کد خبر: ۵۸۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۱۸ تير ۱۳۹۳
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس اعلام کرد:

صدور سند افتخار برای مشارکت در ساخت صحن حضرت زهرا(س)/ انتهای بازسازی به بقیع و کعبه می‌رسد

عوامل ستاد بازسازی عتبات عالیات با قوت به کار خود ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس با اشاره به وقایع اخیر کشور عراق که این کشور را از نظر سیاسی و امنیتی دچار آشفتگی کرده است، گفت: برای کسانی که شناخت خوبی از تحولات اخیر منطقه داشتند و آن را رصد می‌کردند، وضعیت کنونی عراق غیرمنتظره نبود و آینده نابه‌سامان عراق را پیش‌بینی می‌کردند که فلش حرکت و جنایات ددمنش‌ها از سوریه به کجا خواهد رفت.

جابر مهدی‌یار در نشست خبری ضمن تاکید بر اینکه علی‌رغم فعالیت ددمنش‌ها و جنایتکاران در عراق هیچگونه وقفه‌ای در کار بازسازی عتبات عالیات رخ نداده است، اظهار کرد: تمام عوامل ستاد بازسازی عتبات عالیات با قوت به کار خود ادامه می‌دهند چراکه حساسیت وقف شیعه سرجای خود باقی است.

وی عنوان کرد: ممکن است پروازها به سمت عتبات عالیات دچار مشکل شده باشند اما رفت و آمدها زمینی همچنان ادامه دارد.

مهدی‌یار ضمن تصریح اینکه هیچ یک از نیروهای انسانی ستاد بازسازی در عراق آسیبی ندیده‌اند و اعزام و برگشت آن‌ها به موقع انجام شد، گفت: علیرغم اینکه در سامرا این گروه جنایتکار بیشترین جنایات را مرتکب شدند و سعی کردند حرم را تصاحب کند اما همچنان حرم مثل همیشه با صلابت نمایان است و مدافعان حرم از آن دفاع می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بحث اعزام ما به سامرا همچنان ادامه دارد و مشتاقانی که برای بازسازی آماده هستند را اعزام می‌کنیم، گفت:‌ اگر گروه‌های ددمنش بخواهند تجاوزی به حرم‌ها داشته باشند به شدت با آن‌ها مقابله می‌شود چون فرهنگ موجود در عراق چه در بخش شیعه چه در بخش‌های سنی‌نشین‌ها اینگونه است که همه به‌عنوان مدافع حرم دفاع خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه سامرا در محاصره گروه‌های ددمنش بود، حدود 400 نفر از اهالی روستاهای اطراف سامرا به حرم برای دفاع از آن مراجعه کردند.

مهدی‌یار با یادآوری اینکه تمام دنیا تبلور فرهنگ شیعه را در روز اربعین مشاهده کردند، گفت:‌ با فتوای مراجع شیعه و همکاری‌های برادران سنی مذهب و حمایت از فتاوای علما، گروه‌های تروریست را منفعل شده و مردم عراق به راحتی از پس این گروه‌های ددمنشی برخواهند آمد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس از آغاز فعالیت‌های بازسازی این ستاد در سوریه خبر داد و گفت: فعالیت‌های بازسازی در سوریه با محوریت بازسازی حرم حضرت زینب(س) به‌همت استان خوزستان آغاز شده است و سازمان عتبات عالیات در آنجا برنامه‌های خود شروع کرده است و به سمت ساخت تمامی صحن و سراهایی که مورد نیاز حرم است، پیش می‌رود.

توسل به ائمه اطهار(ع) سبب رشد چشمگیر هنر فارس شده است

وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های ستاد عتبات عالیات فارس پرداخت و گفت: استان فارس یک استانی هنری است که دارای هنرمندان با قابلیت‌های بالا در رشته‌های مختلف است و فعالیت آن‌ها در این ستاد که همراه با توسل به ائمه اطهار(ع) نیز باعث شده ست که هنر فارس رشد چشمگیری داشته باشد.

مهدی‌یار با بیان اینکه فرصتی برای مردم و هنرمندان به وجود آمد که همه بتوانند در امر بازسازی حرم‌های مطهر ورود پیدا کنند، گفت: ستاد عتبات فارس در حال طراحی و ساخت نیم ضریح خیمه‌گاه امام سجاد(ع) است که تمام مراحل این پروژه به دست مردم فارس انجام خواهد شد که برآورد هزینه آن با توجه به کاربرد زیاد نقره حدود دو میلیارد تومان است.

ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف

وی به ساخت درب‌های صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف اشاره و اظهار کرد: تاکنون هیچ سابقه‌ای نداشته که صحن یا جایگاهی به نام حضرت زهرا(س) ساخته شده باشد اما اکنون بعد از 1400 سال نام حضرت فاطمه(س) در نجف اشرف و در عتبات عالیات می‌درخشد.

