کد خبر: ۵۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳

تجهيز بيمارستان‌ها به تمام اقلام دارويي مورد نياز بيماران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: امسال وزارت بهداشت بسته‌هاي جديد درماني و بهداشتي را در نظر گرفته كه يكي از آنها تجهیز بیمارستان‌ها به تمامی اقلام دارویی موردنیاز بیماران است.

به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، محمدهادی ایمانیه در سخنان پیش از خطبه‌هاي نماز جمعه شیراز، افزود: 90درصد این هزینه، توسط بیمه تامین شده و در صورت ارجاع بیمار از سوی پزشک خانواده، این میزان به 95درصد افزایش می یابد.

ایمانيه خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، این برنامه از اوایل خردادماه در استان به اجرا در می آید.

وی هم چنین در راستای تحقق شعار خودمراقبتی در استان فارس، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نظر دارد با راه اندازی پایگاه تعمیر دستگاه های فشارخون در دانشگاه، افراد را به سنجش منظم و دقیق فشارخون ترغیب كند.

ايمانيه با اشاره به شعار " یک عمر سلامت با خودمراقبتی" گفت: سازمان جهانی بهداشت در سال های اخیر توصیه می کند که سنجه مهمتری نسبت به وزن در زمینه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، دور کمر افراد است که باید در آقایان کمتر از 90سانتیمتر و در خانم ها نیز کمتر از 80 سانتیمتر باشد.

وی ادامه داد: افزایش دور کمر افراد بیش از این میزان، موجب افزایش تولید هورمون استروژن می شود که خطر ابتلا به سکته های قلبی و مغزی را بالا می برد.

ایمانیه پرهیز از مصرف دخانیات را مولفه دیگر خودمراقبتی دانست و با بیان اینکه سن مصرف دخانیات در کشور به نوجوانی رسیده است، گفت: دخانیات حاوی چهار هزار نوع ماده سمی هستند که خطر ابتلا به انواع سرطان ها اعم از سرطان ریه، حنجره، مری، مثانه و دهان را در مصرف کنندگان افزایش می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توصیه به مراقبت والدین از جوانان و نوجوانان خود در برابر مصرف دخانیات، ابراز داشت: سیگار دروازه اعتیاد است و مصرف سی تا 40 دقیقه قلیان نیز معادل کشیدن 70 نخ سیگار است.

دکتر ایمانیه با اشاره به ابتلای 32درصد مردم استان فارس به چربی خون، گفت: با افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات، مصرف لبنیات کم چرب، پرهیز از غذاهای چرب مانند کره، خامه، دل، جگر، کله پاچه و گوشت قرمز، هم چنین مصرف نان های سبوس دار مانند سنگک، خطر ابتلا به این بیماری را می توان کاهش داد.

وی زیاده روی در مصرف نمک را از دیگر مشکلاتی برشمرد که باید با اصلاح آن در سبک زندگی، به شعار خودمراقبتی تحقق ببخشیم و افزود: میزان نمک باید معادل پنج گرم در روز باشد که هم اکنون در کشور ما، دو برابر این میزان نمک مصرف می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: بیش از هر چیز در زمینه خودمراقبتی، تلاش خود افراد ثمربخش خواهد بود و هیچ کس در امر سلامت خانواده به اندازه خود افراد قادر به تاثیرگذاری نیست.

از جمله برنامه هفته ملی سلامت در روز جمعه، برپایی چادر سلامت در قسمت بانوان و آقایان نماز جمعه شیراز با انجام غربالگری دیابت، فشارخون و سنجش تناسب قد و وزن بود که ب استقبال ویژه نمازگزاران مواجه شد.


انتهاي پیام
نظرات بینندگان