کد خبر: ۵۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳

حجت‌الاسلام رحیمی‌صادق: پاسخگویی به چراهای رهبری درباره سبک زندگی اولویت حوزه است

مدیر حوزه‌های علمیه فارس، پژوهش را یکی از ارکان ارزشمند در دین اسلام و خروجی و نتیجه علم دانست و بر لزوم توجه به آن تاکید کرد.

به گرازش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، مدیر حوزه‌های علمیه فارس در مراسم نخستین جشنواره علامه حلی این استان ضمن یادآوری درخشش حوزه‌های علمیه فارس در طول تاریخ گفت: سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران در طول تاریخ تشیع در بالا‌ترین سطوح، دانشمندان و مراجع تاثیرگذاری را در خود پرورش داده است.

حجت‌الاسلام محمد هادی رحیمی‌صادق با تأکید بر اینکه علمای حوزه‌های علمیه فارس در طول تاریخ همواره فعال، پرنشاط و آگاه به زمان و مجاهد بوده‌اند، افزود: همچنین حوزه‌هایی عقلی و نقلی نیز بوده و هستند که علمای این حوزه‌ها در کنار پرداختن به فقه و روایات، مکتب اهل بیت (ع) و قرآن، به مسائل عقلی و استدلالی توجه کافی داشتند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه صد‌ها سال است که مکتب شیراز در آسمان درخشان حوزه‌های علمیه می‌درخشد، گفت: این روحیه از حوزه‌های علمیه، حوز‌ه‌هایی پژوهشگر و فعال ساخته است.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه فارس با داشتن ۸۰ مدرسه علمیه و ۸ هزار طلبه، بزرگ‌ترین حوزه علمیه کشور است، گفت: جایگاه فارس به تعبیر مقام معظم رهبری، ‌ در قله است و حوزه‌های علمیه و علمای فارس باید بیشترین سهم در تحقق منویات رهبری در خصوص حرم سوم اهل بیت(ع) را داشته باشند.

حجت‌الاسلام رحیمی‌صادق با تأکید بر اینکه خروجی حوزه‌های علمیه پژوهش است، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون سبک زندگی و پاسخ به سوالات ایشان در این مورد و تربیت مردم بر اساس این فرهنگ، اولویت کار حوزه‌های علمیه، طلاب و نخبگان است.

وی افزود: هرچند در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده است اما به هیچ وجه قانع نیستیم و نباید احساس کنیم رسالت خود را انجام داده‌ایم بلکه ما تازه وارد عرصه پژوهش شده‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس، پژوهش را یکی از ارکان ارزشمند در دین اسلام و خروجی و نتیجه علم دانست و بر لزوم توجه به آن تاکید کرد.

حوزه علمیه وظیفه تبیین چگونگی رفتار اجتماعی را عهده‌دار باشد

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان فارس هم در این مراسم گفت: فلاسفه دو عقل نظری و عملی برای انسان قائل هستند که عقل نظری انسان را به حقیقت هدایت و عقل عملی انسان را به خیر دعوت می‌کند.

آیت‌الله علی موحد با تصریح اینکه خیر و حقیقت با هم مساوی نیستند، توضیح داد: نسبت خیر و حقیقت تساوی نیست زیرا در آن صورت یکی برای دیگری کافی بود بنابراین نسبت این‌ها عموم مطلق است چراکه خیر عام است و حقیقت خاص، هر خیری حقیقت است اما هر حقیقتی، خیر نیست.

آیت‌الله موحد ابراز کرد: باید جامعه به عقل عملی رهنمون شود تا مردم به خیر برسند و مصلحت را با توجه به زمان و مکان تشخیص ‌دهند.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: آن چیزی که ما به دنبال آن هستیم، عقل عملی است که از ناحیه اعمالی که در اسلام تشریع شده به دست می‌آید.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان فارس گفت: ‌ این جلسات و اجلاسیه‌ها که به نام علامه حلی نام‌گذاری شده است برای این است که ما این را به دنیا اعلام کنیم که می‌توانیم عقل عملی را در جامعه پدید آوریم و اگر چنین چیزی رخ دهد، مردم به سمت خیر حرکت می‌کنند.

وی بیان کرد: امسال نخستین سالی است که این جشنواره در برخی از استان‌ها برگزار می‌شود که با استقبال زیادی مواجه شده و از استان فارس نیز مقالات زیادی به این جشنواره ارسال شده است اما مهم است که جایگاه طلبه را در اینجا مشخص کنیم.

آیت‌الله موحد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون سبک زندگی گفت: بسیاری از چراهایی که معظم‌له فرمودند به حوزه‌های علمیه باز می‌گردد و حوزه علمیه باید وظیفه تبیین چگونگی رفتار اجتماعی را عهده‌دار باشد.

بودجه پژوهش حوزه‌ها افزایش یابد

معاون پژوهش حوزه علمیه فارس هم اعلام کرد: تا نیمه دوم سال 88 حوزه علمیه برادران استان فارس فاقد یک سیستم متولی پژوهشی بود و با تاسیس معاونت پژوهش جهت فرهنگ‌سازی در این زمینه اقدام کردیم.

حجت‌الاسلام جواد قاسمی با اعلام اینکه در سال 88 فقط 14 اثر از استان فارس به جشنواره علامه حلی ارسال شد، گفت: در سال 89 با ارائه 715 مقاله عنوان برتر از نظر تعداد مقالات پژوهشی را در سطح کشور به دست آوردیم.

وی افزود: به واسطه کسب موفقیت‌ها در زمینه پژوهش، توانستیم اولین جشنواره استانی را با بیش از 1500 اثر از حوزه علمیه خواهران و برادران برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام قاسمی با بیان اینکه در این جشنواره حدود 10 موضوع عمومی و یک موضوع ویژه درخصوص سبک زندگی پیشنهاد شده بود، افزود: اغلب تحقیقات صورت گرفته در حوزه برادران به ترتیب با موضوع کلام، اخلاق، تفسیر، ادبیات عرب و تاریخ بوده است که در حوزه علمیه خواهران نیز به ترتیب موضوعات اخلاق، کلام، علوم حدیث، تفسیر و تاریخ بیشترین آثار را به خود اختصاص داده بودند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه فارس با اذعان به اینکه تنها 13 مدرسه از 50 مدرسه علمیه برادران در جشنواره شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: حوزه برادران استان فارس با استفاده از یک چهارم قوای خود، توانست رتبه اول کشور در بحث کمیت را به دست آورد که اگر ا ز تمام پتانسیل خود استفاده کند مطمئنا موفقیت بیشتری کسب می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش، خروجی و محصول تمام دوران تحصیلی و آموزشی حوزه‌ها است، از کم بودن بودجه پژوهشی انتقاد کرد و خواستار افزایش بودجه و در نظر گرفتن ساعات موظفی پژوهش شد.

بنابر این گزارش از 10 نفر از طلاب حوزه علمیه خواهران و 10 برگزیده از حوزه علمیه برادران و همچنین تعدادی از معاونان پژوهشی مدارس که بیشترین فعالیت را داشته‌اند با اهدای لوح تقدیر شد.
نظرات بینندگان