کد خبر: ۵۹۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳

بازار قفل استان فارس در تسخیر جنس چینی

10 درصد قفل‌های موجود در بازار استان فارس ایرانی است و ما بقی قفل‌ها چینی و بی‌کیفیت است.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، چین با تولید کالاهایی که در انحصار کشوری خاص قرار دارد نه تنها بازار جهانی این محصول را در دست گرفته بلکه بازار همان کشور را نیز اشباع می‌کند، بازار قفل استان فارس نیز از این قائده مستثنی نبوده و در تسخیر جنس چینی قرار گرفته است.

رئیس صنف قفل‌سازان و قفل‌فروشان شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار کرد: قفل‌های چینی ضریب امنیتی بسیار کمی دارد و به راحتی باز یا شکسته می‌شود.

حسن شعائری با بیان اینکه تنها 10 درصد قفل‌های موجود در بازار استان فارس ایرانی است و 10 درصد ایتالیایی، افزود: 80 درصد قفل‌های موجود در بازار چینی و بی‌کیفیت است.

وجود همین قفل‌های چینی، دستگاه‌های قفل‌سازی تنها کارگاه قفل‌سازی استان فارس را تعطیل کرده تا بازار قفل استان فارس در دست چینیان باشد.

فرهاد قلی‌زاده مدیر کارگاه تعطیل شده قفل‌سازی استان فارس در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار کرد: چند سالی است که کارگاهم تعطیل است هیچ کس تاکنون جویای اوضاعم  نشده و من مشغول کارهای خدماتی هستم.

وی با بیان اینکه مواد اولیه قفل‌های مرغوب برنز است اما مواد اولیه قفل‌های چینی بیشتر چدن است، گفت: قیمت قفل‌های چینی به ظاهر شبیه به قفل‌های ایرانی یک سوم است و به همین سبب کارگاه من توان رقابت با قفل‌های وارداتی چینی را نداشت.

وی می‌گوید: روزانه در کارگاه من 300 قفل تولید می‌شد و 15 نفر کار می‌کردند.

رسول شهسوار یکی از فروشندگان قفل درشیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم افزود: همه کسانی که کارشان با قفل و کلید است خوب می‌دانند که قفل‌های موجود در بازار کیفیت چندانی ندارد.

محمدرضا نادی‌پور دیگر قفل‌فروش شیرازی می‌گوید: بیشتر کسانی که قصد خرید قفل را دارند بین قفل‌ها ارزان قیمت‌ترین را طلب می‌کنند غافل از اینکه این قفل‌ها خیلی راحت باز یا شکسته می‌شوند.

باقر محمدپور دیگر قفل‌ساز شیرازی نیز می‌گوید: قیمت کم قفل‌ها سبب شده متقاضی زیادی داشته باشد و همین مساله سبب افزایش تقاضا برای خرید قفل‌های چینی شده است.

علاوه بر قفل، هزاران کالای دیگر موجود است که به دست چینی‌ها ساخته می‌شود، قفل تنها یکی از محصولات چینی است که  بازار ایران را قبضه و کارگاهی را که 15 خانواده از آن امرار معاش می‌کردند تعطیل کرده است.

انتهای پیام /
نظرات بینندگان