کد خبر: ۵۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۲

جدیدترین حشره مشاهده شده در فارس

محققان حوزه منابع طبیعی در فارس موفق شدند برای دومین بار در جهان یک نوع حشره جدید را مشاهده کنند.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، این نوع حشره  پیش از این فقط در ترکمنستان دیده شده بود قرار است به زودی رونمایی شود.

کارشناس تحقیقاتی منابع طبیعی استان فارس در خصوص شناسایی یک گونه جدید حشره برای اولین بار در کشور به خبرنگار مهر گفت:  کارشناسان مرکز تحقیقات منابع طبیعی فارس طی دو سال گذشته یک حشره جدید را در شمال این استان شناسایی کرده اند.

اصغر آل حسین افزود: این گونه که بذر گیاهان دارویی به ویژه گیاه "وشاء" را می خورد با تلاش کارشناسان منابع طبیعی شناسایی شده است.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته این آفت گیاهی باعث خشک شدن تعداد قابل توجهی از گیاهان دارویی وشاء در منطقه شمال استان فارس شده بود که کارشناسان با تحقیقات گسترده این حشره را که بسیار کوچک است شناسایی کردند.

کارشناس تحقیقاتی منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه این حشره مانند یک زنبور بذرخوار و بسیار کوچک است، بیان کرد: طی این مدت حشره مذکور به 90درصد از گیاهان دارویی شمال استان خسارت وارد کرد که این امر باعث نگرانیهای بسیاری شده بود.

وی با بیان اینکه این حشره برای اولین بار در کشور رویت شده، اظهار داشت: قرار است طی چند روز آینده از آن رونمایی شود البته در گذشته در ترکمنستان این حشره رویت شده بود.

آل حسین با تاکید بر اینکه این حشره فقط در ترکمنستان و استان فارس مشاهده شده، افزود: این حشره که یک نوع آفت است طی چند مدت اخیر باعث خشک شدن گیاهان دارویی شد و بر اساس تحقیقات، حشره مذکور گونه اندمیک ایران و آسیای میانه است.

کارشناس تحقیقاتی منابع طبیعی استان فارس در خصوص گیاه دارویی وشاء اظهار داشت: عمر این گیاه هفت سال است و در سال هفتم زندگی خود یک نوع بذری تولید می کند که این افت ظغیان کرده و تمام بذرهای این گیاه را از بین می برد.


نظرات بینندگان