کد خبر: ۶۳۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۱۶ آذر ۱۳۹۳

وقتی کارلوس کی‌روش همه‌کاره فوتبال ایران است

اگر کارلوس کی‌روش در کشور دیگری بود این اجازه را داشت تا درخصوص مسئولان رده بالای ورزش آن کشور اظهار نظر کند؟
داستان فدراسیون فوتبال و کی‌روش و همچنین مشکلات مالی این فدراسیون این بار در آستانه جام ملت‌های آسیا تکرار می‌شود تا باز هم مانند جام جهانی انگشت اتهام مشکلات مالی فدراسیون همیشه بی‌پول فوتبال به سوی وزارت ورزش باشد. درست مانند روزهای قبل از جام جهانی، فدراسیون فوتبال آهنگ بی‌پولی را سر داده است و همه نگاه‌ها را به سمت وزارت ورزش برده است.
به گزارش شیرازه به نقل از نسیم؛ باز هم سناریوی همیشگی در فدراسیون فوتبال تکرار می‌شود اما این بار کی‌روش ندای بی پولی را سر می‌دهد تا این سرمربی همه کاره در فوتبال ما موفقیت در جام ملت‌ها را منوط به حمایت های مالی وزارت ورزش بداند.

در واکنش به این صحبت‌ها، سید نصرالله سجادی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان در خصوص اظهارات اخیر کی‌روش درمورد کسری بودجه و احتمال نتیجه نگرفتن در بازی‌های جام ملت‌های آسیا گفت: این مباحث پیش از بازی‌های جام جهانی توسط ایشان و مسئولان فدراسیون مطرح شد که آن زمان هم دیدیم تمام اردوهای آنها در زمان خود برگزار شد.

سجادی ادامه داد : من فکر می کنم آقای کی روش در این شرایط باید بیشتر درخصوص موضوعات فنی اظهار نظر کند و به جای کی‌روش مسئولان فدراسیون به مسائل بودجه ای بپردازند.
نصرالله سجادی با بیان اینکه جای تعجب است که به جای مسئولان فدراسیون فوتبال، سرمربی تیم ملی معترض است اظهار داشت: در خصوص این مسائل باید رئیس فدراسیون اظهار نظر کند نه سرمربی تیم ملی فوتبال. من توصیه می کنم اگر مشکل فنی وجود دارد آن را پای بودجه و اعتبار نگذارند. به نظرم فرافکنی نکنند مثل همین موضوع را هم زمان جام جهانی راه انداختند و جالب اینکه هم اردوی افریقای جنوبی هم اردوی اروپا و هم اردوی برزیل را رفتند وزارت به فدراسیون ها کمک می کند ولی وظیفه ندارد تمام هزینه های انها را تقبل کند.
معاون وزیر افزود : طبق قانون ما وظیفه نداریم همه بودجه را به فدراسیون بدهیم بلکه در قانون به صراحت کلمه کمک به فدراسیون ذکر شده است. این در حالی است که تا امروز تمامی فدراسیون ها 60 درصد از بودجه تخصصی خود را کسب کرده اند و تا پایان آذرماه 15 درصد دیگر را دریافت خواهند کرد. البته لازم است متذکر شوم بودجه تخصیصی بر اساس میزان فعالیت فدراسیون ها به آنها اختصاص یافته است.


بلافاصله بعد از مصاحبه سجادی، کی‌روش که ظاهرا فقط سرمربی تیم ملی است، موضع گیری خود را علیه وزارت ورزش اعلام کرد و در پاسخ به سوالات خبرنگاران در این خصوص گفت: برایم من سخت است که باید با دو رقیب مبارزه کنم. یک رقیب پیش رو شامل امارات، بحرین و قطر است که باید خودمان را برای مبارزه با آنها اماده کنیم و دیگری رقیبان داخلی هستند که باید با اینها هم بجنگیم.
کارلوس کی روش در پاسخ به  اظهار نظر سجادی معاون ورزش قهرمانی گفت: من حرف های آقای سجادی را ندیدم اما بگذارید یک مثال بزنم. زمانی که یک خلبان قصد پرواز دارد باید باک بنزین را چک کند. او بدون بنزین قادر به حرکت است؟ یا یک جراح وقتی می خواهد وارد اتاق عمل شود آیا برای او مهم است که وسایل جراحی داشته باشد یا نه. من صحبت های معاون وزیر را ندیدم اما باید این را بگویم که در زندگی سه راه برای مقابله وجود دارد؛ لبخند بزنیم، گریه کنیم و سکوت کنیم. من در این مورد سومی را ترجیح می دهم و سکوت می کنم به خاطر اینکه حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خوبی دارم و می دانم در گذشته و حال چه اتفاقاتی رخ داده و می دهد.

