کد خبر: ۵۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۳

برادران شهیدی که در جبهه بیشتر از خانه یکدیگر را می دیدند

برادران شهید ˈسیدعلی اصغر و سیدابراهیم آل نبیˈ به همراه چهار برادر و دامادشان یک خانواده ایثارگر را تشکیل داده بودند که در دوران دفاع مقدس تنها در جبهه ها دور هم جمع می شدند.
به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا، از جمع هفت پسر خانواده ˈآل نبیˈ تنها پسر کوچک مامور مراقبت از پدر و مادر شده بود و شش پسر به همراه شوهرخواهرشان برای مقابله با دشمن متجاوز شهر و دیار را ترک گفته و در سنگرهای دفاع مقدس اردو زده بودند.

ˈسیدنقیˈ برادر شهیدان می گوید: ما در جبهه ها و هنگام عملیات، بیشتر از بجنورد، می توانستیم همدیگر را دیده و از احوال هم جویا شویم.

وی می افزاید: شهید ˈسیدعلی اصغرˈ پسر بزرگ خانواده پیشرو این عرصه بود که در خصوص اهمیت دفاع از مرزهای کشور سخن گفته و از ما می خواست با حضور در جبهه به وظیفه دینی خود عمل کنیم.

او گفت: برادر ارشد خانواده راه مبارزه با دشمن و شهادت را برگزید و سایر برادران نیز پای در این عرصه نهاده و تا مرز شهادت به دفاع از حریم قرآن، اسلام و میهن برخاستند که در نهایت شاهد شهادت تنها دو تن را لایق دانست.

این بردار دو شهید ادامه داد: با وجود اینکه برادر بزرگترم به جبهه رفت هیچگاه پدر و مادرم مانع رفتن دیگر برادران به جبهه نشدند و پس از شهادت برادرم حتی گریه و زاری و آه و ناله هم نکردند بلکه دفاع جانانه از کشور، اسلام و گوش به فرمان رهبری بودن را در گوشمان زمزمه کردند.

برادر شهیدان آل نبی افزود: پدر و مادر، در مدت غیبت ما مسوولیت همسران و فرزندانمان را نیز بر دوش کشیدند و با وجود همه مشکلات خم به ابرو نیاوردند تا گامهای ما در نبرد با دشمن متجاوز سست نشود.



* شهید ˈسیدابراهیم آل نبیˈ در سال 1338 در شهرستان بجنورد به دنیا آمد. سال آخر دبیرستان بود که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و وی در حد توان و آگاهی خود حضور فعالی در صحنه های انقلاب داشت.

بعد از آن وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد و با پایان تحصیلات به خدمت سربازی رفت که در لشکر رزمی شیراز همگام با رزمندگان عازم جبهه های حق علیه باطل شد.

وی پس از پایان دوره سربازی نیز از جبهه برنگشت و به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و به سبب کاردانی و شجاعتی که داشت به سمت فرماندهی گردان امام حسین تیپ ویژه شهدا و پس از آن به سمت مسوول اطلاعات عملیات گماشته شد.

پس از آن به عنوان جانشین تیپ 61 ادوات ذوالفقار منصوب شد و به مدت هفت سال در شرایط سخت و در بیشتر رشته عملیات در جبهه و دفاع مقدس نقش عمده و تعیین کننده ای داشت و چندین بار مجروح شد به حدی که بدن او از فرط تیر و ترکشها به پاره ای از سرب تبدیل شده بود.

وی سرانجام در ˈعملیات نصر 8ˈ به شدت مجروح و برای مداوا به بیمارستان منتقل شد اما 18 آذر ماه 1366 روح بی قرارش به دیدار معبود پرواز کرد.

شهید سیدابراهیم مدت مدیدی همرزم سرداران شهید ˈمحمود کاوه، نورعلی شوشتری و رجبعلی محمدزادهˈ بود و جنگیدن در کنار آنان را برای خود افتخار می دانست.

برادر شهیدان آل نبی می گوید: شهید شوشتری هر زمان که به بجنورد می آمد به خانه ما نیز سری می زد و خاطراتی از شهید سیدابراهیم را برایمان بازگو می کرد و می گفت ˈسیدابراهیم که مسوول اطلاعات عملیات بود گاه در نفوذهایی که برای شناسایی به داخل خاک عراق داشت برای لو نرفتن، با عراقیها سر یک سفره نشسته و با آنان غذا می خورد. یک روز که سیدابراهیم برای جمع آوری اطلاعات به داخل خاک دشمن رفته بود بناگاه در نزدیکی سنگرهای دشمن با یک افسر عراقی آفتابه به دست مواجه شده بود که برای اینکه جریان را عادی نشان دهد حتی با این فرد روبوسی نیز کرده بود. وی سپس با تهدید پنهان افسر عراقی از وی قول گرفته بود که وارد سنگر شده و دیگر همسنگرهایش را برای تسلیم بدون درگیری توجیه کند اما افسر عراقی پس از ورود به سنگر به سمت سیدابراهیم شلیک کرده وی را از ناحیه بازو مجروح کرد اما او با رشادتی کم نظیر در نهایت پنج نفر از عراقیها را اسیر کرده بود.



* شهید ˈسیدعلی اصغر آل نبیˈ نیز در سال 1326 در بجنورد به دنیا آمد و پیش از جنگ، در آموزش و پرورش همین شهر فعالیت داشت لذا با آغاز دفاع مقدس به جبهه رفت و در سال 66 در ˈعملیات ماووتˈ در خط مقدم نبرد با تیر مستقیم دشمن به شهادت رسید.

در زمان شهادت وی برادرانش ˈسیدنقی، سیدتقی و سیدعباسˈ نیز در جبهه حضور داشتند.

برادر شهیدان آل نبی می گوید: زمانی که برادرم بزرگم ˈسیدعلی اصغرˈ به شهادت رسید من در عملیات بودم که یکی دیگر از برادرانم از من خواست به دلیل اینکه ماه رمضان است و چند روزی در کنار پدر و مادرم باشم به بجنورد برگردم لذا پذیرفتم و وقتی که برگشتم متوجه شدم علی اصغر به شهادت رسیده است.

سیدنقی افزود: ما برادرها بیشتر اوقات در عملیات همدیگر را ملاقات می کردیم و از احوال یکدیگر جویا می شدیم.

وی گفت: یک روز در عملیاتی بودم که یکی از برادرانم با گروه خود از کنار ما می گذشتند که مشاهده کردم سر و تنش کاملا خاکی و خسته است. فورا با یک قابلمه بزرگ برایش آب گرم کردم و او استحمام کرد و من هم لباسهایش را شستم.

به دلیل وجود چنین خانواده های ایثارگری در خراسان شمالی رهبر معظم انقلاب در سفر سال 91 خود به این استان فرمودند: مردم اینجا را از دیرباز با شور، نشاط و سرزندگی در همه میدانها شناخته ایم در همه عرصه هایی که حضور مردم در آن عرصه ها آشکار است، مردم استان خراسان شمالی را، مردم بجنورد را و دیگر مناطق این استان را با سرزندگی، با نشاط و آماده به کاری شناختیم، همه جا هم این را نشان دادند. عرصه دفاع مقدس هم که پیش آمد، عین همین را انسان مشاهده کرد، 50 سردار برجسته لشکرهای مربوط به خراسان و تیپ جوادالائمه(ع) متعلق به خطه خراسان شمالی هستند. دو هزار و 772 شهید از این منطقه در راه خدا جان خودشان را داده اند. این استان بیش از شش هزار جانباز دارد. همچنین آزادگان و رزمندگان و ایثارگران فراوان، این همان روحیه حضور، آمادگی، سرزندگی و نشاط است.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان