کد خبر: ۵۴۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳

زلزله خاموش به پاسارگاد رسید

زلزله خاموش، زنگ خطری که می‌تواند برای کشاورزان پاسارگادی در سال‌های آینده مشکل‌ساز باشد.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، سفره‌های آب زیرزمینی آبرفتی از جمله مهمترین منابع تامین آب به ویژه در نواحی خشک و نیمه‌خشک به شمار می‌روند و این آبخوان‌ها در اثر نفوذ آب‌های فرورو سطحی به داخل رسوبات سخت نشده حاصل از انباشت رسوبی حوضچه‌های آبریز منتهی به آن ایجاد می‌شوند.
 
در طبیعت، حجم آب ورودی و خروجی از آبخوان در حال تعادل است و در فصول پرآبی باعث بالا آمدن و در ماه‌های خشک باعث پایین رفتن سطح آب می‌شود.
 
در صورتی که حجم آب خروجی از آبخوان‌ها از طریق چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق و یا خروجی‌های طبیعی بیشتر از حجم ورودی آن شود، سطح آب سفره پایین می‌افتد و اگر در فصول غیرزراعی آب‌های ورودی ناشی از نفوذ روان‌آب‌های سطحی و تغذیه‌های طبیعی افت به‌وجود آمده در سفره را جبران نکند سفره با کسری حجم مخزن روبه‌رو و در صورت تکرار این روند در سال‌های بعد آبخوان با خطر نابودی مواجه می‌شود.
 
کارشناسان نشست زمین در ابعاد وسیع را باعث خسارت به تأسیسات زیربنایی دانسته و گفته‌اند که این امر به جاده‌ها، خطوط راه آهن، ساختمان‌ها و سایر تأسیسات خسارت وارد کرده و نشست زمین حاصل از افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی تا ابد قابل جبران نیست.
 
صاحب‌نظران امور آب تغییر الگوی کشت و آبیاری، کاهش بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی، اعمال مدیریت صحیح منابع آب، اجرای آیین‌نامه مصرف بهینه آب و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از طریق نصب کنتورهای هوشمند آب و برق را از مهمترین راهکارها برای مقابله با تشدید این پدیده و فرونشست زمین بیان می‌کنند.
 
اما در شهرستان پاسارگاد این پدیده در حال آشکار شدن است و کشاورزان روستای دولت‌آباد بخش مرکزی با این پدیده روبه‌رو شده‌اند.
 
یک چاه در این روستا که عمق آن به 120 متر می‌رسد در حالی که صاحبان این چاه به معیوب بودن لوله‌های داخل آن پی می‌برند و بعد از اینکه به کمک جرثقیل قصد بالا آوردن لوله‌های درون چاه را داشتند متوجه می‌شوند که لوله جدار این چاه به طور کل دچار کجی شده است و لوله داخل چاه بالا نمی‌آید و پس از چند روز تلاش موفق نشده‌اند که اقدام موثری انجام دهند.
 
کارشناسان علت این پدیده را فرونشست لایه‌های زیرین زمین به علت پایین رفتن سطح سفره‌های زیرزمینی آب بر اثر خشکسالی‌های اخیر در پاسارگاد می‌دانند.
 
این پدیده می‌تواند زنگ خطری برای کشاورزان پاسارگادی در سال‌های آینده باشد.
 
انتهای پیام/

نظرات بینندگان