کد خبر: ۴۶۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۲
امام جمعه شیراز:

قیام ابا عبدالله الگوی ایستادگی در برابر ظلم است

اباعبدالله برای حفظ دین، احیای سیره پیامبر(ص) و امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و از همان عصر روز عاشورا فریاد «یالثارات‌الحسین» طنین‌انداز و تا به قیامت الگوی ایستادگی در مقابل ظلم در جهان ماندگار شد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی در آیین خطبه‌های سیاسی عبادی نماز جمعه امروز این شهر اظهار داشت: ابوسفیان قسم خورده بود که نام پیامبر(ص) را از اذان و اقامه حذف کند و پس از وی معاویه و یزید و سایر امویان بر نابودی دین کمر بسته بودند و ابا عبدالله چاره‌ای جز قیام برای حفظ دین نداشت.

وی افزود: یازدهم محرم آغاز مرحله دوم قیام کربلا است و هر کس چه شیعه و غیر شیعه و چه مسلمان و غیر مسلمان با فضای کربلا و قیام عاشورا آشنا شود این سؤال را خواهد پرسید که آیا ابا عبدالله به آنچه می‌خواست رسید.

خطیب نمازجمعه شیراز به تبیین دو نوع نگاه مادی و معنوی به جهان هستی و زندگی انسان پرداخت و اضافه کرد: اگر با نگاه مادی و حیوانی بنگریم پیروزی در جنگ یعنی زنده ماندن و کشتن حریف اما اگر برای انسان حیات معنوی و پایدار قائل باشیم موضوع متفاوت می‌شود.

نماینده ولی فقیه در فارس خاطرنشان کرد: قرآن مجید شهدا را دارای حیات می‌داند و حتی بیان می‌کند که می‌توانند در عالم مادی تصرف کرده و از صفت قیومیت که از صفات خداوند است بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: ابا عبدالله‌الحسین(ع) اعتقاد داشت که «زندگی زیر سایه ستمگر مساوی با مرگ و هلاکت است» و این معنای حیات طیبه در نزد ایشان و تمام مومنان به ماوراءالطبیعه است.

ایمانی بیان کرد: والی مدینه دستور داشت که اباعبدالله را به شهادت برساند و از این رو آن حضرت برای دفاع از خود از مدینه به مکه رفت و در آنجا نیز ماموران نیز دستور داشتند که ایشان را در هنگام اعمال حج ترور کنند و بنابراین حضرت مکه را نیز ترک کرد.

وی ابراز داشت: با این اوصاف ابا عبدالله یا باید ظلم را می‌پذیرفت یا در برابر آن قد علم می‌کرد و راه سعادت را به همگان نشان می‌داد.

ایمانی در ادامه گفت: اباعبدالله برای حفظ دین، احیای سیره پیامبر(ص) و امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و از همان عصر روز عاشورا فریاد «یالثارات‌الحسین» طنین‌انداز و تا به قیامت الگوی ایستادگی در مقابل ظلم در جهان ماندگار شد.

خطیب نماز جمعه شیراز در سخنان خود اضافه کرد: فردا، روز ورود کاروان آزادگان به کربلا است و طبق نقلی روز شهادت امام سجاد(ع) در سال شهادتش نیز هست.

ایمانی خاطرنشان کرد: شب گذشته و امروز و امشب و فردا از ایام سخت اهل بیت پیامبر است که بعد از شهادت ابا عبدالله و یاران وی دستور حمله به خیام صادر شد و زنان و کودکان در بیابان فرار می‌کردند.

وی بیان کرد: حضرت زینب که نماد صبر و ایستادگی است از حجم مصائب دیشب نماز خود را نشسته خواند.

امام جمعه شیراز همچنین ابراز داشت: در جنگ احد که عمه پیامبر اصرار داشت پیکر حمزه را ببیند پیامبر به امیرالمومنین(ع) دستور داد جسد را بپوشاند تا دل آن زن آزرده نشود اما فردای کربلا کاروان زنان و کودکان را به عمد از کنار گودال قتلگاه گذراندند و به یکباره مانند برگ پاییز تمام کاروان بر زمین افتادند و به شیون و مویه پرداختند.

وی در فراز دیگری از خطبه‌ها با اشاره به 24 آبان سالروز رحلت علامه طباطبایی افزود: این مفسر، فیلسوف و حکیم عظیم‌الشان خدمات بسیاری را به اسلام انجام داده و شاگردان بزرگی را تربیت کرده است.

نظرات بینندگان