 

این نخستین باری نیست که سرمربی تیم ملی به خودش اجازه می دهد تا علیه مسئولان ورزش کشور صحبت کند و او یکبار هم در در واکنش به عدم تمدید قراردادش با مخاطب قرار دادن وزیر ورزش، بالاترین مسئول ورزش کشور گفته بود: چه می‌توانم بگویم. ما حتی به توافق نهایی هم رسیده بودیم. در فوتبال روز دنیا مربیان حرفه‌ای در رده ملی با فدراسیون فوتبال یک کشور قرارداد امضا می‌کنند نه با وزارت ورزش یا وزیر ورزش کشور فوق. این اصول در تمام دنیا رخ می‌دهد.
برخی دخالت‌های کی‌روش حتی با واکنش سردار کمالی همراه بود. کارلوس کی‌روش مصر است که شرایط طوری رقم بخورد تا مهرداد پولادی بتواند در جام ملت‌ها برای ایران بازی کند و همین مسئله باعث شد تا معاون اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح بگوید: بحث ما این است که آقای کی‌روش بعضی از بازیکنان را به خاطر بی انضباطی از تیم ملی کنار گذاشت.این همه افکار عمومی و رسانه ها فشارآوردند تا آن بازیکنان به تیم ملی دعوت شوند اما ایشان روی اصولی که داشتند ایستادند.مشکلی هم نیست، ایشان عقاید خودشان را دارند و به عنوان سرمربی تیم ملی مختار است این تصمیم را بگیرد. حالا ما می گوییم یک اتفاقی افتاده و بعضی از بازیکنان تخلف کرده اند.این جدا از دور زدن قانون بی احترامی به جامعه بوده است. بعضی از بازیکنان حتی به قانون تمکین نکردند و نیامدند خودشان را معرفی کنند. حالا این بازیکنان چطور باید در تیم ملی باشند؟ اگر آقای کی‌روش به این بازیکنان نیاز دارد آنها باید بخشیده شوند؟



حالا این سوال مطرح است که چطور در بحث تمدید قرارداد سرمربی تیم ملی، وزارت ورزش و وزیر ورزش هیچ نقشی نباید داشته باشند اما تامین بودجه این فدراسیون با همین وزارتخانه است؟ آیا جز این است که بودجه فدراسیون فوتبال برای برگزاری اردوهای آمادگی پیش از جام جهانی برزیل توسط وزارت ورزش تامین شد؟

 آقای کی‌روش آیا شما اگر در کشور دیگری بودید این اجازه را داشتید که در خصوص مسئولان رده بالای ورزش آن کشور اظهار نظر کنید؟ آیا فدراسیون فوتبال پاسخگویی به سخنان مسئولان ورزش کشور را نیز در کنار سایر اختیاراتشان به شما تفیذ کرده‌اند؟
در اینجا باید نکته ای را نیز به فدراسیون فوتبال یادآور شد. آقای کفاشیان شما که معتقدید هر گونه اظهار نظری از سوی وزارت ورزش دخالت در کار این فدراسیون محسوب می‌شود و مدام اساسنامه خود را به رخ همه می‌کشید، بر اساس همان اساسنامه نباید بودجه خود را خودتان تامین کنید؟ آیا پول وزارت ورزش گل است و اظهار نظرهایشان خار؟

آیا وقت آن نرسیده که جایگاه افراد را در ورزش کشورمان به آقای کی روش یادآوری کنید؟ و آیا پاسخگویی به مسئولان ورزش از سوی سرمربی خود را جایز می‌دانید؟
ما در این مدت مربیان خارجی درجه اول در ورزشمان کم نداشتیم و امثال بچیروویچ، ولاسکو و کواچ نیز مدت‌ها در ورزش ما حضور داشتند که از قضا فدراسیون‌های آنها نیز در بحث تامین بودجه با مشکل رو به رو بودند اما آیا آنها مسقیما در این مسئله ورود کردند؟ آیا تا به حال از زبان مربیان خارجی سایر رشته ها شنیده‌ایم که علیه مسئولان ورزش کشور صحبت کنند یا به خودشان اجازه بدهند خارج از چارچوب مسایل فنی اظهار نظر کنند؟
با این شرایط تنها چیزی که نمود پیدا می‌کند باز هم همان تسلط همیشگی کی‌روش بر فوتبال ما است تا انجا که وی خود را در جایگاه رئیس فدراسیون قرار می‌دهد و پاسخ اظهار نطرهای مسئولان ورزش ایران را نیز می‌دهد، البته رفتار کی‌روش آنچنان غیرحرفه‌ای بود که کفاشیان را ناچار کرد که از سرمربی تیمش بخواهد تا در خصوص مسائل فنی صحبت کند.
نظرات بینندگان