کد خبر: ۵۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۶ - ۱۹ تير ۱۳۹۳
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس:

دفتر امور بانوان استانداری بودجه ندارد/ دفاع بد از حجاب ظلم به زنان است/ از زنان در پست‌های مدیریتی استفاده شود

فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های عفاف و حجاب فصلی با تنوع زیاد برپا شود.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس از تدوین طرح جامع «خانواده پویا» طی سه ماه آینده خبر داد و افزود: این طرح به‌شرط تأمین بودجه از طریق کارگروه بانوان و خانواده استانداری فارس تا پایان سال در استان اجرا می‌شود که بر اساس آن درخصوص مسائل مربوط به زنان و خانواده از جمله سلامت، اوقات فراغت، وضعیت معیشت، کسب و کار، کارآفرینی و غیره برنامه‌ریزی می‌شود که باعث کاهش آسیب‌های جدی که بانوان در جامعه با آن روبه‌رو هستند، خواهد شد.

معصومه دستغیب در نشست خبری که به بهانه روز عفاف و حجاب برگزار شد ضمن بیان اینکه عفاف و حجاب یکی از موضوعات فرهنگی است از اینکه اغلب در حاشیه و مورد غفلت مسئولین قرار می‌گیرد، انتقاد کرد.

وی یکی از آسیب‌های عفاف و حجاب را برخوردهای افراطی و تفریطی با این موضوع عنوان و ابراز تاسف کرد که عده‌ای در برخورد با این موضوع واکنش‌های تند دارند و عده‌ای دیگر نسبت به موضوع بسیار بی‌توجه هستند.

دستغیب این تعبیر که زنان باید حجاب داشته باشد تا مردان گناهی مرتکب نشوند را تعبیر نادرستی عنوان و اظهار کرد: حجاب برای حفظ نهاد خانواده و صیانت زن است تا بتواند به راحتی در جامعه حضور یابد.

بد دفاع کردن از حجاب و عفاف، ظلم به آن است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس بد دفاع کردن از حجاب و عفاف را یکی دیگر از آسیب‌ها و ظلم به این حوزه دانست و گفت: با توجه به پیشرفت فنّاوری و دسترسی آسان به فضای مجازی و افزایش سطح تحصیلات، دختران نوجوان و جوان را نمی‌توان با توضیحات سطحی و پاسخ‌های کوتاه نسبت به عفاف و حجاب توجیه کرد.

وی عدم استقرار و استمرار طرح‌ها را یکی دیگر از آسیب‌های بحث عفاف و حجاب برشمرد و افزود: مکان یا نهاد خاصی به صورت مداوم طرح‌های مربوط به عفاف و حجاب را پیگیری و اجرا نمی‌کند و هر سال در ایامی که تحت عنوان حجاب و عفاف نامگذاری شده است و همچنین در تابستان حساسیت‌هایی نسبت به موضوع ایجاد و طرح‌هایی اجرا می‌شود اما متاسفانه تداوم ندارد و نیمه‌کاره رها می‌شوند.

مشاور امور بانوان استاندار فارس گفت: عدم رسیدگی به بحث عفاف و حجاب و توجه مقطعی به این موضوع، باعث سردرگمی مردم جامعه شده است و این رفتار آسیب جدی‌تری را به دنبال دارد.

انتقاد از عدم همگرایی گروه‌های مرجع در موضوع عفاف و حجاب

دستغیب ضمن انتقاد از عدم همگرایی و هم‌افزایی گروه‌های مرجع در موضوع عفاف و حجاب، تصریح کرد: نهادهای قانون‌گذار و متولیان اجرایی و نظارت‌کنندگان باید همگرا شوند چراکه اکنون در بحث مدیریت عفاف و حجاب مشکل داریم و مسئولین فرهنگی باید به دور از تفرقه، درکنار هم کار انجام دهند تا به نتیجه برسیم.

وی فرهنگ‌سازی، باورمندی، تشویق و تسهیل در بحث عفاف و حجاب را دارای اهمیت و اولویت دانست و افزود: در زمینه عفاف و حجاب فرهنگ‌سازی انجام نشده و باید تبلیغات گسترده‌تری صورت گیرد تا دانش و آگاهی مردم جامعه، دانشجویان، کارمندان و دانش‌آموزان در این زمینه افزایش یابد.

وی ضمن تاکید بر اینکه عفاف و حجاب هم مربوط به بانوان و هم مربوط به آقایان است، خاطرنشان کرد: بعد نظارت در امر حجاب و عفاف همراه با دستور و سخت‌گیری است که به نتیجه نخواهد رسید و تا زمانی که فرهنگ‌سازی صورت نگیرد نظارت معنایی ندارد که در این زمینه خانواده نقش مؤثری در سلامت جامعه می‌تواند داشته باشد چراکه سرپرستان خانواده با انتخاب معلم و دوستان شایسته برای فرزندان خود و همچنین بررسی محیط فعالیت آن‌ها می‌توانند در خصوص تعیین و هدایت مسیر مورد نظر سود بخش باشند.

فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های عفاف و حجاب فصلی برپا شود

مشاور امور بانوان استاندار فارس از کمبود فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های عفاف و حجاب به منظور دسترسی آسان و گسترده مردم انتقاد و تاکید کرد: در این زمینه باید اقداماتی از جمله برپایی نمایشگاه‌های فصلی انجام شود تا خانم‌ها به انواع پوشش‌های اسلامی با تنوع بسیار دسترسی آسان داشته باشند.

دستغیب ضمن اذعان به اینکه در جامعه زنان الگوهای بسیار خوبی وجود دارد که نام آن‌ها ناشناخته مانده است، ابراز تاسف کرد که در بحث الگوسازی و معرفی الگوهای موفق در جامعه اقدام موثری انجام نشده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با بیان اینکه هنوز به عنوان یک ستاد استانی اعتبارات لازم را نداریم و با گذشت چند ماه از سال نمی‌دانیم چه میزان بودجه در اختیار داریم، گفت: متاسفانه ردیف بودجه دفتر امور بانوان استانداری که مجلس تصویب کرده بود، حذف شده است و از طریق نامه‌نگاری به مجلس پیگیر برگرداندن ردیف بودجه هستیم که یکی از علل نداشتن طرح‌های کلان در این حوزه کمبود بودجه بوده است.

در اغلب دستگاه‌های مربوطه برنامه جامع برای خانواده‌ها وجود ندارد

دستغیب با اشاره به اینکه در اغلب نهادها و سازمان‌های بزرگ ما پست مشاور امور بانوان و همچنین برنامه جامع برای خانواده‌ها وجود ندارد، گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده، امکانات، تجهیزات و اختیارات دفاتر امور بانوان در سازمان‌ها در کمترین سطح قرار دارد.

وی عنوان کرد: ایجاد و تقویت فرهنگ‌سراهای مختص بانوان، ورزشگاه‌های مناسب و کتابخانه‌های قابل‌دسترسی با انواع امکانات به‌روز باعث کم شدن آسیب در حوزه زنان و خانواده می‌شود.

دستغیب با بیان اینکه ضعف حوزه‌های آموزش و ارائه مشاوره به خانواده‌ها به شدت مشهود است و جایی به عنوان قوی‌ترین مرکز خانواده نداریم، گفت: در شهر شیراز باید مکان‌های فرهنگی و امکانات لازم برای کسب اطلاعات و گذراندن اوقات‌فراغت وجود داشته باشد تا پاسخ‌گوی سوالات نسل جوان باشند.

وجود فرهنگ‌سراهای قوی در مناطق پرخطر باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

وی تاکید کرد: اگر چند فرهنگ‌سرا و مرکز آموزش قوی در حوزه زنان و خانواده در مناطق پرخطر شهر ایجاد شود، آسیب‌های اجتماعی به شدت کاهش می‌یابد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس اعلام کرد: دفتر امور بانوان گزارش کاملی را در مورد وضعیت رفاهی و فرهنگی خانواده‌‌های استان تهیه ‌کرده است و در اختیار استاندار فارس قرار داده تا برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

دستغیب بیان کرد: تشکیل کارگروه بانوان و خانواده زیر نظر شورای برنامه‌ریزی فارس، تشکیل اتاق فکر، ایجاد کمیته راهبردی و استفاده از نظرات اساتید برجسته در حوزه‌های مختلف از جمله جامعه‌شناسی و روانشناسی ازجمله اقدامات دفتر امور بانوان استانداری فارس است.

وی همچنین از تشکیل شوراهای مشورتی 14گانه زیر نظر کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استانداری فارس خبر داد و افزود: به‌زودی با دانشگاه شیراز تفاهم‌نامه‌ای برای تدوین و ارائه طرح‌های پژوهشی در حوزه زنان و خانواده منعقد می‌شود.

چرا نهادی مجزا برای رسیدگی به امور زنان سرپرست خانوار وجود ندارد؟!

مشاور استاندار فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص آمار زنان سرپرست خانوار و تعداد بیمه شدگان این قشر تصریح کرد: هرچند رسیدگی به امور زنان سرپرست خانوار جزو برنامه‌های ما است اما آمار دقیق و جامعی از تعداد زنان سرپرست خانوار وجود ندارد چراکه نهادهای مختلف از جمله بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این زمینه فعال هستند و با توجه به افزایش آمار زنان سرپرست خانوار جای سوال است که چرا نهادی مجزا برای رسیدگی به امور این قشر از جامعه وجود ندارد؟!

دستغیب در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا در فارس به زنان پست مدیرکلی یا فرمانداری داده نمی‌شود، گفت: زنان خودشان باید در این خصوص مطالبات جدی‌تری داشته باشند چراکه ما در فارس زنان توانمند بسیاری در قشر دانشگاهی، نخبه و کارآفرین داریم که در سطح ملی و بین‌المللی فعال هستند.

مسئولان استان از بانوان توانمند در پست‌های مختلف استفاده کنند

وی با بیان اینکه ستادهای انتخاباتی خانم‌ها و آقایان تا قبل از انتخابات فعال است اما ستاد خانم‌ها بعد از تمام شدن انتخابات تعطیل می‌شود، تصریح کرد: معمولا مدیران کل از اعضای ستاد آقایان انتخاب می‌شوند؛ همچنین گاهی برای انتخاب خانم‌ها از ما اسم می‌خواهند که معتقدم باید همان ساز و کاری که برای انتخاب آقایان دارند را هم برای انتخاب بانوان در نظر بگیرند و در همین راستا تهیه بانک اطلاعاتی از بانوان نخبه و فرهیخته استان را در دستور کار داریم.

دستغیب با اشاره به حضور و فعالیت بانوان در سطوح بالا از جمله معاونت سازمان‌ها به مدیران و مسئولان استان توصیه کرد که از بانوان توانمند در پست‌های مختلف استفاده کنند.

خانه‌داری یقیناً شغل محسوب می‌شود

مدیرکل امور بانوان و استانداری فارس در پاسخ به اینکه آیا خانه‌داری شغل محسوب می‌شود، توضیح داد: خانه‌داری یقیناً شغل محسوب می‌شود اما ممکن است در قانون دیده نشده باشد که با حضور خانم‌ها در عرصه تصمیم‌گیری از جمله معاونت حقوقی وضعیت بهتر خواهد شد.

نظرات بینندگان