کد خبر: ۵۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۲

درخواست کمک رییس آتش‌نشانی شیراز از مجلس شورای اسلامی

آتش‌نشانی شیراز مجوز خرید دو فروند را دارد، اما با توجه به شرایط اقتصادی کنونی این موضوع فعلا در اولویت ما نیست و در مواقع نیاز به هلی‌کوپتر، آن را اجاره خواهیم کرد.
به گزارش شیرازه، مدیرعامل آتش‌نشانی شیراز در گفت‌وگو با برنا ، تامین هزینه‌های مالیات و عوارض گمرکی را یکی از دلایل بزرگ تضعیف سازمان‌های آتش‌نشانی شهرهای کشور دانست و گفت: اکنون بسیاری از شهروندان باور نمی‌کنند که سازمان‌های آتش‌نشانی از معافیت‌های گمرکی بهره‌مند نیستند و باید مانند شرکت‌های تجاری در گمرک اظهارنامه پر کنند و هزینه‌های واردات را نیز بپردازند.

رامین طالبی با اعلام درخواست کمک از مجلس شورای اسلامی برای معافیت آتش‌نشانی‌های کشور از پرداخت عوارض گمرکی، تصریح کرد: آتش‌نشانی شیراز به تازگی یک بالابر را با هزینه 5 میلیارد تومان خریداری کرده، در حالی که اگر مجبور به پرداخت عوارض و مالیات واردات نباشیم در آن صورت می‌توانیم با همان بودجه 2 دستگاه بالابر وارد کنیم و در ایستگاه‌ها به کار بگیریم تا امنیت شهر بیشتر تضمین شود.
 
رامین طالبی با تاکید بر این که مونتاژ تجهیزات در داخل کشور هزینه‌های کمتری دارد، اما نتیجه آن قابل اعتماد نیست، گفت: با آن که دستگاه بالابر خارجی مطمئن بسیار گران است و شاید سال‌ها در ایستگاه آماده عملیات باشد و هیچ‌وقت مورد استفاده هم قرار نگیرد، اما در هر حال وجود آن برای توسعه امنیت در شهر ضروری است و نمی‌توانیم به بهانه کمبود بودجه از زیر مسؤولیت خریداری آن شانه خالی کنیم.
 
مدیرعامل آتش‌نشانی شیراز در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر تنها سازمان هلال‌احمر می‌تواند بدون پرداخت عوارض گمرکی تجهیزات مورد نیاز خود را وارد کند، تصریح کرد: شهرداری تهران در سال‌های اخیر یک مجوز خاص از مجلس شورای اسلامی در اختیار داشته که به موجب آن توانسته به راحتی برای واردات ماشین‌آلات و بالابرها اقدام کند، ولی ما این اجازه را نداریم.

طالبی با بیان این که آتش‌نشانی‌های شهرهای دیگر برای استخدام نیروهای جدید نیز با مجموعه قوانین و بخشنامه‌های قدیمی و منسوخ شده مواجه هستند، گفت: آتش‌نشانی پایتخت با قوانین دست و پاگیری که مارا محاصره کرده مواجه نیست و به راحتی نیرو جذب می‌کند و تجهیزات جدید می‌خرد، چون به مراجع تصمیم‌گیری کشور نزدیک است و مانند ما مجبور نیست سال‌ها به این امید باشد که یک لایحه را به بهارستان برساند.
 
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز در پاسخ به این پرسش که چرا شیراز که شهر بزرگی است و هر سال بر وسعت آن افزوده هم می‌شود هلی‌کوپتر امداد ندارد، گفت: هزینه خریداری یک فروند هلی‌کوپتر 50 میلیارد تومان است که در طول سال به 5 میلیارد تومان هزینه نگهداری نیاز دارد. آتش‌نشانی شیراز مجوز خرید دو فروند را دارد، اما با توجه به شرایط اقتصادی کنونی این موضوع فعلا در اولویت ما نیست و در مواقع نیاز به هلی‌کوپتر، آن را اجاره خواهیم کرد.
نظرات بینندگان