کد خبر: ۴۷۵۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۵ آذر ۱۳۹۲

سرانه فضای مطالعه در کوار فقط پنج دهم سانتیمتر است!

ما در شهرستان کوار 85000 نفر جمعیت و 428 متر زیر بنای کتابخانه داریم، حالا خودتون حساب کنید ببینید چقدر میشه ؟! پنج دهم سانتیمتر به ازای هر نفر

به گزارش شیرازه، فرهنگ کتاب و کتابخوانی از آن مواردی است که اسلام بسیار روی آن تاکید نموده است و به تبع آن رهبر عزیزمان امام خامنه ای نیر بارها و بارها و به بیان های مختلف روی آن تاکید داشته اند اما متاسفانه چه از جانب مسئولین و چه از جانب مردم به امر کتاب و کتابخوانی توجه لازم نشده است.

سایت فرهنگی تحلیلی قلمدار در هفته کتاب به کتابخانه عمومی شهرستان کوار سری زد و از آقای عباسزاده، اوضاع و احوال کتابخانه امام هادی (علیه السلام) را جویا شد.
 


قلمدار: خودتان را معرفی کنید؟

- علی اصغر عباس زاده فرزند شهید ماندنی عباسزاده اهل روستای مظفری تحصیلات کاردانی کتابداری

قلمدار: کتابخانه ی امام هادی(ع)در شهرستان کوار چندسال است تاسیس شده است؟

- اوایل در سال1354 در ساختمان کنونی شهرداری قرار داشت بعد از مدتی به خانه حاج صادق بشیری و بعد حمام قدیم انتقال یافت از آنجا نیز به خانه ی آقای غلامزاده منتقل شد بعد از آن این ساختمان ساخته شد و از سال1383 در ساختمان کتابخانه کنونی هستیم.

قلمدار: شما از چه سالی مسئولیت کتابخانه ی عمومی بر عهده گرفتید؟

- سال79

قلمدار: استقبال مردم شهرستان کوار از کتابخانه ی امام هادی(ع)و در کل کتاب چگونه است؟

- حقیقتاً سالهای قبل خوب نبود ولی الحمد لله الان خیلی بهتر شده کمی فرهنگ مردم تغییر کرده و نسبت به کتاب خوانی دید دیگری دارند ولی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

قلمدار: روزانه چند نفر مراجعه کننده دارید؟

- متفاوت است روزهایی که ویژه بانوان است شلوغ تر می شود. یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه خواهران هستند. شنبه، دوشنبه، چهارشنبه ویژه برادران است.

قلمدار: روزهایی که ویژه ی خواهران است برادران باید کجا بروند و روزهایی که ویژه ی برادران است خواهران باید چکار کنند؟

- برای کتاب بردن مشکل ندارند ولی برای استفاده از سالن حتماً باید در شیفت خود مراجعه کنند.

قلمدار: جای دیگری برای استفاده در شهرستان کوار هست؟

- خیر این سالن کناری که در حال ساخت هست برای همین منظور است که این مشکل برطرف شود. ما داشتیم کسی که از آباده یا دو راهی جهرم یا از فرمشکان آمده بود اینجا  و به خاطر اینکه نمی دانست که شیفت خواهران است مجبور می‌شد که برگردد.

قلمدار: در حال حاضر چند عضو دارید؟

- عضو فعال1253 نفر با احتساب اعضای غیر فعال بین 1600و1700 نفر می باشند.

قلمدار: چند جلد کتاب موجود است؟

- با بخش کودک حدود 11000 جلد کتاب داریم در بخش کودک 1270 جلد کتاب موجود هست.

قلمدار: مسئولین شهرستان هم عضو هستند و از این فضا استفاده میکنند؟

- متأسفانه در اینجا هیچ مسئولی عضو نداریم در بین معلمان شهرستان عضو داریم ولی از مسئولین هیچ فردی عضوکتابخانه نیست.

قلمدار: علت عدم استقبال و حضور مسئولین را در چه میبینید؟

- علت اول شاید کم کاری از خود ماست هر چند من تلاش خودم را کرده ام تعامل داشته ام و حتی تلاش کرده ام با رابطه ی خانوادگی بتوانم آنها را جذب کنم اما نتوانسته ام. تنها مسئولی که واقعاً به کتابخانه تشریف می آورند شهردار است، جناب آقای مهرابی که البته ایشان عضو نیستند ولی بالاخره کتاب می برند. ما در شهرستان کوار هیچ حامی نداریم. هیچکدام از ادارات به جز شهرداری همکاری و حمایتی از ما ندارند اگر هست بسیار کم. البته اگر مشکلی باشد فرماندار سعی میکند مشکل را برطرف کند و یا شهردار در حد توان خود کمک کرده است. نیم درصد از درآمد کل شهرداری برای کتابخانه است.

