کد خبر: ۴۹۲۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۷ دی ۱۳۹۲

معاون هنری ارشاد فارس: عرصه هنر صحنه مرده باد و زنده باد نیست

آیین نکوداشت "استاد حسن چهره‎نگار"، پیشكسوت فقید هنر عکاسی ایران و پایه گذار انجمن عکاسی شیراز، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم گفت: عرصه هنر خصوصا هنر عکاسی، صحنه مرده باد و زنده باد نیست، اگرچه افراد گرایش و خطوط سیاسی خاص خود را دارند اما صحنه هنر، صحنه فرهنگ است.
محمد توانگرزمین با تشریح معنای فرهنگ به لحاظ تاریخی و لغوی، اظهار کرد: فرهنگ واژه ای دو بخشی است مرکب از فر (فر و فره) و هنگ برگرفته از هور و هنگ که جزء اول به معنای طریق الهی و جزء دوم که از ریشه باستانی در زمان هخامنشیان نشات می گیرد به معنای بالا کشیدن است.
توانگر زمین با بیان اینکه هنر نیز مرکب از هو و نر است که جزء اول به معنای خوب و جزء دوم به معنای مردانگی کردن است، افزود: هنر به مفهوم خوب انجام دادن کار است و وظیفه عکاسان است که هنر عکاسی را باید به سطوح بالا یعنی سطحی که مورد تایید الهی باشد، برسانند.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس همچنین ضمن انتقاد از بی توجهی اعضای انجمن عکس به ظرفیت‎های این انجمن هنری، بر تلاش اعضا و مسئولین این تشکل هنری مردم نهاد برای آزادسازی ظرفیت‎های اعضای آن تاکید کرد.

زنده یاد حسن چهر‎ نگار، یکی از پیشكسوتان هنر عکاسی ایران به شمار می‎رود که بر اساس تجربه و دانش خود، اولین انجمن عکاسی در ایران را به نام انجمن عکاسی شیراز پایه‎گذاری کرد.

این انجمن در سال 1364 با موافقت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هدف نشر دانش هنر عکاسی فعالیتش را آغاز کرد.

از جمله فعالیت های انجمن در آن زمان، برگزاری جلسات ماهانه انجمن و گردآوری اعضا برای تبادل اطلاعات، آموزش و برپایی نمایشگاه بود که تا زمان حیات چهره‎نگار به شکلی مستمر تداوم داشت.

استاد حسن چهره‎نگار در تاریخ 5 تیر سال 1372 دیده از جهان فروبست.
انتهای پیام/523/4

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ققنوس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۲
0
همه عرصه هایی که انسانیت با آن سروکار دارد عرصه مرده باد وزنده باد است آموزه های اسلامی وحتی معرفت ناقص بشری اذعان دارد که فضیلتها وکمال شایسته زنده باد و پلیدی ها وکژی شایسته مرده باد هستند.این بحث ها مال سی سال پیش دبیرستانیهاست نه امروز و .....