کد خبر: ۵۷۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۳
یک نماینده مجلس:

سودهای کلاني‌ به‌ اسم‌ «بنزين‌پاک» به جیب برخی رفت

میرکاظمی گفت: معاون خانم ابتکار بعد از دولت هشتم تمام اطلاعات محيط زيست را از سازمان خارج کرده بود.
به گزارش شیرازه سيدمسعود ميرکاظمي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با تسنيم، در خصوص آخرين وضعيت رسيدگي به بنزين‌هاي وارداتي در کميسيون انرژي، گفت: مباحث زيادي در مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه صورت گرفته که گزارش آنها نيز داده شده است.

وي ادامه داد: نکته‌اي که مجلس روي آن حساس شد، اين بود که وزارت نفت اعلام کرد با واردات بنزين يورو4 فضاي تهران پاک شده است، اما از آنجايي که مطلع بوديم بنزين يورو4 وارد نشده، پيگير ماجرا شديم و اسناد آن را خواستيم.رئيس سابق کميسيون انرژي اظهار داشت: سازمان محيط زيست، استاندارد، ديوان محاسبات و سازمان بازرسي کل کشور نيز به‌منظور بررسي به موضوع بنزين‌هاي وارداتي ورود کردند.

نماينده مردم تهران با بيان "در جلسات اول دريافتيم که بنزين واردشده اصلاً يورو4 نيست" گفت: در پيگيري‌هاي بعدي نيز حتي اسنادي به دست آمد که نشان مي‌داد برخي محموله‌هايي که خصوصاً در فروردين و ارديبهشت ماه سال جاري وارد کشور شدند، موادى در ترکيبات آنها به کار رفته که حتي شايد در سال 1950 نيز اجازه توزيع اين بنزين‌ها در هيچ کشوري داده نمي‌شد.وي اضافه کرد: اين موضوع نشان مي‌دهد که اين بنزين‌ها را که به‌شکل غيراستاندارد توليد و از طريق دلالان و شرکت‌هاي دلال خريداري شده وارد کشور کرده‌اند.

ميرکاظمي تصريح کرد: قرار شد ديوان محاسبات واردات بنزين را پيگيري و سندرسي انجام دهد و ببيند که آيا اين محموله‌ها را به‌عنوان يورو4 وارد کشور کرده‌اند و يا خير؛ چرا که اختلاف قيمت‌ها بسيار زياد است. عضو کميسيون انرژي مجلس ادامه داد: وقتي خريد بنزيني با استاندارد يورو4 سند زده مى‌شود، اما استاندارد محموله‌اي که وارد شده کمتر از يورو2 باشد، اختلاف قيمت زيادي است و اگر فرضاً روزانه 3 الي 4 ميليون ليتر از اين نوع بنزين وارد کشور شده باشد، عده‌اي به‌ناحق سودهاي کلاني را به جيب زده‌اند و بنزيني را به‌اسم "بنزين پاک" وارد کشور کرده‌اند.

وزير اسبق نفت "بنزين پاک" را "بي‌معني" و از کلمات من‌درآوردي و "عوام‌فريبانه" دانست و افزود: بنزين استانداردهاي مختلف يورو2، يورو3، يورو4 و يورو5 دارد و بنزين واردشده بالاخره يکي از اينهاست و نمي‌توانيم از کلمه بنزين پاک استفاده کنيم.

ميرکاظمي با بيان "ديده‌ام در زيرنويس‌هاي تبليغاتي برنامه‌هاي سيما نيز بنزين پاک درج مي‌شود" اظهار داشت: اين عنوان واقعاً درست نيست و لازم است صدا و سيما به اين عبارات توجه کند.

وزير اسبق نفت تصريح کرد: معمولاً اين نوع کلمات نيز در صنعت نفت متعارف نيست و بايد به‌جاي آن بنزين استاندارد را به کار برد که اين استاندارد هم تعريف دارد، يعني استاندارد يورو2، 3، 4 و يا 5 است.وي در ادامه تأکيد کرد: نکته اساسي اين است که وزارت نفت به‌دليل سياه‌نمايي‌هاي زيادي که عليه دولت قبل انجام داده، حاضر نيست که بگويد که ما بنزين يورو4 را که در پالايشگاه‌هايي که در دولت دهم طرح توسعه آنها آغاز و به سرانجام رسيده، توزيع کرديم.

نماينده مردم تهران با بيان اينکه در حال حاضر 14 ميليون ليتر بنزين يورو4 در کشور توليد مي‌شود، خاطرنشان کرد: آقايان به‌دليل اينکه نگويند که توليد بنزين يورو4 در کشور مرهون طرح توسعه پالايشگاه‌ها در دولت دهم است، دروغي را مطرح کردند و در حال حاضر نيز گرفتار همان دروغ شده‌اند و گفتند: ما بنزين يورو4 وارد کرديم.عضو کميسيون انرژي افزود: متأسفانه ساير مسئولان نيز به‌تأسي از آنها مانند مسئولان محيط زيست و ساير بخش‌ها به ميدان آمدند و گفتند: با واردات بنزين مشکل را حل کرديم. اين موضوع مصداق همين مورد است که اگر دروغ اول را بگوييم، مجبور مي‌شويم دروغ‌هاي بعدي را هم بگوييم.

ميرکاظمي تصريح کرد: اگر آقايان ابتدا با صداقت مي‌گفتند، در آن دوره مسئولان زحمت کشيدند و طرح توسعه پالايشگاه‌ها را انجام دادند که منجر به ارتقاي کيفيت و افزايش توليد بنزين شده و ما امروز از آن بنزين بهره‌برداري مي‌کنيم، براي مردم بسيار دلنشين‌تر بود تا اينکه بگويند در آن دولت هيچ‌کاري انجام نشده و ما بنزين يورو4 وارد مي‌کنيم؛ در واقع حرکت آقايان نوعي ميراث‌خواري و وارونه جلوه دادن حقايق کشور است.
نظرات بینندگان