کد خبر: ۴۹۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۱۵ دی ۱۳۹۲

ایجاد دو گودال بزرگ در دریاچه ارژن فارس

دو حفره طبیعی در میان دریاچه ارژن در استان فارس به وجود آمده است و کارشناسان اعتقاد دارند این دو حفره باعث فرار آب از دریاچه و سپس خشکی آن می شود.

به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، یک کارشناس حوزه محیط زیست در استان فارس با اشاره به ایجاد دو حفره عمیق در دریاچه ارژن گفت: یکی از دلایل اصلی خشک شدن دریاچه به ایجاد این دو حفره طبیعی که از قبل وجود داشته بر می گردد.

علمدار علمداری با بیان اینکه خشکسالی نیز در خشک شدن دریاچه بی تاثیر نبوده است، ادامه داد: بر اساس اظهارات برخی از کارشناسان این دو حفره در پی وقوع زلزله در دریاچه به وجود آمده که مشکلاتی را به همراه داشته است.

وی افزود: این دو حفره باعث فرار آب یا به تعبیری گریز آب شده که این امر در آبدار نشدن دریاچه ارژن تاثیر بسزایی داشته است.

این کارشناس حوزه محیط زیست بیان کرد: در این راستا باید مطالعات ژئوتکنیک انجام شود و جنس مقاومت و نفوذپذیری خاک در این دریاچه مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: با انجام این مطالعات و سپس نقشه برداری می توان راهکارهایی برای مهار پدیده فرار آب در نظر گرفت و با ساخت خاکریزها یا دیگر اقدامات مانع از فرار آب شد.

علمداری با اشاره به ضرورت ایجاد حوضچه هایی در این دریاچه گفت: باید با ساخت این حوضچه ها و با انجام مطالعات گسترده نسبت به مهار سیلاب به داخل این حوضچه ها اقدام کرد تا پس از آن آب به سمت دریاچه ارژن مهار شود در غیر این صورت دو حفره آب را به سرعت می بلعند.

منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان در بخش جنوبی رشته کوههای زاگرس و در 60 کیلومتری شیراز قرار دارد. بلندترین ارتفاعات این منطقه رویشگاه سرو کوهی است. کمی پایین تر از قله، جنگل بلوط شروع شده و بخش عمده منطقه را تا دشت برم می پوشاند.

این منطقه در سال 1351 با وسعت 191 هزار هکتار به عنوان پارک بین المللی انتخاب و در سال 1353 با وسعت 65 هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد/س.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان