راهی برای خلاصی از پیامک های تبلیغاتی
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از دریافت تنها ۱۵۰ شکایت از این پیامکها در ماه به سامانه رسیدگی به شکایات ۱۹۵ خبر داد.
به گزارش شیرازه، به نقل از ایکنا، روزانه بالغ بر ۲۰ میلیون SMS تبلیغاتی به مشترکان تلفن
همراه ارسال میشود که اغلب آنها نیز مورد نیاز مخاطبان نیست و کاربران
موبایل در اغلب مواقع از دریافت این پیامکها شکایت دارند.
براساس آمارهایی که از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات منتشر شده مشترکان موبایل در بازه زمانی شش ماهه دوم سال ۹۲ بالغ بر ۱۴ هزار مورد شکایت از پیامکهای انبوه و تبلیغاتی به این مرکز ارائه کردهاند؛ در همین حال وزارت ارتباطات نیز آمار شکایت به سامانه ۱۹۵ را روزانه حدود ۴۰۰ مورد اعلام میکند که تنها بخش ناچیزی از آن مربوط به پیامکهای انبوه و تبلیغاتی است.
بهرغم این آمار، معضل پیامکهای تبلیغاتی و مزاحمتهایی که از طرف این پیامکها برای بیش از ۷۰ میلیون مشترک موبایل ایجاد میشود بر کسی پوشیده نیست به نحوی که شورایعالی فضای مجازی موضوع دو جلسه آخر خود را به ساماندهی این معضل اجتماعی در فضای مجازی اختصاص داده است.
تشکیل کارگروه پایش محتوای پیامک انبوه
اواخر هفته گذشته سیاستهای ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و انبوه در شبکههای ارتباطی در جلسه شورای عالی مجازی بررسی و بخشهایی از آن تصویب شد و براین اساس مصوب شد که هر گونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده پیامکی باید با رعایت قوانین و مقررات کشور و عدم مغایرت با ارزشهای ایرانی – اسلامی باشد.
همچنین مقرر شد به منظور پایش محتوا، کارگروهی با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وعضویت نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور، دادگستری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی، نماینده دادستانی و مرکز ملی فضای مجازی، تشکیل شده و گزارش عملکرد آن هر ۶ ماه به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی ارائه شود.
این درحالی است که براساس اعلام مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد بیشترین شکایتی که از پیامکهای تبلیغاتی به این مرکز میشود مربوط به پیامکهای جعلی مسابقهای و تبلیغات محصولات بهداشتی بوده است؛ این پیامکها به صورت دروغی به فرد میگوید شما برنده مسابقه شدهاید و فرد را به فرستادن پول، شارژ تلفن همراه و حتی شماره حساب بانکی ترغیب میکند، اما در نهایت فرد متوجه میشود که نه مسابقهای در جریان بوده و نه در مسابقه برنده شده است؛ در مورد دریافت پیامکهای تبلیغاتی محصولات بهداشتی نیز باید گفت که اغلب این محصولات بدون تاییدیه وزارت بهداشت هستند؛ در همین حال ترویج عقاید و ادیان دروغین و پیامکهای نادرست بانکی و پیامکهای طالعبینی، تشویق به خروج سرمایهها و پیامکهای تبلیغاتی در زمینه وام، نیز در ردیف شکایت مشترکان موبایل از پیامکهای انبوه قرار دارند.
لغو پیامکهای تبلیغاتی بدون اختلال است
غلامرضا داداش زاده، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد موضوع پیامکهای تبلیغاتی و نحوه لغو دریافت این پیامکها اظهار داشت: سامانههای ارسال پیامک انبوه که از سوی اپراتورهای موبایل راهاندازی شدهاند حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت به تقاضای مشترکان برای لغو و یا فعالسازی سرویس پیامکهای تبلیغاتی پاسخ میدهند و دراین باره رگولاتوری در مقاطع مختلف این سیستمها را بررسی کرده و نتیجه آن نیز نشان میدهد که اپراتورها در این بخش وظایف خود را به خوبی انجام میدهند.
وی با بیان اینکه هماکنون سامانههای مستقر در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وضعیت مشترکان موبایل را در خصوص پیامکهای تبلیغاتی مانیتور میکند، اظهار داشت: با مراجعه به سامانه ۱۹۵ نیز گزارش عمدهای درباره نارضایتی مشترکان از نحوه لغو پیامکهای تبلیغاتی اعلام نشده است.
داداشزاده با اشاره به اینکه پیامکهای انبوه در دستههای مختلف طبقهبندی میشوند و نباید تمامی آنها پیامکهای تبلیغاتی ناخواسته اطلاق شود، خاطرنشان کرد: در اغلب موارد افراد پس از مراجعه به مراکز عمومی، رفاهی و خرید، تلفن همراه خود را در اختیار سرویسدهندگان این مجموعهها قرار میدهند و این مراکز، شماره افراد را در پایگاه داده خود ثبت کرده و اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی میکند. در این موارد مشترکان موبایل باید با مراجعه به مرکز مربوطه نسبت به قطع این سرویس اقدام کنند و به این موضوع توجه داشته باشند که شماره خود را در اختیار این مراکز قرار ندهند. چرا که ارائه شماره به نوعی دادن مجوز به این مراکز برای ارسال پیامکهای تبلیغاتی است و در این مورد تقصیری متوجه اپراتورها نخواهد بود.
معاون رگولاتوری با اشاره به پیامکهای انبوه که از سوی شرکتهای طرف قرارداد اپراتورهای موبایل ارسال میشود، گفت: در این موارد، امکان لغو و یا فعالسازی سرویس با ارسال شماره ۱ و ۲ در سامانه پیامکی اپراتورها ممکن است و بررسیهای صورت گرفته نیز نشان میدهد که این سرویس از سوی اپراتورها بدون اختلال در حال کار است.
حمایت اپراتورهای موبایل از تبلیغات مجموعهها
داداشزاده با اشاره به مواردی که اپراتورهای موبایل، خود اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی کرده و از مجموعهای حمایت میکنند افزود: در این زمینه نیز مشترکان میتوانند تقاضای لغو سرویس را از اپراتور مربوطه داشته باشند و اپراتورها موظف به لغو این سرویس در صورت درخواست مشترک هستند و ملزم به اطلاعرسانی در مورد نحوه لغو این سرویس خواهند بود.
وی با بیان اینکه در برخی موارد پیامکهای ارزش افزوده نیز به عنوان پیامکهای تبلیغاتی تلقی میشود، تصریح کرد: پیامکهای ارزش افزوده با ارسال کد از سوی مشترک فعال میشوند و هزینه دارند و با پیامکهای تبلیغاتی متفاوت هستند که این پیامکها برای لغو شدن نیز به ارسال کد از سوی مشترک نیاز دارند و در این زمینه اپراتورهای موبایل باید مسئولیت رسیدگی و پاسخگویی به این موارد را داشته باشند.
احراز هویت شرکتهایی که پیامک تبلیغاتی ارسال میکنند
این مقام مسئول با تاکید براینکه در این مورد، مشاهده میشود که در برخی موارد، پاسخ به تقاضای لغو سرویس از سوی مشترک با تعلل همراه است، خاطرنشان کرد: در این زمینه به اپراتورها اخطار دادهایم که این موضوع را بررسی کنند. براین اساس اپراتورها ملزم به احراز هویت شرکتهایی که پیامکهای ارزش افزوده از جمله پیامک مسابقات و سرگرمی و آموزش ارائه میدهند، شدهاند.
وی افزود: در صورتیکه موارد زیادی از سوی مردم در مورد این سرویسها گزارش شود اپراتور ملزم به قطع سرویس این شرکتها خواهد بود و باید قراردادشان با اپراتورمورد تجدید نظر واقع شود.
داداشزاده با اشاره به سامانه ثبت شکایات ۱۹۵ گفت: براساس آخرین بررسیها، ماهانه حدود حداکثر ۱۵۰ و حداقل ۶۵ شکایت در مورد پیامکهای تبلیغاتی به رگولاتوری اعلام میشود که مورد بررسی قرار میگیرد.
دریافت پیامک رایگان به ازای پیامکهای تبلیغاتی
این مقام مسئول در عین حال از اجرای طرح ارائه مشوقهای ترغیبی برای دریافت پیامکهای تبلیغاتی توسط اپراتورهای موبایل خبر داد و گفت: در این طرح که پیشنهاد آن از سوی اپراتورها به رگولاتوری ارائه شده است اپراتورها میتوانند به ازای پیامکهای تبلیغاتی که توسط مشترک دریافت میشود گزینههای تشویقی همچون ارائه پیامکهای رایگان پیشنهاد دهند.
راه حلهای خلاصی از مزاحمتهای پیامکی
چنانچه شما مشترک اپراتور همراه اول باشید میتوانید با ارسال عدد ۱ به شماره پیامک ۸۹۹۹ پیامکهای تبلیغاتی را لغو کنید و با ارسال عدد ۲ به همان شماره پیامک ۸۹۹۹ میتوانید در صورت تمایل دریافت پیامک تبلیعاتی را فعال کنید. در این رابطه میتوان از شمارهگیری کد دستوری *۸۹۹۹# هم بهره گرفت.
در همین حال برای ثبت درخواست عدم دریافت پیامکهای تبلیغاتی، مشترکان همراه اول میتوانند با شماره تلفن ۹۹۹۰ نیز تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با اپراتور، درخواست خود را دراین باره ارائه دهند.
همچنین اگر شما مشترک ایرانسلی هستید برای ثبت درخواست عدم دریافت پیامکهای تبلیغاتی میتوانید عدد ۲ را به شماره ۵۰۰۵ ارسال کنید و یا میتوانید از طریق خط ایرانسل خود با شماره ۷۰۰ تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با اپراتور درخواست خود را برای لغو این سرویس اعلام کنید.
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال سامانه ۱۰۰۰۱۳۱۴ را برای مشترکان موبایل در نظر گرفته تا در صورتی که از دریافت پیامکها شکایت دارند و یا اینکه خواستار لغو این سرویس هستند به این سامانه پیامک بزنند. در این روش در صورتیکه از دریافت یک پیامک خاص نیز شاکی هستید میتوانید متن پیامک و شماره ارسالکننده پیامک را به شماره سامانه شکایات مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد ارسال کنید.
سازمان تنطیم مقررات ارتباطات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز سامانه رسیدگی به شکایت مربوط به پیامکهای ناخواسته تبلیغاتی خود را به صورت اینترنتی راهاندازی کرده و مشترکان میتوانند درخواست خود را در این باره از طریق نشانی اینترنتی WWW.CRA.IR دنبال کنند و یا با سامانه تلفنی ۱۹۵ تماس بگیرند.
براساس آمارهایی که از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات منتشر شده مشترکان موبایل در بازه زمانی شش ماهه دوم سال ۹۲ بالغ بر ۱۴ هزار مورد شکایت از پیامکهای انبوه و تبلیغاتی به این مرکز ارائه کردهاند؛ در همین حال وزارت ارتباطات نیز آمار شکایت به سامانه ۱۹۵ را روزانه حدود ۴۰۰ مورد اعلام میکند که تنها بخش ناچیزی از آن مربوط به پیامکهای انبوه و تبلیغاتی است.
بهرغم این آمار، معضل پیامکهای تبلیغاتی و مزاحمتهایی که از طرف این پیامکها برای بیش از ۷۰ میلیون مشترک موبایل ایجاد میشود بر کسی پوشیده نیست به نحوی که شورایعالی فضای مجازی موضوع دو جلسه آخر خود را به ساماندهی این معضل اجتماعی در فضای مجازی اختصاص داده است.
تشکیل کارگروه پایش محتوای پیامک انبوه
اواخر هفته گذشته سیاستهای ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و انبوه در شبکههای ارتباطی در جلسه شورای عالی مجازی بررسی و بخشهایی از آن تصویب شد و براین اساس مصوب شد که هر گونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده پیامکی باید با رعایت قوانین و مقررات کشور و عدم مغایرت با ارزشهای ایرانی – اسلامی باشد.
همچنین مقرر شد به منظور پایش محتوا، کارگروهی با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وعضویت نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور، دادگستری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی، نماینده دادستانی و مرکز ملی فضای مجازی، تشکیل شده و گزارش عملکرد آن هر ۶ ماه به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی ارائه شود.
این درحالی است که براساس اعلام مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد بیشترین شکایتی که از پیامکهای تبلیغاتی به این مرکز میشود مربوط به پیامکهای جعلی مسابقهای و تبلیغات محصولات بهداشتی بوده است؛ این پیامکها به صورت دروغی به فرد میگوید شما برنده مسابقه شدهاید و فرد را به فرستادن پول، شارژ تلفن همراه و حتی شماره حساب بانکی ترغیب میکند، اما در نهایت فرد متوجه میشود که نه مسابقهای در جریان بوده و نه در مسابقه برنده شده است؛ در مورد دریافت پیامکهای تبلیغاتی محصولات بهداشتی نیز باید گفت که اغلب این محصولات بدون تاییدیه وزارت بهداشت هستند؛ در همین حال ترویج عقاید و ادیان دروغین و پیامکهای نادرست بانکی و پیامکهای طالعبینی، تشویق به خروج سرمایهها و پیامکهای تبلیغاتی در زمینه وام، نیز در ردیف شکایت مشترکان موبایل از پیامکهای انبوه قرار دارند.
لغو پیامکهای تبلیغاتی بدون اختلال است
غلامرضا داداش زاده، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد موضوع پیامکهای تبلیغاتی و نحوه لغو دریافت این پیامکها اظهار داشت: سامانههای ارسال پیامک انبوه که از سوی اپراتورهای موبایل راهاندازی شدهاند حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت به تقاضای مشترکان برای لغو و یا فعالسازی سرویس پیامکهای تبلیغاتی پاسخ میدهند و دراین باره رگولاتوری در مقاطع مختلف این سیستمها را بررسی کرده و نتیجه آن نیز نشان میدهد که اپراتورها در این بخش وظایف خود را به خوبی انجام میدهند.
وی با بیان اینکه هماکنون سامانههای مستقر در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وضعیت مشترکان موبایل را در خصوص پیامکهای تبلیغاتی مانیتور میکند، اظهار داشت: با مراجعه به سامانه ۱۹۵ نیز گزارش عمدهای درباره نارضایتی مشترکان از نحوه لغو پیامکهای تبلیغاتی اعلام نشده است.
داداشزاده با اشاره به اینکه پیامکهای انبوه در دستههای مختلف طبقهبندی میشوند و نباید تمامی آنها پیامکهای تبلیغاتی ناخواسته اطلاق شود، خاطرنشان کرد: در اغلب موارد افراد پس از مراجعه به مراکز عمومی، رفاهی و خرید، تلفن همراه خود را در اختیار سرویسدهندگان این مجموعهها قرار میدهند و این مراکز، شماره افراد را در پایگاه داده خود ثبت کرده و اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی میکند. در این موارد مشترکان موبایل باید با مراجعه به مرکز مربوطه نسبت به قطع این سرویس اقدام کنند و به این موضوع توجه داشته باشند که شماره خود را در اختیار این مراکز قرار ندهند. چرا که ارائه شماره به نوعی دادن مجوز به این مراکز برای ارسال پیامکهای تبلیغاتی است و در این مورد تقصیری متوجه اپراتورها نخواهد بود.
معاون رگولاتوری با اشاره به پیامکهای انبوه که از سوی شرکتهای طرف قرارداد اپراتورهای موبایل ارسال میشود، گفت: در این موارد، امکان لغو و یا فعالسازی سرویس با ارسال شماره ۱ و ۲ در سامانه پیامکی اپراتورها ممکن است و بررسیهای صورت گرفته نیز نشان میدهد که این سرویس از سوی اپراتورها بدون اختلال در حال کار است.
حمایت اپراتورهای موبایل از تبلیغات مجموعهها
داداشزاده با اشاره به مواردی که اپراتورهای موبایل، خود اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی کرده و از مجموعهای حمایت میکنند افزود: در این زمینه نیز مشترکان میتوانند تقاضای لغو سرویس را از اپراتور مربوطه داشته باشند و اپراتورها موظف به لغو این سرویس در صورت درخواست مشترک هستند و ملزم به اطلاعرسانی در مورد نحوه لغو این سرویس خواهند بود.
وی با بیان اینکه در برخی موارد پیامکهای ارزش افزوده نیز به عنوان پیامکهای تبلیغاتی تلقی میشود، تصریح کرد: پیامکهای ارزش افزوده با ارسال کد از سوی مشترک فعال میشوند و هزینه دارند و با پیامکهای تبلیغاتی متفاوت هستند که این پیامکها برای لغو شدن نیز به ارسال کد از سوی مشترک نیاز دارند و در این زمینه اپراتورهای موبایل باید مسئولیت رسیدگی و پاسخگویی به این موارد را داشته باشند.
احراز هویت شرکتهایی که پیامک تبلیغاتی ارسال میکنند
این مقام مسئول با تاکید براینکه در این مورد، مشاهده میشود که در برخی موارد، پاسخ به تقاضای لغو سرویس از سوی مشترک با تعلل همراه است، خاطرنشان کرد: در این زمینه به اپراتورها اخطار دادهایم که این موضوع را بررسی کنند. براین اساس اپراتورها ملزم به احراز هویت شرکتهایی که پیامکهای ارزش افزوده از جمله پیامک مسابقات و سرگرمی و آموزش ارائه میدهند، شدهاند.
وی افزود: در صورتیکه موارد زیادی از سوی مردم در مورد این سرویسها گزارش شود اپراتور ملزم به قطع سرویس این شرکتها خواهد بود و باید قراردادشان با اپراتورمورد تجدید نظر واقع شود.
داداشزاده با اشاره به سامانه ثبت شکایات ۱۹۵ گفت: براساس آخرین بررسیها، ماهانه حدود حداکثر ۱۵۰ و حداقل ۶۵ شکایت در مورد پیامکهای تبلیغاتی به رگولاتوری اعلام میشود که مورد بررسی قرار میگیرد.
دریافت پیامک رایگان به ازای پیامکهای تبلیغاتی
این مقام مسئول در عین حال از اجرای طرح ارائه مشوقهای ترغیبی برای دریافت پیامکهای تبلیغاتی توسط اپراتورهای موبایل خبر داد و گفت: در این طرح که پیشنهاد آن از سوی اپراتورها به رگولاتوری ارائه شده است اپراتورها میتوانند به ازای پیامکهای تبلیغاتی که توسط مشترک دریافت میشود گزینههای تشویقی همچون ارائه پیامکهای رایگان پیشنهاد دهند.
راه حلهای خلاصی از مزاحمتهای پیامکی
چنانچه شما مشترک اپراتور همراه اول باشید میتوانید با ارسال عدد ۱ به شماره پیامک ۸۹۹۹ پیامکهای تبلیغاتی را لغو کنید و با ارسال عدد ۲ به همان شماره پیامک ۸۹۹۹ میتوانید در صورت تمایل دریافت پیامک تبلیعاتی را فعال کنید. در این رابطه میتوان از شمارهگیری کد دستوری *۸۹۹۹# هم بهره گرفت.
در همین حال برای ثبت درخواست عدم دریافت پیامکهای تبلیغاتی، مشترکان همراه اول میتوانند با شماره تلفن ۹۹۹۰ نیز تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با اپراتور، درخواست خود را دراین باره ارائه دهند.
همچنین اگر شما مشترک ایرانسلی هستید برای ثبت درخواست عدم دریافت پیامکهای تبلیغاتی میتوانید عدد ۲ را به شماره ۵۰۰۵ ارسال کنید و یا میتوانید از طریق خط ایرانسل خود با شماره ۷۰۰ تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با اپراتور درخواست خود را برای لغو این سرویس اعلام کنید.
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال سامانه ۱۰۰۰۱۳۱۴ را برای مشترکان موبایل در نظر گرفته تا در صورتی که از دریافت پیامکها شکایت دارند و یا اینکه خواستار لغو این سرویس هستند به این سامانه پیامک بزنند. در این روش در صورتیکه از دریافت یک پیامک خاص نیز شاکی هستید میتوانید متن پیامک و شماره ارسالکننده پیامک را به شماره سامانه شکایات مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد ارسال کنید.
سازمان تنطیم مقررات ارتباطات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز سامانه رسیدگی به شکایت مربوط به پیامکهای ناخواسته تبلیغاتی خود را به صورت اینترنتی راهاندازی کرده و مشترکان میتوانند درخواست خود را در این باره از طریق نشانی اینترنتی WWW.CRA.IR دنبال کنند و یا با سامانه تلفنی ۱۹۵ تماس بگیرند.
نظرات بینندگان