کد خبر: ۶۰۰۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۳

امام جمعه شیراز: جای کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه ها خالی است

تحریم‌های آمریکا علیه ایران نشان‌دهنده خوی استکباری و سلطه‌طلبی اوست.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شیراز با اشاره به شفافیت فعالیت‌های ایران در روند مذاکرات، اظهار کرد: هر گونه خللی که در روند مذاکرات ایجاد شود قطعا نتیجه اقدامات آمریکا و همدستانش است و دنیا نیز به این نکته توجه لازم را پیدا کرده است.
وی با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در طول مذاکرات، افزود: این تحریم‌ها جز برای کارشکنی در مذاکرات و بالا بردن فضای چانه‌زنی نیست و  تحریم‌های آمریکا علیه ایران نشان‌دهنده خوی استکباری و سلطه‌طلبی اوست.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس به میلاد امام رضا (ع) اشاره کرد و با تشریح فضای زندگی این امام، خاطرنشان کرد: فضای زندگی امام رضا (ع) آن‌چنان رقم خورد که توانست علم و دانش اهل بیت (ع) را آشکار کند و مبحثی که در اسلام سابقه داشت به شکل مناظره و احتجاج باز کرد.

آیت‌الله ایمانی افزود: در آن زمان دانشمندانی از اطراف به‌سراغ امام رضا (ع) آمدند و مشکلات علمی و اعتقادی خود را با امام در میان می‌گذاشتند و امام نیز پاسخ لازم را به آنها عنایت می‌کرد و از این‌رو ایشان را عالم اهل بیت (ع) معرفی کردند.

وی با بیان اینکه روش امام رضا (ع) بر اساس کرسی آزاد اندیشی بود، تصریح کرد:‌ امروز نیز به همین روش امام رضا (ع) در جامعه نیازمند هستیم چرا که این روش کرسی آزاد اندیشی بود یعنی امام اجازه می داد تا مخاطبش هر چه دارد، بگوید و به‌زبان بیاورد و جواب کافی را بشنود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان فارس گفت: این روش امام به این دلیل بود که اسلام پاسخ‌گوی همه شبهه‌ها است و آنقدر اسلام از نظر محتوا غنی است که سوال بی پاسخی در آن وجود ندارد و لذا امام فضا را باز کرد و امروز نیز باید این‌گونه باشد و باید باز باشد.

آیت‌الله ایمانی افزود: مقام معظم رهبری ده‌ها بار به کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه و دانشگاه اشاره و به صراحت به‌عنوان ضرورت در عصر امروز آن را مطرح کردند اما متأسفانه آن‌چنان که این مهم باید در جامعه عملیاتی شود، عملیاتی نشده است و جای آن خالی است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های ما باید کرسی‌های آزاد اندیشی را داشته باشند و طبیعتا کسانی باید پاسخگو باشند که قدرت علمی لازم را داشته باشند و بتوانند شبهه ها را باز کنند و اشکالات را پاسخ دهند و امیدواریم کرسی‌های آزاداندیشی در مباحث علمی و اعتمادی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها گسترش یابد و جامعه نیز با این گونه مسائل اراتباط داشته باشد و قطعا وقتی این فضا باز شد افرادی خود را برای مناظره و پاسخ به شبهات و اشکالات آماده می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به وقایع 17 شهریور سال 57، گفت: در این روز حرکتی عظیم از سوی ملت ایران صورت گرفت که با برخورد صبعانه دژخیمان رژیم مواجه شد که یوم‌الله نام گرفت.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به اعمال حکومت نظامی برای سه شهر استان فارس، اظهار کرد: حرکت آن روز مردم و مقاومتشان در رشد انقلاب و سرعت بخشیدن به پیروزی انقلاب تأثیر گذاشت و امام بارها از 17 شهریور یه عنوان یوم‌الله یاد کردند و فرمودند مردمی که این روز را رقم می‌زنند از جنایات دیگر رژیم وحشتی ندارند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برگزاری اجلاسیه شانزدهم دوره چهار خبرگان، گفت: مجلس خبرگان رهبری سالی دو بار و هر شش ماه یک بار تشکیل می‌شود و مسائل و مطالب مهم و مورد نیاز کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

آیت‌الله ایمانی افزود: در این دوره در حوزه فرهنگ، امنیت داخلی، امنیت خارجی، اقتصاد، اقتصاد مقاومتی و جمعیت بحث و بررسی شد و برخی میهمانان نیز در این اجلاسیه حضور داشتند و در حوزه مسائل فرهنگی و امنیتی نکات لازم را بازگو کردند.

وی دیدار مقام معظم رهبری با اعضای خبرگان رهبری اشاره و اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضا سخنانی مستدل و مبسوط مطرح کردند وآن اینکه باید به جهان منطقه و کشور نگاه جامع و کلان داشته باشیم و همه چیز دنیا را با هم ببینیم.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: نظام و نظم حاکم بر جهان که از جنگ اول و دوم به وجود آمد در حال تغییر است و پایه‌های نظم در حال فروریختن است و باید هوشیار باشیم و جایگاه خود را در دگرگونی آینده ببینیم و مسئولیت خود را در تغییری که در جهان اتفاق می افتد، پیدا و رسالت خود را دنبال کنیم.

آیت‌الله ایمانی افزود: به نظر ایشان باید در عرصه‌های علم و دانش، فناوری، اقتصاد و اقتصاد دانش بنیان به دور از آسیب، اقتصاد مقاومتی مبتنی بر علم و دانش توجه کرد و مهم‌تر از همه فرهنگ است که دشمن با همه امکانات به جنگ آن آمده است و قصد شکستن آن را دارد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در نقد صحیح و دلسوزانه، گفت: حمایت با نقد صحیح و دلسوزانه منافاتی ندارد اما تخریب و تضعیف صحیح نیست و امروز برای اینکه جایگاه خود را پیدا کنیم، علم، اقتصاد، فرهنگ، جمعیت، وحدت و همدلی مورد نیاز است که انشاالله همه مردم و نخبگان در تأمین این اهداف همراهی لازم را داشته باشند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۳
0
در دانشگاهي كه دعوت از يك سخنران از يك جناح سياسي باعث اعتراض گروه مقابل آن جناح ميشود برگزاري كرسي آزاد انديشي هرگز تحقق نخواهد يافت.همين شيوه فعلي كه همواره يك جناح خاص حاكميت داشته باشد و گروه مقابل به تحقير و تكفير آن بپردازد كفايت مي كند.