مهدی‌یار با بیان اینکه امروز نام حضرت فاطمه(س) در کنار حضرت علی(ع) در عتبات عالیات جان گرفته است، گفت: با طرح‌هایی که با تنوع مختلف پیش بینی شده است کار بسیار پیچیده درودگری و گره‌چینی درب‌های این صحن در حال ساخت است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس ضمن تصریح اینکه صحن حضرت زهرا(س) جزء طرح توسعه حرم حضرت علی(ع) محسوب می‌شود، گفت: این صحن در زمینی به وسعت 7 هکتار و زیربنایی به وسعت 218 هزار متر مربع در حال ساخت است.

وی اضافه کرد: ‌خدماتی که این صحن خواهد داد صحن و سراها برای عبادت و زیارت، موزه، کتابخانه، درمانگاه، مهمان‌خانه، سایت‌های اداری، پارکینگ‌ها، حوزه علمیه می باشد و همچنین امکان ارائه سایر خدمات برای نیازمندی‌های زائران را فراهم می‌کند.

صدور سند افتخار برای مشارکت در ساخت صحن حضرت زهرا(س)

مهدی‌یار ابراز کرد: فرصت گران‌بهایی برای مردم به وجود آمده است و آمادگی داریم برای کسانی که بخواهند در ساخت صحن حضرت زهرا(س) مشارکت کنند، سند افتخار صادر می‌کنیم که هزینه هر مترمربع تقریباً 5 میلیون تومان برآورد شده است و علاقه‌مندان برای خرید می‌توانند به دفاتر ائمه جمعه در شهرستان‌ها و یا به مرکز ستاد عتبات عالیات در شیراز مراجعه کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص سهم فارس در ساخت صحن حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: استان فارس در تامین منابع مالی و نیروی انسانی برای ساخت صحن مشارکت دارد همچنین امکانات و مصالح ساختمانی مورد نیاز را ارسال می‌کند ضمن اینکه در حال طراحی و تکمیل طرح ساخت درب‌های صحن است که با تولیت آستان قدس رضوی در این خصوص هماهنگی شده است.

مهدی‌یار در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا ستاد عتبات عالیات آمادگی این را دارد که روزی صحن و ضریح مبارک حضرت زهرا(س) را بسازد، تاکید کرد: انتهای بازسازی ما به بقیع و کعبه خواهد رسید و این جزء تقدیرهای الهی است چراکه انقلاب اسلامی مسیر خود را انتخاب کرده و هیچ‌کس هم نمی‌تواند مانع آن شود همانگونه که تا کنون نتوانسته‌اند.

وی با بیان اینکه بستر آرامش انقلاب اسلامی به اهتزاز درآمدن پرچم حضرت مهدی(عج) بر قلل عالم است، گفت: وهابیون و پادشاهان عربستان چه بخواهند و چه نخواهند، پس از عراق و سوریه یکی از بسترهای آرامش به سمت بقیع و کعبه خواهد بود.

وی همچنین از تکمیل طراحی و ساخت صحن حضرت زینب(س) در کربلای معلی خبر داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سامرا با شعاع وسیعی در حال توسعه حرم هستیم، گفت:‌ بخش‌هایی از صحن‌ها تکمیل شده و بخش‌هایی در حال تکمیل است و سرداب اختصاص محل غیبت امام زمان(عج) آماده‌سازی و شروع به بازسازی شده است.

وی عنوان کرد: استان فارس در بازسازی سامرا نقش هنری، نیروی انسانی و تامین امکانات و اعتبارات را بر عهده دارد؛ همچنین آیینه‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها، سنگ کاری‌ها، مفروش کردن حرم، مشارکت در طلا کردن گنبد حرم، پشتیبانی از سیستم تأسیساتی، درمانگاه حرم، اعزام متخصصان و رفع نیازمندی‌های پشتیبانی و خدماتی توسط فارس شکل گرفته است.

مهدی‌یار اظهار کرد: یکی از پروژه‌هایی که اخیراً برای فارس پیش بینی کردیم در ادامه ساخت سه درب طلا که توسط این استان ساخته و در حرم امامین جوادین(ع) در کاظمین نصب شد در جانبین این سه درب طلا 6 پنجره دیگر را پیش‌بینی کردیم که یک طرف صحن را کامل کنیم.

این مقام مسئول گفت:‌ یکی دیگر از کارها که طراحی آن به 80 درصد رسیده است، ساخت کتیبه خاتم برای 5 درب بزرگ حرم امام حسین(ع) در کربلاست همچنین ساخت صندوق خاتم جهت ضریح حضرت مسلم‌بن عقیل در کوفه در برنامه ستاد قرار دارد و خوشبختانه موضوع طراحی تمام شد و به یاری خدا کارگاه این جعبه خاتم شروع به کار خواهد کرد.

ساخت دو نیم ضریح خیمه‌گاه حضرت اباالفضل(ع)

به گفته وی، ساخت دو نیم ضریح خیمه‌گاه حضرت اباالفضل(ع) یک کار مشارکتی با استان بوشهر است یعنی هنرمندان فارس و نذورات مردم بوشهر این ضریح ساخته خواهد شد و امروز مراحل پایانی آن طی می‌شود.

