کد خبر: ۶۷۳۹۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
رئیس دانشگاه شیراز:

شورای تامین دوبار نامه زد دانشگاه نپذیرفت/ دانشگاه مجوز داده وظیفه دیگری ندارد!

اگر دانشگاه مجوز داد دلیلی ندارد شواری تامین بگوید به صلاح نیست!
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، رئیس دانشگاه شیراز ضمن اذعان به اینکه شورای تامین دوبار برای دانشگاه شیراز نامه نوشت و به ما توصیه کرد که به صلاح نیست سخنرانی علی مطهری در این دانشگاه برگزار شود و ما هم پاسخ نامه آن‌ها را دادیم، گفت: دانشگاه وظایف و تکالیف مشخصی دارد؛ شورای هیات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی سخنرانی را مصوب کرد و اگر قرار باشد سخنرانی لغو شود، باید خود شورا این تصمیم را بگیرد.

مجید ارشاد در حاشیه جلسه شورای اداری استان فارس در جمع خبرنگاران توضیح داد: نامه شورای تامین در شورای نظارت دانشگاه مطرح شد اما دانشگاه نظر شورای تامین را تایید نکرد و تصمیم گرفت سخنرانی برگزار شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا دانشگاه شیراز به توصیه شورای تامین عمل نکرد، گفت: دانشجویانی که باعث شدند همه ما سرکار بیاییم، توقعاتی در سطح دولت، استان و دانشگاه دارند و همه با رای همین دانشجویان بر سرکار آمده‌ایم و نمی‌شود هروقت توقعات منطقی دارند، آن تقاضای منطقی را نادیده بگیریم چون باعث نارضایتی آن‌ها می‌شود.

ارشاد در پاسخ به سوال دیگری که دلایل شورای تامین برای عدم برگزاری سخنرانی مطهری چه بود، اظهار کرد: دلایل شورای تامین این بود که ممکن است اعتراضات برخی افراد و دانشجویان نسبت به آقای مطهری مطرح شود و این به صلاح نیست.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه برای سخنرانی مطهری به استانداری نامه زده و خواستار تامین امنیت وی در خارج از دانشگاه شدیم، گفت: ما در داخل دانشگاه خودمان امنیت را تامین می‌کردیم اما متاسفانه به ما می‌گویند به صلاح نیست؛ اینگونه نمی‌شود که براساس قانون هیات نظارت مجوز بدهد و بلافاصله شورای تامین بگوید به صلاح نیست؛ وظیفه شورای تامین، تامین امنیت است نه اینکه در کار دانشگاه دخالت کند و بگوید این کار را بکنید و این کار را نکنید.

ارشاد با بیان اینکه با پاک کردن صورت مساله، مشکل حل نمی‌‌شود، گفت: اینکه می‌گویند برنامه برگزار نکنید شاید حادثه‌ای رخ دهد مثل این است که پلیس اعلام کند هیچ ماشینی در این شهر نیاید برای اینکه تصادف می‌شود؛ بله ممکن است تصادف شود ولی وظیفه پلیس است که بررسی کند.

وی اظهار کرد: کشور قانون دارد و هرکسی در هرجایی سخنرانی کرد که خلاف مسائل، مقررات و قانون بود، باید طبق قانون با او برخورد شود اما دلیلی ندارد که به تصور اینکه ممکن است ایشان حرف‌های مشکل‌دار بزند، جلوی سخنرانی او را بگیریم.

این مقام دانشگاهی با بیان اینکه تشکل‌های دانشگاه از طیف‌های مختلف با افکار و سلیقه‌های متفاوت است و این طبیعی می‌باشد و باهم فعالیت می‌کنند، گفت: از جناح اصولگرا حدود 6 تشکل داریم که مرتب تقاضای اجرای برنامه دارند و با آرامش کامل برنامه برگزار می‌کنند و فقط یک تشکل اصلاح‌طلب داریم که از استانداری مرتب نامه می‌نویسند مبنی بر اینکه شورای تامین با برنامه‌ این تشکل مخالف است.

