کد خبر: ۵۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۶ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۳

مهمترین توصیه شهید صیاد به روایت برادرش

برادر شهید صیاد شیرازی گفت: برادرم خصوصیت های بسیار زیادی داشت اما بارزترین آنها نظم در کارها و اقامه نماز اول وقت بود.
امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در تاریخ 23 خرداد 1323 در روستای کبودگنبد شهرستان درگز به دنیا آمد. وی از شخصیت های مبارز و انقلابی بود و در دوران 8 سال جنگ تحمیلی نقش بسزایی در شکست صدام داشت، به طوری که او پس از شهادت صیاد شیرازی به مسعود رجوی عامل ترور این شهید پیام تبریک ارسال می‌کند و می‌گوید پرونده صیاد شیرازی بسته شد.

از مسئولیت‌های این شهید می‌توان به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عضویت شورای عالی دفاع و فرماندهی جنگ ایران و عراق اشاره کرد. صیاد شیرازی سراتجام پس از 32 سال خدمت در یگانهای مختلف نیروی زمینی ارتش در سحرگاه 21 فروردین 1378 در تهران و مقابل درب منزلش، به دست نیروهای مسلح سازمان مجاهدین خلق، ترور شد. به همین بهانه و همزمان با فرارسیدن پانزدهمین سالگرد شهادتش گفت‌وگویی را با «مجتبی صیاد شبرازی» برادر این شهید والا مقام انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

«مجتبی صیاد شیرازی» در ابتدا در رابطه با خصوصیات برادر شهیدش اظهار کرد: برادرم خصوصیت های بسیار زیادی داشت اما بارزترین آنها نظم در کارها بود، ترتیب و برنامه ریزی در کارهایش بسیار فراتر از آن چیزی بود که تصور می‌کردیم و کاری نبود که به کسی قول بدهد و آن را انجام ندهد.

وی افزود: وی همیشه به همگان توصیه می‌کرد که نماز اول وقت را فراموش نکنید، حتی در زمانی که سوار قطار و در دل کویر بود با شنیدن صدای اذان قطار را متوقف کرده و در صحرای داغ و سوزناک کویر نماز اول وقت را اقامه می‌کند و همیشه به مادرم می‌گفت که دعا کنید من شهید شوم و مادرم این کار را نکرد، در صورتی که علی معتقد بود که خوشنودی خدا در این راه است.

وی درباره یادگاران برادرش هم می‌گوید: برادرم 4 فرزند (2دختر و 2پسر) دارد. پسر ارشد شهید فوق لیسانس علوم سیاسی است و در ستاد فرماندهی نیروهای مسلح مشغول به کار است و راه پدر را ادامه داده است، پسر کوچکتر هم در حرفه دندانپزشکی مشغول به کار است. همچنین دختر بزرگ شهید هم فوق لیسانس روانشناسی است و دختر کوچکتر هم به صورت مادرزادی دچار بیماری نارسایی فکری و ذهنی است و شهید در این شرایط سخت با صبوری برخورد می‌کرد و این شیوه او درس بزرگی برای ما بود و شاید بتوان گفت که با وجود این همه مشغله کاری حرکتش بسیار ستودنی بود و شاید برای ما تحمل چنین شرایط بسیار سختی مقدور نباشد.

این برادر شهید خاطرنشان کرد: خاطرات بسیار زیادی از برادرم داشتم، به طور مثال سال 71 سرباز بودم و برادرم به مشهد آمده بود و من به او گفتم که از خدمت سربازی معافم کنید، و او به من گفت: مشکلی داری؟ و من گفتم نه، و او در پاسخ گفت: چرا باید معاف کنم؟! من موقعیت شغلی اش را عنوان کردم که باز او در پاسخ به من گفت: خداوند به من توفیق خدمتی داده که عدالت را رعایت کنم پس چطور برای برادرم این کار ناپسند را بکنم؟ و من با وجود این همه سفارش و درخواست در مرز افغانستان خدمت کردم و من به این نتیجه رسیدم که اگر به برادرم نمی‌گفتم در جای بهتری خدمت می‌کردم.

برادر شهید صیاد شیرازی گفت: در جامعه ما نیاز است که نسبت به شهدا دقت بیشتری صورت پذیرد و در تجلیل‌ها از خصوصیات کاری و رفتاری آنها صحبت شود، تا کسانی که آن روزها را ندیده اند و به خصوص نسل نوجوان و جوان ما راه شهدا را بشناسند و طعمه دشمنان نشوند.

وی اظهار کرد: از مسئولان قرارگاه منطقه‌ای آجا در شمال شرق و لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع) تشکر می‌کنم و جای خوشنودی است که پس از گذشت15 سال هنوز هم صیاد شیرازی و سایر شهدا در قلب‌های ملت جای دارند و فراموش نشده اند.
نظرات بینندگان