذت بردن بیشتر از باران را نمی‌دهد.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، کوشکک در شرقی‌ترین نقطه شیراز بین جاده‌های وزیرآباد و کفترک؛ از زمانی خود را بیشتر معرفی کرد که مردم این محله در تابستان گذشته میهمان ناخوانده صحن علی شورای اسلامی شهر شیراز بودند و با تجمع، مراتب اعتراض خود را به گوش «مدافعان حقوق مردم سومین حرم اهل بیت(ع)» رساندند.

سحاب نیوز در رابطه با آخرین وضعیت این شهرک نوشت: آسمان نخستین لبخند خود را به سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی نشان داد و آن بارش ترنم باران بود.بارانی که موجبات شادی «بسیاری» از مردم را فراهم می‌کند و «برخی» از کودکان چترهای خود را بسته و شادی کنان زیر قطرات باران، نغمه سر می‌دهند: «باز باران با ترانه، با گهر‌های فراوان...»

اما «بسیاری» از مردم و «برخی» از کودکان از میزبانی باران شادمان نخواهند شد چرا که عده‌ای از مردم شهر ما هستند یا خانه ندارند یا خانه‌هایشان سقفی ندارد و یا اگر خانه‌هایی مسقف داشته باشند، کوچه‌هایی دارند که اجازه لذت بردن بیشتر از باران را نمی‌دهد.

«عده‌ای» از بارش باران به دلیل موقعیت زندگی‌شان ناراحت‌اند اما به دلیل شادی «عده‌ای» از مردم که از بارش باران شاد هستند، خوشحال‌اند و این دو «عده» تبدیل می‌شوند به «بسیاری» از مردم؛ اما در این میان، «برخی» از کودکان که از شادی کودکان دیگر اطلاع ندارند، تنها خلاصه می‌شوند در اینکه بگوییم تنها «برخی» از کودکان شادمان‌اند... تنها برخی.

گریه‌های یکی از بانوان محله کوشکک از پشت خط تلفن، باعث شد که دانشجویان برای چندمین بار از آن‌جا بازدیدی داشته باشند اما این بازدید یک روز پس از نخستین بارندگی‌ پاییزی شهر بود.

سر هر کوچه تکه‌های پارچه برای پاک کردن گل‌و‌لای از کفش عابران قرار داده‌شده است؛ کودکان به همراه بزرگتر‌ها در حال خالی کردن کانال‌های کنار کوچه‌ هستند؛ بعضی از مردم محله، کفشی دیگر در دست دارند تا هنگامی که به سر خیابان رسیدند، کفش‌هایشان را عوض کنند؛ عده‌ای در حال بیرون کشیدن ماشینی از چاله‌ هستند؛ مردی از آن بالا دستی تکان می‌دهد و خوشحال است که دارد با کمک اهالی برای خانه‌اش(!) سقفی می‌سازد، غافل از اینکه روز بعد یعنی 14 آبان جاری، شهرداری وسایلش را جمع می‌کند تا به داشتن «خانه‌ای شامل سقف» دل خوش نکند و برگردد داخل همان چادرش! و به قول یکی از اهالی او یکی از اهالی این مرد که مکعب خانه‌اش از دو ضلع محروم است، نسبت به برخی دیگر از مردم محله، مرفه شناخته می‌شود... اینجا سومین حرم اهل بیت است... شیراز... کوشکک...قسمت غیر مالک‌ها.

 در قسمت غیر مالک‌های کوشکک اوضاع به شرح بالاست.

کوشکک در شرقی‌ترین نقطه شیراز بین جاده‌های وزیرآباد و کفترک؛ از زمانی خود را بیشتر معرفی کرد که مردم این محله در تابستان گذشته میهمان ناخوانده صحن علی شورای اسلامی شهر شیراز بودند و با تجمع، مراتب اعتراض خود را به گوش «مدافعان حقوق مردم سومین حرم اهل بیت(ع)» رساندند.

کوشکک که نزدیک به دو سال هفت ماه است به شهرستان شیراز ملحق شده‌است اکنون شاهد تبعیض بین بالانشین‌های شهر و پایین‌نشین‌ها و حتی بالانشین‌های محله با پایین‌نشین‌های محله است.

در حالی که از پیگیری‌های اهالی کوشکک برای انتقال گاز شهری به خانه‌هایشان می‌گذشت اما هربار با وعده‌ای ناحسابی روبرو می‌شدند و در نهایت مردم در سوم مهر ماه گذشته در شرکت گاز استان فارس واقع در فلکه گاز، تجمع کردند و مسئولان به اهالی و رسانه‌ها قول دادند که تا 15 مهر جاری مشکل گاز کوشکک برطرف شود.

سه روز بعد از این تجمع، مسئولان اداره گاز از نمایندگان مردم کوشکک و یکی از رسانه‌ها برای شرکت در جلسه‌ای دعوت کرد و قولی که رسانه ای شد این بود که تا پیش از فصل سرمای امسال، شعله آبی خانه های این مردم را روشن می‌کند.

شرکت گاز استان به سرعت اقدام به خواباندن لوله در کوچه‌ها کرد و تنها گواهی پایان ساخت شهرداری ماند که معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز قول «تخفیف هزینه صدور مجوز به مردم محله کوشکک شیراز» را داد.

و انگار که تمام مسائل حل شد برای زمستانی گرم در کوشکک اما... این نخستین بارندگی بود و کودکان کوشکک خوشحال به نظر نمی‌آیند.

در اقدام جالب و سریع شهرداری منطقه هفت، وسایل ساخت‌و‌ساز مردی که یک روز پس از بارندگی در حال ساختن سقف خانه نیمه‌کاره‌اش که در چادری در آن زندگی می‌کرد بود را جمع کرده و به وی اخطار داده است.

افتخار آشنایی با این خانواده که در چادری در خانه نیمه کاره‌شان زندگی می‌کنند را دو عضو شورای اسلامی شهر شیراز در بازدیدی که دانشجویان در هفتم آبان جاری، ترتیب داده بودن، دارند!

مشکلات کوشکک در قسمت غیر مالک‌ها می‌توان به نبود لوله‌کشی گاز و آب و همچنین عدم دسترسی به برق منطقه‌ای عنوان کرد که شرکت های آب و برق از مردم می‌خواهند که لوله آب و تیر چراغ برق را خود مردم خریداری کنند!

نبود فضای سبز نیز در کنار عدم وجود فرهنگ‌سرا یا کتابخانه نیز بر مشکلات روحی مردم افزوده است و این موضوع کمتر از دوری کلانتری و نداشتن امنیت کافی بر اضطراب مردم ناراحتی‌های مردم می‌افزاید.

اکنون از 15 مهر سال 1392 گذشته‌است؛ از «پیش از آغاز فصل سرما و بارندگی» گذشته‌است و نیاید روزی که از آستانه صبر این مردم صبور بگذرد.

تنها رسیدگی به وضعیت کوشکک هدف و خواسته نیست بلکه رفع مشکلات تمام محله‌های سومین حرم اهل بیت(ع) خواسته همگان است و استاد شفیعی‌کدکنی کوشکک‌های این سرزمین را دیده که زمزمه باران را شنیده‌است: «آخرین برگ سفرنامه باران این است؛ که زمین چرکین است» 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نظرات بینندگان