کد خبر: ۶۴۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۳
تصمیم خلاف قانون رییس دولت

دولت باز هم درباره فضای مجازی به خاکی زد!

شورایعالی فضای مجازی نهادی فراقوه‌ای است و ریاست رییس جمهور بر آن٬ باعث نمی‌شود که آن را زیر مجموعه دولت بدانیم.
امروز خبرگزاری‌ها به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان خبر از عضویت وزیر ورزش و جوانان در شورای‌عالی فضای مجازی دادند. در این خبر آمده است: «دکتر نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه به دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، موافقت دکتر حسن روحانی را با عضویت وزیر ورزش و جوانان در این شورا اعلام کرد.»

به گزارش شیرازه به نقل از تریبون مستضعفین؛ این خبر تعجب بسیاری را به دنبال داشت و از رییس دولتی که خود را حقوقدان می‌داند عجیب است که از مقدمات علم حقوق و حقوق اداری بی‌اطلاع باشد و چنین خطایی انجام داده باشد:

۱- شورای‌عالی فضای مجازی نهادی فراقوه‌ای است و ریاست رییس جمهور بر آن٬ باعث نمی‌شود که آن را زیر مجموعه دولت بدانیم. همانطور که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز چنین است و همانطور که شورایعالی امنیت ملی چنین جایگاهی دارد.

۲- رویه سابق نیز بر این بوده است که سایر اعضای این شورا با حکم رهبر معظم انقلاب منصوب شوند. علاوه بر اعضایی که در زمان تاسیس عضو این شورا شده‌اند، رهبر انقلاب تا کنون دادستان کل کشور٬ دکتر اخوان و مهندس تقی‌پور را به عضویت در این شورا منصوب کرده است که این بیانگر آن است که این رویه‌ای پذیرفته شده است.

۳- سمت عضویت در شورایعالی فضای مجازی، قائم به فرد است و غیر قابل انتقال و رییس این شورا نیز در مقام تصمیم‌گیری تنها یک عضو از شورا و مجری تصمیمات آنهاست و نمی‌تواند بر اساس علایق شخصی تصمیم بگیرد و قاعده وضع کند.

به نظر می‌رسد تعطیلی جلسات این شورا، عدم تامین بودجه و امکانات برای مرکز ملی فضای مجازی، احیای شوراهای موازی با شورای‌عالی، عدم طرح موضوعات اساسی فضای مجازی در دستور کار جلسات و اقدام اخیر رییس دولت را باید مجموعه اقداماتی دانست که اولا استقلال این شورای‌عالی و ثانیا جایگاه فراقوه‌ای آن و نهایتا ضرورت وجود آن را از بین ببرد.

کاش دولت به جای این رفتار عجیب و خلاف قانون، کمی برای حل مشکلات فضای مجازی تلاش می‌کرد و به جای اخته‌کردن شورای‌عالی فضای مجازی٬ مسائل اساسی و دغدغه‌های جدی مردم در این عرصه را پیگیری می‌کردند.

نظرات بینندگان