قلمدار: نیم درصد چقدر میشود؟

- تقریبا سالانه 15 تا 20 میلیون تومان، برای این سالن جدید هم تا الآن52 میلیون هزینه کرده ایم که کمک شهر دار و حمایت های مردمی است ، یعنی نزدیک به 30 میلیون آن شهردار کمک کرده است.

قلمدار: در سطح شهرستان برای فرهنگ کتابخوانی و گسترش کتابخانه چه عملی انجام داده اید؟

در این 12 سالی که من هستم سعی کرده ایم تمرکز خود را بر روی روستاها بگذارم و تلاش کرده ام کتابخانه روستاها را فعال کنم، برای مردم روستاها سخت است برای استفاده از کتابخانه به اینجا بیایند همان گونه که     می دانید ما برای کتابخانه اکبرآباد بیش از 2000 کتاب خریداری کرده ایم یا روستای باغان نزدیک به 800 جلد کتاب فراهم شده، کتابخانه روستای ده شیب راه اندازی شده است. فتح آباد هم همین طور کمک هایی به آنها شده، مظفری و دشتک نیز همینطور، برای اکثر روستاها تلاش کرده ایم.

قلمدار: کتابخانه ی امام هادی مجهز به رایانه یعنی کتابخانه الکترونیک نیست، آیابرنامه ای دارید که این کتابخانه را مجهز کنید یا خیر ؟!

- بله ما تقریباً از ابتدای امسال دنبالش بودیم ، یه سری سی دی هم آوردم که برای کتابخانه الکترونیک راه بیندازیم قطعاً که اداره کل حمایت نکرده اند یعنی میگن یه سری زیر ساختها لازم داره که هنوز برای کوار نتوانستند اونکارها رو انجام بدهند تا بتوانند کتابخونه راه بیندازن ولی تاایشاالا ...

قلمدار: منظور از زیرساخت چیست ؟

- حداقل 4 تا رایانه  لازم هست که راه اندازی بشه .

قلمدار:  از مسئولین و ادارات چه کسی  باید همکاری بکنه ؟!

- همه ی ادارات . کتابخانه شخصی نیست ، یعنی فرهنگ چیزی نیست که فرضاً می گویند با یک نفر و یک اداره حل بشه . باید کل مردم ، همه دست به دست هم بدهند.

قلمدار: امام جمعه همکاری می کنند ، رفت و آمد دارند ؟

- بله. من باهاش رفت و آمد، امام جمعه فکر کنم دو بار آمدن به  کتابخونه سر زدن که دو بار هم  ما نبودیم . ولی خوب تا اونجایی که از دستشون بر بیاد نه نگفتن. من حتی بهشون نامه ای زدم که تو خطبه های نماز جمعه در مورد کتاب و اهمیت کتاب صحبت کنن که تاریخش را هم  دارم توی تاریخ بخصوصی صحبت کردند . در مورد اهمیت کتاب و کتاب خوانی.

قلمدار: خودتون روزانه چند ساعت مطالعه می کنید ؟

- یه وقت خاصی که بگم فرضا یک ساعت ، یک ساعت و نیم نه نمیتونم بگم ، ولی خوب شده یه روز 4 ساعت هم مطالعه داشتم ، ولی شده یه روز هم اصلا مطالعه نداشتم .
 


قلمدار:  فکر می کنید کافیه؟ به عنوان مسئول کتابخونه ، چه کتابهایی مطالعه می کنید ؟

خیر. تقریباً تو همه ی زمینه ها مطالعه می کنم یعنی فکر می کنم توی همه ی زمینه ها.

قلمدار: تو شهرستان کوار بیشتر تو چه  زمینه هایی کتاب استقبال میشه و میبرن؟

- بیشتر داستان ، رمان.

قلمدار:  قفسه یا  قسمتی هم برای فرق و ادیان دارین ؟    
    
-  نه خیر

قلمدار: چرا ، لازم نبود یا پیگیر نبودین ؟

_ نه پیگیر هم بودیم حتی در کوار دارند یه سری کتابهای تبلیغ فرقه ضاله رایگان توزیع می کنند و هیچ کس هم هیچ اهمیتی بهشون نمیده صحبت کردم. من به ایشون گفتم حتی اگه میشه یه سری کتاب در مقابل اونها به ما بدین که ما حداقل پیگیر باشیم و بفرستیم رایگان در سطح شهر. یه جورایی مردم به این کتاب ها جذب بکنیم نه به اون کتابها که دارن جذب میشن .

قلمدار: چه کتابیه ؟     

- کتاب پند صالح در‌مورد فرقه ضاله دراویش گنابادی

قلمدار: نمونشو ندارین ؟             
   

-  نه ما نداریم

قلمدار : تو چه سطحی داره پخش میشه ،چه تعداد ، کجا ، مدارس یا .... ؟

- تا حالا هر چی می بینیم مردم دارن میگن این کتاب رایگان دارن در اختیارمون میذارن میگن بخونید اگه چیزی  ازش برداشت کردید برای خودتون ، اگرم نیست که هیچ . دارن رایگان تو سطح شهر پخش می کنن .