ارشاد با طرح این سوال که آیا واقعا ما اینقدر ضعیف هستیم که یک نماینده مجلس به شیراز می‌آید و نمی‌توانیم امنیتش را تامین کنیم، افزود: این سوال که چرا در استان تامین امنیت نشد را باید خود خبرنگاران از مسئولین امنیتی بپرسند و در شورای اداری هم باید اعلام کنند که تاسف بخوریم از اینکه فردی وارد این شهر شده و ما نتوانستیم امنیتش را تامین کنیم.

رئیس دانشگاه شیراز در پاسخ به خبرنگاری که گفت از یک روز قبل در فضای اجتماعی مردم را دعوت به اعتراض علیه مطهری می‌کردند، گفت: پس همه مسئولین از ماجرا خبر داشته‌اند! حالا سوال این است که چرا برای تامین امنیت کاری نکرده‌اند!

ارشاد در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه چرا حتی دعوت‌کنندگان به استقبال مطهری نرفتند، گفت: وقتی هیات نظارت دانشگاه به تشکلی مجوز می‌دهد که برنامه‌ای را برگزار کنند، در واقع دانشگاه کار دیگری نمی‌کند و خود مسئولین تشکل‌ها موظف هستند که میهمان را استقبال و بدرقه کنند که اگر تشکل‌ دعوت کننده به استقبال نرفته به آنان انتقاد وارد است نه به دانشگاه. دانشگاه فقط مجوز داده که برگزاری بلامانع است و وظیفه دیگری ندارد.

وی در عین حال با تصریح اینکه 18 اسفند که قرار بود در علی مطهری در دانشگاه شیراز سخنرانی کند، همان روز در تهران بودم و برای هاشمی، معاون فرهنگی وزیر علوم مساله را شرح دادیم، متذکر شد: دکتر هاشمی گفت دانشگاه شیراز درست عمل کرده و با تماس با مسئولان استان خواستار تامین امنیت دکتر مطهری را از محل فرودگاه تا دانشگاه شدند و تا آنجا که من اطلاع‌دارم مورد موافقت دوستان در استانداری واقع شد اما بعد اعلام کردند که آقای مطهری در کلانتری حضور دارد و نتوانستند وی را به دانشگاه منتقل کنند.

رئیس دانشگاه شیراز تاکید کرد: همه باید به قانون احترام بگذاریم و وقتی دانشگاه مجوزی را صادر می‌کند یعنی یک مجوز قانونی داده و همه تشکل‌ها و دانشجویان باید به قوانین احترام بگذارند که بتوان برنامه‌های متنوع اجرا کرد.

ارشاد فعالیت تشکل‌هایی با طیف فکری متفاوت را یک نمونه از عمل اعتدالی دانست و افزود: اینکه یک تشکل مانع فعالیت و اجرای برنامه تشکل دیگر شود آیا این در واقع تمامیت خواهی نیست؟

وی ضمن تاکید بر اینکه باید همه ما به قانون احترام بگذاریم در عین حال گفت: اگر مجوزی از طریق دانشگاه صادر شده دلیلی ندارد در شواری تامین تصویب کنیم که این صلاح نیست و آن صلاح هست.

رئیس دانشگاه شیراز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توصیه شورای تامین لازم‌الاجرا است، اظهار کرد: شورای تامین وقتی توصیه می‌کنند یعنی پیشنهاد می‌کنند، دانشگاه پیشنهادشان را بررسی می‌کند و می‌تواند آن را بپذیرد یا رد کند.

ارشاد در پاسخ به این سوال که ملاک هیات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی برای صدور مجوز چیست، گفت: هیات نظارت براساس قوانین از نهادهای ذیربط استعلام می‌کند و یکی از ملاک‌های تاثیرگذار نیز سابقه افراد است که بعد از بحث و بررسی برای فردی که خلاف مصالح کشور عمل کرده، ممنوع‌السخنرانی باشد، جرمی مرتکب و حکم و مشکل قانونی داشته باشد، مجوز صادر نمی‌کند ضمن اینکه ملاک ما استعلام از نهادهای رسمی کشور است.

وی با تاکید دوباره بر اینکه در اختیارات هیات نظارت دانشگاه است که مجوز بدهد یا ندهد، خاطرنشان کرد: اگر شورای تامین یا هر نهاد بالادستی دیگری صراحتا بگویند که نباید برگزار شود و دستور باشد، بحث دیگری است ولی وقتی توصیه کردند که صلاح نیست؛ ممکن است هیات نظارت دانشگاه این توصیه را قبول کند یا نکند و قبول نکردنش هم تبعاتی دارد زیرا دانشجویانی که این تقاضا را کردند، بدنه وسیعی از دانشجویان هستند که اگر بخواهی توصیه شورای تامین را قبول کنی تعداد زیادی از دانشجویان ناراضی می‌شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه توسعه سیاسی یعنی ما اعتراض کنیم ولی هرج و مرج نداشته باشیم، گفت: ما می‌گوییم هرکس اعتراضی دارد باید در قالب یک فضای مدنی اعتراض خود را اعلام کند.

رئیس دانشگاه شیراز در پاسخ به سوالی که آیا جز دانشجویان کسی می‌تواند در برنامه حضور یابد، توضیح داد: وقتی یک تشکل مجوز اجرای برنامه‌ای را می‌گیرد، مجوز برای دانشجویان همان دانشگاه را گرفته و کسی از بیرون نمی‌تواند وارد شود.

ارشاد با بیان اینکه حراست دانشگاه کنترل می‌کنند که افراد غیردانشجو وارد دانشگاه نشوند، گفت: البته دانشگاه که در و دیوار کامل ندارد و ممکن است از طرف رصدخانه افراد غیردانشجو وارد دانشگاه شوند.

وی در پاسخ به خبرنگاری که گفت آیا رئیس دانشگاه شیراز از مطهری عذرخواهی می‌کند، اظهار کرد: بله، هرچند به عنوان رئیس دانشگاه وی را دعوت نکردم اما به عنوان یک شهروند متاسفم که مورد هجمه قرار گرفته است.


برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، فارس ، ارشاد
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
0
بابا یه شهروند را زده اند چرا مساله را می پیچانید جوابگو باشید
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
0
این دولت عجایب زیادی دارد از عجایب اقتصادی مثل تورم صفر و ... که بگذریم به این میرسیم که وزارتی یا سازمانی مجوز صادر میکند و بعد میگوید بقیه اتفاقات به من مربوط نیست یا کسی حق لغو جوز من را ندارد مثال : ارشاد و همین دانشگاه شیراز همچنان منتظر عجایب دیگری از اعتدالیون و حقوقدانها و ژنرالها باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
0
ارشاد رهتان پر رهرو باد
شما سکان را محکم بگیرید ما دانشجویان و مردم شیراز حامی شما هستیم
البته اگر شیرازه این کامنت را سانسور نکند
ناشناس
که مثلا چی رو ثابت کنید !؟
فعلا حل مشکلات اقتصادی اولویت دولت و انتظار مردم است میشه بگید شما در کدام وادی سیر می کنید که دنبال بی نظمی و تحریکات عامیانه هستید.
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
0
جناب ارشاد و دوستان محترم:
این ره که تو می روی به ترکستان است...
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
0
رییس دانشگاه متناقض سخن می گوید در یکجا می گوید باید تابع قانون باشیم در جای دیگر خود قانون شکنی می کند و تصمیم شورا تأمین استان را نقض می کند. باعث تأسف است که چنین فردی رییس دانشگاه با سابفه شیراز باشد. در ضمن مگر رییس دانشگاه با رآی گیری از دانشجو انتخاب می شود که ایشان ب دروع میگوید این دانشجویان ما را انتخاب کرده اند. تناقض و دروع بافی تا کجا؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
0
این مسئولین که همه تهران بودند ،استاندار میگه تهران بودم ،رییس دانشگاه تهران بوده،فکر کنم اگه با بقیه هم مصاحبه کنید در آن روز تهران بودند،شاید یه پستی هم تهران دارند