وی همچنین از ساخت یک درب بزرگ منبت کاری به نام باب‌القبله برای سامرا خبر داد و گفت: این درب یکی از درب‌های اصلی حرم خواهد بود و در حال آماده‌سازی است که وسعت منبت کاری در آن در کشور کم سابقه است.

مهدی‌یار عنوان کرد: یکی دیگر از پروژه‌ها که مراحل پایانی می‌گذراند و حدود 10 درصد از کار مانده است ساخت دو صندوق بزرگ خاتم برای داخل ضریح حرم مطهر امام موسی‌بن جعفر(ع) و امام جعفر(ع) در کاظمین است که جایگزین صندوق‌های خاتم قبلی می‌شود و کارگاه ما در مشهد مقدس در کنار حرم امام رضاست و هنرمندان خاتم کار فارس در آنجا مشغول هستند و نذورات آن توسط مردم استان رضوی تأمین شده است.

کمک 50 میلیارد تومانی مردم فارس به بازسازی ستاد عتبات عالیات

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس ضمن اذعان به اینکه هنرمندان کنونی که مشغول به کار هستند هرچند که بسیار ماهر می‌باشند اما سن آن‌ها بالاست، تصریح کرد: وظیفه اخلاقی ما است که هنرمندان جوان را درکنار آن‌ها قرار دهیم و با مشارکت هرچه بیشتر مردم امکاناتی فراهم کنیم که آن‌ها بتوانند هرچه سریع‌تر پروژه‌ها را با ارائه و به‌کارگیری هنر خود به پایان برسانند.

مهدی‌یار در پاسخ به سوالی مجموع کمک‌های نقدی، غیرنقدی و خدماتی مردم فارس برای بازسازی عتبات عالیات از سال 84 تاکنون را 50 میلیارد تومان اعلام کرد.

کمک‌های مردمی به بازسازی عتبات عالیات از 500تومان تا 350میلیون تومان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه متفاوت‌ترین نوع کمکی که به بازسازی عتبات عالیات شده چه بوده است، خاطرنشان کرد: بیشترین کمک را خانواده سید عبدالباقی آیت‌اللهی داشته‌اند که برای ساخت درب طلا به مبلغ 350میلیون تومان کمک کردند. همچنین کمک دانش‌آموزی با ارائه دو النگوی بدل یعنی هر آنچه که به عنوان زیبایی خودش استفاده می‌کرد در نوع خود جالب بود که ما هم آن را پذیرفتیم و نگه داشتیم. علاوه بر این مدتی قبل خانمی روستایی با مراجعه به ستاد مرکزی مبلغ 500تومان از طرف همسایه خود، هزار تومان به نیت سلامتی فرزندش و دو هزار تومان هم نذر یکی از ائمه معصومین(ع) داشت که به ستاد اهدا کرد.

مهدی‌یار در پاسخ به سوالی درباره اقدامات ستاد در سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اظهار کرد: پس از تغییر تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) ارتباط و همکاری ستاد عتبات و آستان مقدس بیشتر شده است که آماده ارائه هرگونه کمک و همکاری به لحاظ هنر، معماری و صنعت به حرم‌های مطهر در شیراز هستیم اما به جهت عدم تداخل کاری در هزینه‌کرد نذورات ورود پیدا نمی‌کنیم.

نذورات مردم طبق نیت آن‌ها هزینه می‌شود

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس ضمن دادن اطمینان خاطر به مردم که آنچه را که به عنوان نذورات در اختیار ستاد قرار می‌دهند برابر نیت آن‌ها عمل خواهد شد، اعلام کرد: هر دستگاه حقوقی و هر فرد حقیقی و هر سازمان و نهاد در هر سطح از مسئولیتی می‌تواند شرایط چگونگی جمع‌آوری نذورات، ساماندهی آن‌ها، انعقاد قراردادها، چگونگی اجرای قراردادها، چگونگی خریدها، حمل و نقل و نصب درب‌ها را تا نصب از نزدیک مشاهده کند و هر اداره‌ای که توانایی این داشته باشد که سیستم رایانه خود را به سیستم رایانه ستاد وصل کند می‌تواند به طور مستقیم عملیات مالی این نهاد را رصد کند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه اعلام کرد: تمام مردم و شیعیان علاقه‌مند در تمام کشورها می‌توانند جهت کمک به ساخت پروژه‌های در دست اقدام ستاد عتبات عالیات از طریق شماره حساب‌های 0101376427000 بانک صادرات، 0108995203007 بانک ملی، 705155550 بانک تجارت، 2510042429014401 بانک سرمایه، 6909030140160014 بانک مهر و 34816258331 بانک قرض‌الحسنه رسالت کمک‌های نقدی خود را واریز کنند.

نظرات بینندگان