قلمدار: حدودا قیمتش چنده ؟               
              

- اگربخوایم با قیمت روز الآن حساب کنیم بالای 10000 تومان قیمت می خوره

قلمدار:  و تو سطح عموم هم دارند پخش می کنند، کسی تو حوزه کاری مربوطه پیگیر شده که جلوگیری بکنند که این کتاب ها یی که منحرفه ، کتابی که ضاله است اون هم در  ماه محرم پخش نکنن...

_ نه فکر نکنم ، تو ماه امر به معروف و نهی از منکر هم هست ، من که تا حالا ندیده ام کسی پیگیری کرده باشه .

قلمدار: عمومیه ؟!  
                

- بله ، کتاب درباره ی دراویش و تصوف ، من خودم کتاب را خوندمش نه اینکه کامل خوانده باشم، بلکه نگاهی سطحی روی کتاب کردم که همه اش درباره ی آقای گنابادی و ... از جوانی جدش نوشته تا آخر، یکی از خانم ها پیش من آمد و گفت آقا این کتاب است و من چطور جوابشون بدم، آنها می‌گویند آقا این کتابی است شما بخوانید اگر ایرادی دارد بگویید ایرادش چیست اگر ندارد هم پس چرا به ما گیر  می دهند؟ حقیقتش من آمدم کتاب را بخوانم گفتم برم بدم امام جمعه ، امام جمعه باید این نمونه کتاب را خوانده باشد ، باید دیده باشد . گفتم برم باهاش صحبت کنم ، حداقل بگم این چنین کتابی است ، نظر شما چیه ، چه جوری می تونه جوابش بده تا اینکه اون بنده خدا اومد و کتابش رو برد . گفت آن شخص گفته کتاب رو لازم دارم باید به من برگردانی و کتاب رو بردش ، هر جایش رو که خوندم نوشته بود ، فقر – ایمان ، فقر – ایمان ، فقر – ایمان ، ولی ما هیچ کدام ازدراویش را ندیدیم که فقیر باشد .

قلمدار: آمار مراجعه کننده ، آمار مطالعه در شهرستان ؟!

- مطالعه در شهرستان ، ما یک آمار داریم که سالیانه می دهیم ، من فقط همین رو بهتون بگم که ما 85000 نفر جمعیت داریم ، 428 متر زیر بنا داریم برای سرانه مطالعه مون ، در کل شهرستان حالا خودتون حساب کنید ببینید چقدر میشه ؟!  یعنی میشه تقریبا به ازای هر صد و خورده ای نفر یک متر.

قلمدار: این که خیلی کم میشه، هر نفر چند سانت میشه؟         


- زیر 0.5 سانت میشه

قلمدار: شهرستانهای دیگه هم آمارش رو دارید ؟

- شهرستانهای دیگه هم خیلی بهتر از ما نیستن ولی خوب بهتر از ماست. بیشترین سرانه فضای مطالعه یزد داره ، بعد آذربایجان شرقی و غربی و فکر کنم آخرش دیگه فارس باشه .

قلمدار: دلیلش چیه ؟!

- حمایته ... همش حمایته ... ما الآن رفتیم استان خوزستان به یک کتاب خانه ، 3 میلیارد داده بودن به یک کتاب خونه کوچکی مثل کوار گفتن فقط ترمیمش کنید . 3 میلیارد کجا و ما با 15 میلیون کجا می تونیم کار انجام بدیم .

قلمدار: شهرستان کوار یک کتاب خانه کافیش نیست. آیا دنبال این هستید که شعبه ای دیگه هم داشته باشید ، یا خیر ؟!

- شعبه دیگه هم راستش ما خیلی وقته دنبالشیم ، ما یک زمینی داریم پشت مخابرات دیجیتال ، که من از کی تا حالا دنبالشم روز اول این زمین به نام کتاب خانه داده بودند ، که شد فرهنگ سرا ، بعد فرهنگ سرا داده شد به ارشاد ، فعلا دنبالشیم ، آقای جوکار ( واقف زمین ) هم از انگلیس برداشتیم آوردیمش اینجا ، رفتیم با هم ارشاد گفتیم که اگه بخواد این زمین داده بشه به ارشاد من زمین رو برمی گردونم تا ببینیم چی میشه.

قلمدار: ممنون که وقتتون را در اختیار ما قرار دادید.

منبع: سایت فرهنگی تحلیلی قلمدار

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
دانشجوی تهرانی ساکن شیراز
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۲
0
خیلی عالی بود
راستی خطر دراویش تو کوار رو مسئولین باید جدی بگیرن
آفرین به شما