کد خبر: ۵۱۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۲

فرش کشکولی فارس قابل کپی‌برداری نیست

تا به حال هیچ کشوری موفق به کپی‌برداری از فرش کشکولی در استان فارس نشده‌، زیرا این فرش بدون نقشه و زاییده تجسم ذهن بافنده است.

به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، هادی اصلاحی مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دست‌باف فارس گفت: با بیان اینکه وضعیت فرش دست‌باف در استان فارس در مقایسه با دیگر استان‌های کشور خوب است، اظهار کرد: فرش خوب، سالم، باکیفیت و رنگ‌آمیزی طبیعی همیشه خریدار دارد.

وی با بیان این‌که در صنعت فرش دست‌باف در استان با توجه به رکود اقتصادی و کمبود مواد اولیه، تولید خوب است، افزود: نوع و کیفیت فرش دست‌باف در مقایسه با فرش‌های ماشینی سبب گرایش مردم ایران به سمت فرش دست‌باف شده است.

اصلاحی تصریح کرد: بازار داخلی ایران با توجه به رکود اقتصادی جهانی و تحریم‌های کشورمان از سوی بازار بیگانگان مشکلات عمده‌ای در زمینه واردات مواد اولیه برای تولیدکنندگان فرش دست‌باف به وجود آورده است.

وی با اشاره به این‌که پشم و ابریشم مهم‌ترین مواد اولیه وارداتی هستند، گفت: پشم تولیدی در ایران ضخامت زیادی داشته و برای استفاده در تولید فرش دست‌باف ایرانی کارایی نداشته و ابریشم تولیدی در ایران نیز با توجه به کیفیت بسیار عالی از لحاظ کمیت پاسخ‌گوی نیاز تولیدکنندگان نیست.

مدیرعامل اتحادیه فرش دست‌باف با ابراز امیدواری برای حل مشکلات واردات مواد اولیه اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان و بافندگان فرش دست‌باف کمبود مواد اولیه‌ و نیاز به واردات آن است که با بالا رفتن قیمت پشم مرینوس و ابریشم در بازار جهانی بر قیمت فرش‌های دست‌باف تأثیر مستقیم دارد.

اصلاحی با بیان این‌که امسال هیچ‌گونه تسهیلاتی به تولیدکنندگان فرش دست‌باف ارائه نشده است، افزود: در صنعت فرش دست‌باف برای تولید مواد اولیه و قطع نیاز به واردات ابریشم به حمایت‌های دولت از صنعت ابریشم و فرش دست‌باف  نیاز است.

وی با اشاره به این‌که بهترین ابریشم ایران در شهر صومعه‌سرا تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: برای حمایت از تولیدکنندگان و بافندگان فرش دست‌باف، طرح بیمه بافندگان اجرا شده که در این طرح 7 درصد حق بیمه را اشخاص و 23 درصد آن از اعتبارات دولتی پرداخت می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه فرش دست‌باف تصریح کرد: با توجه به این‌که کشورهایی مانند هند، چین، نپال و غیره وارد صنعت فرش دست باف شده‌اند اما کیفیت فرش‌های تولیدی آن‌ها با فرش‌های ایرانی قابل قیاس نیست و فرش ایران در دنیا حرف اول را می‌زند.

اصلاحی با اشاره به این‌که این کشورها از نقشه فرش‌های ایرانی استفاده می‌کنند، گفت: کشورهای دیگر تا به حال موفق به کپی‌برداری از فرش کشکولی در استان فارس نشده‌اند، زیرا این فرش بدون نقشه، ذهنی باف و زاییده تجسم ذهنی بافنده است.

وی از فرش‌های قشقایی و گبه نام برد و اظهار کرد: فرش قشقایی استان فارس با فرش تبریز برابری کرده و گبه فارس در نمایشگاه جهانی فرش در آلمان در مقایسه با گبه دیگر کشورها به بالاترین قیمت به فروش رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه فرش دست‌باف با درخواست از دولت برای حمایت بیش‌تر از این صنعت افزود: صنعت فرش دست‌باف در ایران باید سازمان مستقلی تحت نظارت مستقیم دولت  یا وزراء داشته و سرمایه‌گذاری بیش‌تری در این بخش شود
نظرات بینندگان