کد خبر: ۴۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۰۹ آذر ۱۳۹۲
شهید احمدی روشن پاسخ می‌دهد

غنی‌سازی ۲۰ درصد به چه درد می‌خورد؟

به یاد دارم از مصطفی پرسیدند این غنی سازی ۲۰ درصد به چه کار می آید؟ و مصطفی اینگونه پاسخ داده بود که…

رحیم احمدی روشن شب گذشته در هشتمین یادواره شهدای دانشجو و گمنام کاشمر که در دانشگاه آزاد این شهرستان برگزار شد، ضمن اشاره به برخی ویژگی های پسرش مصطفی احمدی روشن بیان داشت: در برهه ای بعد از انقلاب و بعد از جنگ، متاسفانه غنی سازی اورانیوم تعطیل و سایت هسته ای جلویش گرفته شد، اینجا بود که آثار یاس و ناامیدی در چهره مصطفی دیده می شد که بعد از آن بود که تصمیم گرفت سایت هسته ای نطنز را ترک کند.

به گزارش شیرازه به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ وی افزود: اما به لطف خدا و با پیگیری‌های رهبر معظم انقلاب و تلاش های دولت نهم و دهم و طبق نظر خواهی که از ملت صورت گرفت سایت های هسته ای باز و فعالیت‌ها مجددا آغاز شد.

احمدی روشن گفت: یک اکیپ چهار نفره به سرپرستی مصطفی شبانه روز پشت دستگاه های سانتریفیوژ به صورت ۱۲ روزه کار، و یک روز استراحت می‌کردند که نهایتا موفق یه غنی سازی ۳٫۵ ، ۵ و ۲۰ درصد شدند و دست جمهوری اسلامی در برابر استکبار جهانی باز شد.

وی بیان داشن: وقتی غنی سازی به پنج درصد رسید گروهی از بازرسان به ایران آمدند و وقتی در مسیر بازگشت از ایران بودند، رادیو تلویزیون اعلام کرد که دانشمندان ما موفق به غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد شده اند، که مجدد این بازرسان برای بازرسی به ایران بازگشتند و غنی سازی ۲۰ درصد را تایید کردند.

پدر شهید احمدی روشن گفت: به یاد دارم از مصطفی پرسیدند این غنی سازی ۲۰ درصد به چه کار می آید؟ و مصطفی اینگونه پاسخ داده بود که ما باید مقابل استکبار جهانی با دست پر صحبت کنیم، اگر آنها حس کنند ما از دستیابی به اورانیوم ۲۰ درصد عاجزیم جلوی ما کوتاه نخواهند آمد؛ باید از آن رادیو داروهایی تولید کنیم که نیازمند استکبار نباشیم.

وی علت امضای توافقنامه را توانایی ملت ایران در تولید و غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم دانست و تصریح کرد: استکبار جهانی فقط بخاطر اینکه مردم ایران عاجز نیستند جلو آمدند و مصالحه کردند. در غیر این صورت اگر آنها می‌دانستند ایران توانایی اش بیشتر از رسیدن به اورانیوم پنج درصد نیست به هیچ عنوان پا پیش نمی گذاشتند.

احمدی روشن تاکید کرد: متاسفانه از این مسئله سوء استفاده شد و دیدیم که اولین چیزی که از دولت خواسته شد متوقف کردن غنی سازی ۲۰ درصد است.

وی با اشاره به نظر خود در خصوص توافقات هسته ای افزود: مدتی است از ما در مورد این مسائل سوال می پرسند، نظر ما نظر رهبر انقلاب است، اما مسئولان حواسشان را جمع کنند که با نوشتن یک توافقنامه باعث نشوند در آینده بخواهیم زیر بار زور استکبار برویم که هم شان ملت پایین خواهد آمد و هم خون شهدا پایمال خواهد شد.

احمدی روشن در پایان تاکید کرد: اگر برای مصطفی سرنوشتی غیر از شهادت رقم می خورد من و مادر مصطفی دق می‌کردیم.

نظرات بینندگان