کد خبر: ۵۲۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۲

فارس نگين درخشان گردشگري کشور

نوروز که هنگامه تحول طبیعت و تحول قلوب و ابصار است، به جز خانه‌تکانی و دید و بازدید، مطلوبیت دیگری نیز دارد؛ و ان سیر و سفر است.
به گزارش شیرازه به نقل از شبکه خبر، استان فارس به عنوان یکی از کهن‌ترین مناطق تمدنی ایران، از نظر گردشگری فرهنگی و به لحاظ دارا بودن اقلیم های متنوع از نظر طبیعت گردی، یکی از مقاصد اصلی مسافران نوروزی به شمار می‌رود. این استان که مجموعه ای از امتیازات گردشگری نظیر مذهبی، تاریخی، باستانی، طبیعی، درمانی، آب و هوایی و به ویژه فرهنگی را داراست، دارای ظرفیت‌های گردشگری بسیار بی‌نظیر است.
این استان سرزمینی چهارفصل است که سه ناحیه آب و هوایی متمایز دارد: نخست ناحیه کوهستانی شمال و شمال غربی با زمستان‌های نسبتا سرد و تابستان‌های معتدل؛ دوم ناحیه مرکزی با زمستان‌های نسبتا بارانی و معتدل و تابستان‌های گرم و خشک و ناحیه سوم در جنوب و جنوب شرقی که دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های بسیار گرم و خشک است.
همچنین به عنوان استان اول کشور در زمینه دارا بودن اماکن تاریخی، حدود 30 درصد از آثار تاریخی کشو یعنی بیش از 2 هزار و 800 اثر تاریخی ملی ثبت شده را در دل خود جا داده است. تخت جمشید، نقش رستم، پاسارگاد، بقایای کاخ اردشیر بابکان، آرامگاههای خواجو، حافظ، سعدی و بابا کوهی؛ باغ ارم، آتشکده های متعدد، ارگ کریم خانی، بازار و حمام وکیل و سایر آثار دوره زندیه و مساجد و باغها و سایر دیدنیهایی که استان فارس را اینگونه در صنعت توریسم ایران برجسته می کند؛ هر گردشگری را به سوی این خطه خواهد کشاند.
آقای بصیری کارشناس اداره میراث فرهنگی فارس در این باره می‌گوید: استان فارس گنجینه‌ای چشمگیر از معماری دوره‌های مختلف تاریخ ایران را دارد، که این ویژگی تنها خاص استان فارس است. وی از عجایب و ابتکارات معماری این استان به بنای زیبای آتشکده آذرخش به عنوان اثر دست ساز بی‌نظیر، معماری شهر گور به عنوان اولین شهر دایره‌ای شکل تاریخ و کاخ اردشیر بابکان به عنوان اولین گنبد تاریخ معماری کاخها یاد می‌کند.
انگیزه‌ی آشنایی با فرهنگ‌های غنی بومی استان فارس و اقوام مختلف از جمله فارس، لر، ترک قشقایی، تاجیک، عرب خمسه و زندگی بیش از 137 هزار نفر کوچ‌نشین، می‌تواند به طبیعت‌گردی در این استان بعد فرهنگی نیز ببخشد.
خانم ثابت قدم کارشناس مردم‌شناسی در این باره چنین می‌گوید: تفاوت پوشش، گویش و آداب و رسوم بین انواع قومیت های عرب خمسه، قشقایی، لر و تاجیک و نیز وجود زبانهای اچمی در لارستان، و ترکی در بین قشقایی‌ها، و گویش‌های متعدد مربوط به زبان پارسی پهلوی مانند سیوندی، لری، دوانی و اردکانی برای گردشگران جذابیت خاص خود را دارد.
بعد دیگر جاذبه‌های گردشگری این خطه، صنایع دستی است. قالی، گلیم و گبه از
مهم‌ترین صنایع دستی استان محسوب می‌شوند، پس از آن باید از خاتم، خاتم سازی و خاتم کاری و پس از آن معرق‌کاری روی چوب، منبت کاری چوب، نقاشی روی چوب و سفال و سرامیک، کاشی معرق و کاشی هفت رنگ یاد کرد. از رشته‌های رایج در نقاط مختلف استان فارس طراحی و نگارگری (نگارگری، گل و مرغ‌سازی، تذهیب و تشعیر) است. رنگرزی گیاهی و استفاده از مواد ملونه طبیعی در رنگرزی خامه و ابریشم نیز کاری پررونق در استان فارس است. در زمینه فلزکاری و هنرهای مرتبط با فلز نیز می‌توان از آثار قلمزنی روی نقره یاد کرد. از سایر رشته‌های صنایع دستی رایج در این استان می‌توان به دوخت لباس‌های محلی، عروسک‌سازی، پیکرتراشی، نمدمالی، رودوزی‌های سنتی، بافتنی، نقشه‌کشی فرش و گلیم اشاره کرد.
تولید انواعی از صنایع دستی در مناطق عشایری و روستایی و نیز در شهرهای استان فارس رواج دارد. قالی‌بافی و گبه‌بافی بیشتر در بخش‌ها و روستاها به وسیله زنان بافته می‌شود. خیمه‌بافی و گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی و تنچه‌بافی در میان عشیره‌ها و تیره‌های قشقایی رایج است.
ظرفیت دیگر استان در زمینه گردشگری روستاهای هدف گردشگری است. از مجموع 640 روستای کشور که توانمندی و قابلیت جذب گردشگر بیشتری را دارند، 46 روستا در این استان قرار دارند. به عنوان مثال، به طور متوسط، هر ساله در ایام نوروز، بیش از 150 هزار نفر گردشگر از جاذبه های روستای مارگون از جمله آبشار مارگون دیدن می‌کنند.
می‌توان با داشتن درکی بهتر از اهمیت صنعت توریسم استان فارس و توجه بیشتر به مشکلات فرا روی آن سفرهای نوروزی گردشگران داخلی و خارجی به این دیار را زیباتر و خاطره‌انگیزتر ساخت و در نگاهی عمیق‌تر، افق‌های اشتغال‌زایی و کارآفرینی را برای مردمان این دیار مد نظر داشت.
نظرات بینندگان