کد خبر: ۴۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۰۹ دی ۱۳۹۲
جواب بهارستان به کنگره:

ایران تحریم جدید بشود اورانیوم 60 درصد تولید می کنیم

مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در حالی از صبح امروز از سر گرفته شده است که امضای نمایندگان مجلس ذیل طرح الزام دولت برای غنی سازی 60 درصد به بیش از 200 امضا رسیده است
هیات‌های کارشناسی ایران و 1+5 در راستای رسیدن به برداشت مشترک برای تعیین ساز و کار اجرای توافق ژنو در هفته‌های گذشته مذاکره کردند، اما این مذاکرات تاکنون به نتیجه نرسیده است.

به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز٬ چنانچه مذاکرات امروز به نتیجه نرسد پس از تعطیلات سال نو مذاکرات دنبال می‌شود.

این در حالی است که 100 نماینده مجلس چهارشنبه گذشته طرح دوفوریتی الزام دولت به غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم را کلید زدند.

گفته می شود این طرح به‌نوعی مقابله به مثل با کنگره آمریکا در جهت تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران است و مجلس قصد دارد از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان حمایت کند.

وزارت امور خارجه تاکنون واکنش قاطع و عملی به تحریم های جدید اتحادیه اروپا و وزارت خزانه داری آمریکا که پس از توافق ژنو وضع شده ، نشان نداه است.

تولید اورانیوم با غنای حداقل 60 درصد جهت استفاده به‌عنوان سوخت رآکتورهای هسته‌ای در پیشرانه‌های کشتی‌ها و زیردریایی‌ها کار برد دارد.

در بخشی از متن  این طرح آمده است: دولت موظف است در راستای حفظ رشد علمی کشور و افزایش و تداوم توانمندی‌های داخلی، مطابق با اصول 152 و 153 قانون اساسی، در صورتی که کشورهای مذاکره‌کننده در موضوع هسته‌ای با ایران 1+5 اقدام به وضع هرگونه تحریم جدید و یا تشدید تحریم‌های قبلی و نادیده گرفتن حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نمایند، بلافاصله اقدام عملی در خصوص موارد زیر را انجام و هر سه ماه یک بار گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

1 ــ در جهت رفع نیاز داخلی و برای تأمین نیازهای صلح‌آمیز در بخش‌های مختلف زیرساختی، صنایع و تولیدات داخلی، به‌خصوص برای تهیه سوخت رآکتورهای هسته‌ای در پیشرانه شناورها و زیردریایی‌ها که از انرژی هسته‌ای به‌جای سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، اورانیوم را به‌میزان 60 درصد غنی نماید.

تبصره ــ ازآن‌جایی که برخی از کشتی‌ها و زیردریایی‌ها در رآکتور هسته‌ای خود به اورانیوم با غنای بیش از 60 درصد نیاز دارند، دولت می‌بایست در صورت لزوم اقدامات مقتضی جهت افزایش سطح غنی‌سازی را انجام دهد.

2 ــ دولت موظف است با در نظر گرفتن حقوق قانونی کشور مطابق پادمان NPT اقدامات لازم جهت توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و غنی‌سازی در سایت‌های غنی‌سازی فردو و نطنز و همچنین راه‌اندازی کامل نیروگاه آب سنگین اراک را انجام دهد.

3 ــ دولت موظف است برنامه‌ریزی و اقدام لازم در خصوص بهره‌مندی ملت شریف ایران از همه مواهب فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در عرصه‌های گوناگون مورد نیاز پیشرفت کشور و ارائه خدمات شایسته به مردم از قبیل حوزه‌های پزشکی، کشاورزی، صنعتی، انرژی و هوا و فضا را انجام دهد.

نظرات بینندگان