کد خبر: ۶۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۳

چرا بودجه عمرانی سال 94 افزایش یافته؟

در حالی که افزایش اعتبارات عمرانی به 47 هزار میلیارد تومان یکی از نقاط قوت لایحه بودجه سال آینده از نگاه دولتی‌ها عنوان می‌شود، بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد این رقم محقق نخواهد شد.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، در صورت کاهش قیمت نفت به 60 دلار (12 دلار کمتر از پیش‌بینی دولت)، حداکثر منابع در دسترس برای طرح‌های عمرانی در سال آینده حدود 12 هزار میلیارد تومان خواهد بود، که یک چهارم رقم درج‌شده در لایحه بودجه سال 1394 (47 هزار میلیارد تومان) است.

این در حالی است که اعتبارات طرح‌های عمرانی در لایحه بودجه سال آینده نسبت به رقم سال جاری 16 درصد و نسبت به پیش‌بینی عملکرد 100 درصد افزایش داشته است.

در قانون بودجه امسال هم بیش از 41 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی درج شده بود، اما مطابق پیش‌بینی‌ها به علت کسری بودجه دولت، حدود نیمی از این رقم تخصیص خواهد یافت.

بر اساس این گزارش دولت با افزایش اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه چه اهدافی را دنبال می کند؛ مثلا می‌خواهد اهتمام خود به گسترش فعالیت‌های عمرانی و آبادانی کشور را نشان دهد، در حالی که خودش هم می‌داند چنین اعتباری را نخواهد توانست تخصیص دهد.

در همین ارتباط مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته است: «در حالی که ظرفیت منابع بودجه‌ای قابل اختصاص به طرح‌های عمرانی، محدود و در چند سال اخیر افزایشی نداشته است، معمولا در لوایح بودجه با افزایش غیر واقعی اعتبارات طرح‌های عمرانی، عملا دو هدف دنبال می‌شود:

1- فراهم کردن امکان توافق با دستگاه‌های اجرایی در مرحله تهیه بودجه و نمایندگان در فرآیند بررسی و رای به بودجه.

2- نشان دادن اهتمام دولت در گسترش فعالیت‌های عمرانی و آبادنی کشور.»

طبق تجارب سال‌های گذشته، معمولا به دلیل آن که دولت با کسری بودجه مواجه است، بخش اعظم اعتبارات طرح‌های عمرانی را تخصیص نمی‌دهد نا کسری‌های خود را جبران کند. بنابراین در عمل و در پایان سال، دو اتفاق مهم می‌افتد:

1- بسیاری از طرح‌های وعده‌ داده شده به دلیل کمبود منابع و عدم تحقق پیش‌بینی‌های درآمدی اجرایی نخواهد شد.


2- طرح‌هایی با اعتبار ناکافی شروع می‌شود و به دلیل کمبود اعتبار در طول سال‌های بعد بر حجم طرح‌های نیمه‌تمام افزوده می‌شود.


مرکز پژوهش‌های مجلس: اغراض سیاسی در پشت پرده افزایش صوری بودجه عمرانی قرار دارد

عملکرد نیمه اول امسال هم نشان می‌دهد دولت فقط نصف بودجه مصوب عمرانی را تخصیص داده است.

کل بودجه عمرانی سال جاری 41 هزار میلیارد تومان است که سهم نیمه اول سال آن 20 هزار و 500 میلیارد تومان می‌شود. اما گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد فقط 11 هزار و 154 میلیارد تومان بودجه عمرانی در نیمه اول امسال تخصیص داده شده که تقریبا نیمی از بودجه مصوب است. با توجه به این که در فصول پاییز و زمستان، به علت سرمای هوا، فعالیت‌های عمرانی کاهش می‌یابد، این رقم در نیمه دوم سال، کمتر هم خواهد شد.
نظرات بینندگان