کد خبر: ۴۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۱۳ آذر ۱۳۹۲
مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری شیراز:

ترمینال امیرکبیر شیراز به خارج از شهر منتقل می‌شود

مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری شیراز گفت: ترمینال امیرکبیر در اولویت انتقال است و با اتحادیه آن هماهنگی شده که پس از خریداری زمین از محدوده شهر خارج شوند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، بهنام جعفری اظهار داشت: به سبب بدمنظر بودن و ایجاد ترافیک و آلودگی پایانه امیرکبیر، مقدمات انتقال آن از محدوده شهری فراهم آمده است.

وی افزود: تا زمان انتقال قطعی، پلیس باید محدودیت‌های قانونی را در محدوده این پایانه انجام داده و تابلوهای توقف ممنوع و موارد دیگر برای کاهش ازدحام در محل و آزار ساکنان در نظر گرفته شود.

جعفری ادامه داد: در حال حاضر با وجود اقداماتی که نیروی انتظامی در این پایانه انجام داده به سبب آن که نیمه شب پلیس راهنمایی در محل حضور ندارد، تریلی در کوچه پارک کرده و شش صبح نیز با ایجاد سر‌و‌صدا محل را ترک می‌کند.

وی اضافه کرد: انتقال به خارج از شهر برای صاحبان مشاغل آلاینده منافعی نیز دارد چرا که ملک آنها پس از پاکسازی از آلایندگی و بازگشت به کاربری مسکونی یا تجاری ارزش افزوده پیدا می‌کند.

این مسئول شهری خاطرنشان کرد: در این زمینه شهرداری مشوق‌هایی را نیز در نظر گرفته که در صورت انتقال، صاحبان این مشاغل از تخفیف‌های ویژه‌ای در بحث عوارض بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: دیده شده هفته بازارهایی که در کنار پیاده‌روها تشکیل می‌شود وقتی محل را ترک می‌کنند ضایعات و زباله‌هایی را به جا می‌گذارند که آن محل شبیه به مکانی زلزله‌زده می‌شود.

جعفری تصریح کرد: کارکنان سازمان پسماند پس از این که بازارهای هفتگی محل را ترک می‌کنند در سرمای شب هنگام برای جارو کردن و نظافت محل حضور می‌یابند.

وی ابراز داشت: این در شان شیراز نیست که به عنوان مثال در بلوار گلستان و جنب دانشکده ادبیات که در شمار بهترین خیابان‌های این شهر است شاهد چنین مناظر زشتی باشیم.

تشکیل بانک اطلاعاتی مشاغل مزاحم

مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری شیراز در ادامه گفت: شهر یک موجود زنده است که باید رشد آن متوازن و برنامه‌ریزی شده باشد.

به گفته وی، در سنوات گذشته باید برنامه‌ریزی بهتری در شیراز انجام می‌شده که مشاغل مزاحم در کنار مناطق مسکونی نباشند.

جعفری افزود: به سبب گسترش این شهر برخی از مجموعه‌های شغلی که در خارج شیراز بوده‌اند اکنون در بافت مسکونی واقع شده‌اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مشاغل مزاحم سطح شهر بر اساس میزان آلودگی از نظر زیست محیطی، صدا، دود، مواد شیمیایی و ...اولویت‌بندی شده‌ و بانک اطلاعاتی تشکیل شده است.

این مسئول شهری خاطرنشان کرد: بر اساس قانون محیط‌ زیست مجوز شغلی رافع مسئولیت صاحب شغل برای کاهش آلودگی صوتی و محیطی نیست.

وی بیان کرد: صاحبان مشاغل باید با اتخاذ تدابیری آلودگی شغل خود در مناطق مسکونی را رفع کنند و در صورتی که نمی‌توانند به خارج از شهر منتقل شوند.

جعفری ابراز داشت: در این راستا به دنبال آن بودیم که اراضی را خارج از محدوده شهری پیدا کنیم که زمینی یکپارچه با بیش از 50 هکتار مساحت برای دو یا چند صنف همگن اختصاص دهیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر زمینی 100 هکتاری بعد از پلیس راه پل فسا برای مشاغل نمایشگاهی، ماشین آلات سنگین و خودروهای راهسازی آماده شده است.

به گفته وی، در راستای انتقال کامل مشاغل مزاحم به خارج از شهر بنابر برنامه پنج ساله، سایتی را برای کارگاه‌های تیرچه بلوک، سرامیک، کاشی و محلی نیز برای آهن‌فروشان در نظر گرفته شده است.

سد معبر گاه به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به اظهار‌نظر برخی شهروندان مبنی بر ارزان بودن قیمت فروش میوه‌ توسط وانت‌بارهای سیار گفت: ارزان بودن دلیلی برای حقانیت این فعالیت نیست که از فردا تمام افراد می‌توانند با یک خودرو در کنار تندرو اقدام به فروش محصول کنند.

جعفری اضافه کرد: اگر این کار رواج پیدا کند مغازه‌داران نیز باید به آن پرداخته و بدون طی مراحل قانونی، پرداخت مالیات و عوارض و پول آب و برق به فروش محصول در کنار خیابان بپردازند.

وی افزود: ضایع کردن حقوق دیگران و اشغال معبر عمومی برای اینکه میوه کمی ارزان‌تر باشد دلیلی عقلانی نیست.

مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری شیراز تصریح کرد: گاه پیش آمده که در جایی مانند پل سردخانه یا بلوار فرصت شیرازی خودروی آتش‌نشانی راهی برای عبور نداشته و جان افرادی به سبب حضور این وانت‌بارها و سد معبر به خطر افتاده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان