کد خبر: ۵۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۳

جمع‌آوری روزانه 10 میلیون تومان صدقه در شیراز

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان شیراز گفت: در این شهر به طور میانگین روزانه 10 میلیون تومان صدقه جمع‌آوری می‌شود.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، مرآت رسولی اظهار داشت: درآمد صدقات سال گذشته شهرستان شیراز 3 میلیارد و 700 میلیون تومان بود.

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان شیراز افزود: از این مبلغ 25 درصد کل آن به حساب خرید جهیزیه نوعروس‌ها و هدیه به دامادهای زیرپوشش امداد، 15 درصد برای مباحث عمرانی مددجویان، 10 درصد برای درمان مددجویان و 25 درصد در قالب وام کارگشایی با بازپرداخت 40 ماهه در اختیار نیازمندان و مددجویان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه لازمه توانمندسازی اشتغال است و اشتغال باید از طریق مهیا ساختن زیرساخت آن فراهم شود اضافه کرد: برای این منظور، در کمیته امداد ابتدا خانواده توسط مشاورینی ذی‌صلاح مورد مشاوره شغلی قرار می‌گیرد تا استعداد شغلی خانواده شناسایی و از طریق آموزش شکوفا شود.

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان شیراز خاطرنشان کرد: کمیته امداد حرفه‌آموزی دانش‌آموزی را در دستور کار قرار داده و حرفه‌آموزی دانش‌آموزان مقطع متوسطه خانواده‌های زیرپوشش در همین راستا انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: نوع دوم آموزش ما، آموزش کوتاه مدت و مختص مددجویانی است که از کمیته وام اشتغال دریافت کرده‌اند که در این زمینه مدیریت کسب و کار به این افراد آموزش داده می‌شود.

رسولی بیان کرد: آموزش بلند‌مدت، دیگر نوع آموزش‌های کمیته امداد است و به کسانی ارائه می‌شود که هیچ گونه حرفه‌ای نیاموخته‌اند اما مستعد و علاقه‌مند هستند که کاری را شروع کنند که برای این افراد روال این گونه است که 6 ماه در هر رشته‌ای که خود تمایل دارند به صورت رایگان مورد آموزش قرار می‌گیرند.

به گفته مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان شیراز، نوع دیگر آموزش در امداد، آموزش استاد و شاگردی است و به کسانی ارائه می‌شود که توان دریافت تسهیلات ندارند اما مستعد کار هستند.

رسولی ابراز داشت: در این گروه، افراد مزبور به کارفرمایانی معرفی می‌شوند با این امتیاز که مشکل بیمه آنها از طرف امداد حل می‌شود و امداد همچنین مبالغی را به عنوان تشویقی به کارفرما پرداخت می‌کند که آن فرد را تحت آموزش قرار دهد.

وی سپس تصریح کرد: یک نوع دیگر تسهیلات امداد کارانگیزی است که در کار‌انگیزی ما انتظار نداریم فرد به خودکفایی کامل برسد چرا که به طور عموم برای افرادی انجام می‌شود که کهولت سن دارند و تنها باید برای آنها ایجاد انگیزه شود و البته سقف تسهیلات کارانگیزی 2 میلیون تومان است.

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان شیراز اضافه کرد: از دیگر تسهیلات امداد، وام‌های خرد مشاغل خانگی است و شامل خانم‌های سرپرست خانواده شده، بین سه تا 5 میلیون تومان از منابع بانکی با کارمزد چهار درصد و به صورت 36 ماهه در اختیار آنان قرار داده می‌شود.

وی بیان کرد: در مورد کسانی که توان و استعداد بیشتر داشته و نیاز به سرمایه دارند اگر سرپرست خانواده زیرپوشش امداد و خود مجری طرح باشند 15 میلیون تومان از منابع بانکی با کارمزد چهار درصد و 10 میلیون تومان نیز برای ارتقا و یا توسعه شغل از درآمد صندوق قرض الحسنه کمیته امداد در قالب اقساط صد ماهه اعطا می‌شود.

به گفته رسولی، فرزندان مددجویان نیز می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند و محدودیتی در تعدد وام وجود ندارد و هر فردی از خانواده بتواند طرح خود را راه‌اندازی کند، می‌تواند از تسهیلات بهره‌مند شود.

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان شیراز در پایان این بخش متذکر شد که کمیته امداد نظارت پیش، حین و بعد از اجرا در مورد طرح‌ها را با دقت انجام می‌دهد و درصد انحراف در تسهیلات این نهاد بسیار ناچیز است.

رسولی در ادامه به ذکر برخی از آمار و ارقام فعالیت‌های کمیته امداد شهرستان شیراز پرداخت و گفت: سال گذشته در جشن عاطفه‌ها 9 میلیارد و 650 میلیون ریال و در جشن نیکوکاری 28 میلیارد و 285 میلیون تومان درآمد داشتیم که مبالغی که از مدارس و مساجد جمع شد در اختیار خود آنان قرار گرفت.

پرداخت صدقه تلفنی با شماره‌گیری ارقام صفر و پنج

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان شیراز اظهار داشت: سامانه 6002 امداد از طریق تلفن ثابت، صدقات شهروندان از 500 تا 5 هزار تومان را با شماره‌گیری اعداد پنج و صفر به تعداد مورد نظر ثبت می‌کند و در انتهای ماه، رقم شماره‌گیری شده بر قبض تلفن افراد افزوده و به حساب امداد واریز می‌شود.

این مسئول در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس به اجرای طرح معتمدان محلی در مساجد و روستاها اشاره و خاطرنشان کرد: در این طرح صندوق‌ها توسط معتمدان باز شده و کل مبلغ به همان منطقه باز می‌گردد.

وی البته یادآور شد که در مورد زکات نیز، 20 درصد مبالغ جمع‌آوری شده به عنوان تشویقی همراه با اصل پول به روستا باز می‌گردد تا در موارد مورد نیاز منطقه هزینه شود.

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان شیراز سپس گفت: سال گذشته در بحث اطعام و افطار 8 میلیارد و 600 میلیون ریال و در زکات فطره یک میلیارد ریال جمع‌آوری داشتیم.

وی اضافه کرد: در جمع‌آوری روز قدس 84 میلیون ریال و در جشن گلریزان 250 میلیون ریال به امداد اهدا شد تا برای موارد مورد نظر هزینه شود.

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان شیراز با بیان اینکه 243 خیریه در سطح این شهرستان فعالیت دارند، ابراز داشت: خیریه‌هایی که بر مبنای اساسنامه کار می‌کنند در راستای سیاست‌های امداد بوده و مورد حمایت ما هستند اما برخی از محدوده قوانینی که دولت تعیین کرده خارج می‌شوند.

وی در همین زمینه مراجعه خیریه‌ها به درب منازل را عملی ممنوع عنوان کرد که حتی قابل پیگیری است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان