کد خبر: ۵۸۳۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۶ تير ۱۳۹۳
امام جمعه شیراز:

شب‌های قدر زمان عذرخواهی است/ عدالت در مقام عمل غریب‌ترین مفهوم از مفاهیم بشر است

اگر در حوزه مسائل فردی توانسته باشیم تقوا را در خود ایجاد کرده باشیم، بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه حل می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز عدالت در مقام صحبت را گسترده‌ترین مفهومی دانست که همه حکومت‌ها و انسان‌ها به دنبال آن هستند و گفت: عدالت در مقام عمل غریب‌ترین مفهوم از مفاهیم بشر است چراکه عمل به عدالت بسیار سخت و شکننده و اجرای آن کار دشواری است.

آیت‌الله اسدالله ایمانی در جلسه شورای اداری استان فارس با بیان اینکه همه حکومت‌ها مدعی عدالت‌خواهی بوده‌اند، گفت: هیچ حاکم و حکومتی در طول تاریخ نگفته که برای گسترش ظلم روی کار آمده است و حتی حکومت‌هایی مانند فرعون که در تمام مکاتب نماد طاغوت است، مدعی عدالت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در عصر حاضر هم آمریکا که در رأس همه جنایات انسانی و ظلم‌ها به‌شمار می‌رود، خود را منادی حقوق بش‌تر می‌داند و هرجا که مداخله کرده است می‌گوید به‌خاطر تکلیفی که نسبت به نوع بشر دارد متعرض این کشور‌ها شده است.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به فرمایشات امیرالمومنین (ع) در خصوص عدالت و اینکه حاضر نیست عدالت را با تمام دنیا و متعلقات آن عوض کند، گفت: حضرت علی (ع) این موضوع را در زمان برخورد با برادرش عقیل در عمل هم اثبات کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تقوا را مورد نیاز دیروز، امروز و فردای جامعه دانست و گفت: دستور به‌تقوا، دستور به خودسازی است و شب‌های قدر برای محاسبه و توجه و مراجعه به خود قار داده شده است.

آیت‌الله ایمانی ضمن تاکید بر رعایت تقوا در بین آحاد جامعه خاطرنشان کرد: اگر در حوزه مسائل فردی توانسته باشیم تقوا را در خود ایجاد کرده باشیم، بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه حل می‌شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به آنچه در مجموعه سیره حکومتی امام علی (ع) مطرح شده است، افزود: در فضای زندگی امام علی (ع) چه در عمل و چه در گفتار و موضع گیری‌های مختلف رعایت تقوا و اجرای عدالت مشهود است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه بازگشت به گذشته سفارش پشوایان دینی ما است، گفت: انسان زمانی که مشغول به کاری می‌شود، ‌ از خود غافل است اما نیاز به مراقبت و بازنگری دارد بنابراین شب قدر، شب بازنگری است و باید در این شب ارزیابی کنیم که کارهای گذشته چگونه بوده است.

آیت‌الله ایمانی شب‌های قدر را زمان عذرخواهی از محضر پروردگار دانست و گفت: شب قدر، شب اعتراف و محاکمه بنده در محضر خداوند است که می‌توان در این جلسه عذرخواهی کرد، در واقع به هر شکل نگاه کنیم، خیلی بدهکار هستیم.

امام جمعه شیراز با اشاره به دعای ابوحمزه ثمالی، گفت: امام چهارم، ‌در این دعا، عنصر تکرار و تلقین را برای تربیت نفوس به‌کار گرفته و یکی از امتیازات مردم شیراز تلاوت کامل این دعای بسیار طولانی در شب‌های قدر است، اگرچه باید روی معانی این دعا بیشتر توجه کرد و با دقت در ترجمه صحیح ببینیم امام چهارم با خدا چگونه حرف می‌زند.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به مطلع آغازین این دعا، گفت: زمانی که امام معصوم می‌فرماید خداوندا مرا با تازیانه عقاب ادب نکن، وضعیت ما مشخص است، برخی می‌گویند چرا امام معصوم اینگونه سخن فرموده که باید دانست هرچه معرفت به خداوند بیشتر می‌رود، احساس کمبود نسبت به خدا هم افزایش می‌یابد، چه کسی می‌تواند ادعا کند آنگونه که شایسته ربوبیت بوده، ‌عمل کرده است.

امام جمعه شیراز ضمن تاکید بر اینکه شب‌های قدر را به خلوت خود با خدا اختصاص دهید، گفت: شب‌های قدر زمانی خوبی برای بازنگری عملکرد‌ها و عذرخواهی به‌خاطر نقائص است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳
0
لطفا از مسوولین بپرسید این درست است که افطار مسوولین جلسه شورای اداری با کمیته امداد بوده است؟ و اگر اینگونه بوده آیا کار درستی است؟